تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

حضور جوانان در بدنه دولت ضروری است

محمدرضا رضایی‌کوچی*
روزی که از آقای آذری جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس دفاع کردم به حضور این جوان پرانرژی در بالاترین سطح مدیریت کشور اعتماد و اعتقاد داشتم. امروز بسیاری از وزرایی که در راس وزارتخانه‌ها حضور دارند افرادی هستند که از اول انقلاب پست‌هایی را داشته‌اند و ما وظیفه داریم که زمینه را برای حضور جوانان بااستعداد در بخش‌های مختلف مدیریتی مهیا کنیم.

برخی افرادی که چند دوره در قامت وزیر حضور داشته‌اند بالاخره یک روز فعالیتشان در دولت به پایان می‌رسد و ما چاره‌ای جز کادرسازی نداریم و حتما باید بیش از پیش به جوانان کشورمان میدان دهیم. تصمیم گیران نظام در این برهه از زمان وظیفه دارند جوانان نخبه را شناسایی کنند و از آن‌ها در دستگاه‌های مختلف نظام استفاده کنند؛ طبیعتا بنا نیست همه جوانان پست‌هایی مثل وزیر، معاون وزیر و... را تصاحب کنند بلکه بنا به نیاز کشور می‌توان در رده‌های میانی مدیریتی از آن‌ها دعوت به کار کرد. به یاد دارم در سال‌های دفاع مقدس بسیاری از فرماندهان ما از بین جوانان آن زمان انتخاب شد و اتفاقا با فکر و تلاش این عزیزان موفقیت حاصل شد.

هر وقت در کشور به جوانان اعتماد شد و کاری به دست آن‌ها سپردیم نتایج مثبتی گرفتیم و چقدر خوب است که امروز هم به این ضرورت پی ببریم. کشور ما جوانان زیادی را در خود جای داده و یکی از جوانترین کشورهای دنیا هستیم و عدالت اینست که به همین میزان هم به آن‌ها بها دهیم.

در تمام انتخابات‌ها شعارهای زیبایی راجع به جوانان داده می‌شود ولی متاسفانه در میدان عمل این قشر باپتانسیل را به حال خودشان رها می‌کنیم. بسیاری از سیاستمداران ما برخلاف شعارهای خود، قلبا به جوانان اعتماد ندارند و زمانی که کار را به دست می‌گیرند همان روال گذشته را ادامه می‌دهند.

امروز سن بالای استانداران کشور نشان می‌دهد که دولت آنطور که انتظار می‌رفت جوانان را به کار نگرفت. جوانان تحصیکرده‌ای که از ظرفیت‌های بالایی برخوردار باشند در کشور کم نیستند و چرا نباید این قشر مهجور در صحنه‌های مدیریتی کشور حضور داشته باشند؟ تغییر رویکرد دولت و بکارگیری جوانان در بدنه نظام یکی از موضوعات ضروری است که امیدواریم در دولت دوازدهم به وقوع بپیوندد زیرا اگر این اتفاق نیافتاد کار به جایی خواهد رسید که وقتی این مدیران پا به سن گذاشته به دلیل کهولت سن از سمت خود کناره گیری کردند با فقدان مدیران باتجربه روبرو خواهیم شد.

در این بین نمایندگان مجلس هم باید تلاش کنند تا دولت راضی به استفاده جوانان در پست‌های مختلف کشور شوند. امروز که بنده رییس کمیسیون عمران در مجلس هستم تلاش کردم تا لااقل از طریق وزارتخانه مرتبط با کمیسیون خود، افراد جوانی را به آقای مهندس آخوندی برای کار در وزارتخانه معرفی کنیم که خوشبختانه با همکاری آقای وزیر، این اتفاق در مواردی به وقوع پیوست. شک ندارم اگر دولت به جوانان اعتماد کند و کار را به دست آن‌ها بسپرد هرگز پشیمان نخواهد شد.

*رییس کمیسیون عمران مجلس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان