تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

نخست وزیر در شرایط فعلی بازیچه دست نمایندگان می‌شود

اخیرا «عزت الله یوسفیان ملا» رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس گفته که احتمال ارسال نامه نمایندگان به رهبری برای بازنگری در قانون اساسی وجود دارد، با توجه به اینکه از زمان اعمال آخرین تغییرات در قانون اساسی 28 سال می گذرد، چقدر نیاز می بینید که بازنگری در قانون اساسی صورت بگیرد؟

رویداد۲۴-اخیرا «عزت الله یوسفیان ملا» رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس گفته که احتمال ارسال نامه نمایندگان به رهبری برای بازنگری در قانون اساسی وجود دارد، با توجه به اینکه از زمان اعمال آخرین تغییرات در قانون اساسی 28 سال می گذرد، چقدر نیاز می بینید که بازنگری در قانون اساسی صورت بگیرد؟ واقعیت این است که با توجه به تغییراتی که در این سال ها در ایران انجام شده و تجربه ای که از این 4 دهه در ایران داریم، اشکالات قانون اساسی زیاد است. ولی این اشکالات آن موردی نیست که آقایان درصدد اصلاح آن هستند و اصلا مساله این نیست. مساله نظام تدبیر است که ضعف های جدی دارد و ربطی هم به این موضوعات ندارد. مشکل قانون اساسی این است که شکاف عمیقی وجود دارد بین قدرت؛ قدرتی که در قانون اساسی ارائه داده شده به افراد و نهادها با مسئولیتی که آن افراد دارند. تا این شکاف وجود داشته باشد، مشکلی هم از این مملکت حل نخواهد شد. بنده بعید می دانم آنهایی که این مساله را پیشنهاد کرده اند، به دنبال رفع این مشکل باشند. بعلاوه لازمه نظام پارلمانی و نخست وزیری شدن سیستم وجود یک نظام حزبی هماهنگ و قوی است که در ایران اصلا وجود ندارد. وضعیت موجود مجلس ایران 2 ویژگی مهم دارد. اول اینکه به شدت غیر حزبی است و دوم اینکه تحت یک نظارت استصوابی گسترده قرار دارد که اخیرا بنده دیدم بعضی نیروهای اصولگرا هم شاکی شده اند که این چه مجلسی است که درست می کنید. 

شما مجلس الان و مجلس سال های اخیر را با مجالس سال های اول انقلاب مقایسه کنید. اصلا به لحاظ کارایی، سلامت و خیلی مسائل دیگر قابل مقایسه نیستند. در هر مجلسی که افراد منتزع از احزاب و با فیلتر وارد آن شوند، مسئولیت پذیری کمی خواهند داشت و در چنین سیستمی نخست وزیر و وزیران بازیچه دست تک تک نمایندگان آن مجلس خواهند شد.
در حال حاضر حداقل یک رئیس جمهوری سر کار می آید که از تک تک مردم رأی خود را گرفته است، اما اگر نظام ریاستی فعلی تبدیل به نظام پارلمانی بشود، همین شرایط فعلی هم از بین می رود و من فکر می کنم در این صورت با یک فاجعه جدی مواجه خواهیم شد، هرچند معتقد نیستم که مردم به این مساله رأی بدهند. در واقع برداشت من این است که مردم این را علیه رای خودشان تصور خواهند کرد و با فاصله زیاد رای منفی خواهند داد و بعید است که حکومت هم چنین ریسکی کند. این مجالس استصوابی مشکل در کارایی خودشان است والا کسی جلوی آنان را نگرفته بود که با مثلا احمدی‌نژاد برخورد کنند. 
 
منبع: تابناک
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان