تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

درباره «استیو جابز» به بهانه ششمین سال درگذشتش

پنج اکتبر ۲۰۱۱ «استیو جابز» درگذشت؛ مردی با شخصیتی جذاب و نامتعارف که قواعد کار او الهام بخش بسیاری بود. جابز اگر اتوبیوگرافی نوشته بود می‌توانست رکورد دیگری از خود به‌جا بگذارد؛ پایه‌گذار نوآورترین شرکت دنیا که مرگش واکنش‌های بی‌سابقه‌ای را در پی داشت. اگرچه جابز زندگینامه خود را ننوشت اما درباره او بسیار نوشته‌اند. نمونه‌اش کتاب «جابز؛ چهره‌ای افسانه‌ای».

رویداد۲۴-پنج اکتبر ۲۰۱۱ «استیو جابز» درگذشت؛ مردی با شخصیتی جذاب و نامتعارف که قواعد کار او الهام بخش بسیاری بود. جابز اگر اتوبیوگرافی نوشته بود می‌توانست رکورد دیگری از خود به‌جا بگذارد؛ پایه‌گذار نوآورترین شرکت دنیا که مرگش واکنش‌های بی‌سابقه‌ای را در پی داشت. اگرچه جابز زندگینامه خود را ننوشت اما درباره او بسیار نوشته‌اند. نمونه‌اش کتاب «جابز؛ چهره‌ای افسانه‌ای».دیوید برونا یکی از نویسندگان این کتاب درباره جابز می‌گوید؛ نگرش و سبک زندگی جابز می‌تواند الهام بخش ما باشد. او درباره فلسفه سادگی، مفهوم زیبایی و عشق و خوشبینی جابز می‌گوید؛ «سادگی پیچیدگی افراطی است.» از نظر جابز، فلسفه سادگی باید در تمام زمینه‌ها حس شود: مدیریت، پیدایش محصولات، استفاده و تبلیغات آنها. جابز وقتی به اپل بازگشت، روی پروژه‌ها کمتر تمرکز کرد و همه تیم خود را از یک فضای اداری شلوغ در دو سایت متمرکز کرد: با یک لپ تاپ و یک کیس مرکزی حرفه‌ای؛ فقط همین. او نگرش خود را به ساده‌ترین شکل ممکن به اجرا درآورد. جابز علاقه داشت به روزمرگی زیبایی ببخشد. جابز بشدت بر مفهوم جایگاه آینده اپل تأکید داشت.

او واقعاً به دنبال ایجاد بهترین محیط کار ممکن برای کارمندان اپل بود. جابز همه چیز را به تنهایی و با خوشبینی و عشق به‌دست آورد. او زندگی منظمی داشت و از زمان روزانه خود بدرستی استفاده می‌کرد. این یک روی سکه است. روی دیگر این است که امروز و حتی شش سال بعد از درگذشت جابز او بدل به یک نماد شده است. نماد با علم به ثروت رسیدن و شکستن کلیشه «علم بهتر است یا ثروت».

او معتقد بود باید کاری را انجام داد که عاشقش هستیم. در یکی از صحبت‌هایش گفته بود: کسانی که اشتیاق دارند می‌توانند جهان را به سمت بهتر شدن تغییر بدهند. وقتی درباره توصیه‌اش به کارآفرین‌ها پرسیدند گفت: اگر من بودم در اتوبوس کار می‌کردم تا اینکه بفهمم چه چیزی را خیلی دوست دارم. اشتیاق برای او همه چیز است.یکی از افتخارات جابز کارهایی بود که اپل نکرد و به آنها نه گفت. او اپل را در ۱۹۹۷ از یک کمپانی با ۳۵۰ محصول به ۱۰ محصول رساند. آن هم ظرف دو سال. برای اینکه بتواند بهترین تیم را روی هر پروژه متمرکز کند. برای او مهم بود که به چه چیزی نه می‌گوید. او معتقد بود که هر کسی ممکن است بهترین ایده جهان را داشته باشد اما اگر نتواند ارتباط برقرار کند ایده‌اش به ثمر نمی‌نشیند. به جای رساندن پیام به ساده‌ترین شکل، باید آن را نشان داد. 
 

نظرات شما
پیشخوان