تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

نوبل صلح 2017 به" کمپین بین المللی منع سلاح هسته ای" رسید

کمپین بین المللی منع سلاح هسته ای برای نخستین بار در طی 7 دهه گذشته موفق شد امسال پیمان منع سلاح های هسته ای را در سازمان ملل به تصویب برساند.
رویداد۲۴-نوبل صلح 2017 به "کمپین بین المللی منع سلاح هسته ای" رسید.

کمیته نوبل صلح مستقر در اسلو نروژ امروز جایزه نوبل صلح 2017 را به کمپین بین المللی منع سلاح هسته ای (آیکن) اختصاص داد.

دفتر مرکزی این کمپین بین المللی که متشکل از 460 عضو از بیش از 100 کشور جهان است، در ژنو سوییس قرار دارد.

نوبل صلح 2017 به

این کمپین بین المللی در سال 2007 تاسیس شده و در یک دهه گذشته فعالیت های گسترده ای در راستای عدم اشاعه سلاح های هسته ای در جهان داشته است.

کمیته نوبل صلح در نروژ این کمپین بین المللی را از میان بیش از 300 نامزد متشکل از شخصیت حقیقی و حقوقی و سازمان های مختلف بین المللی انتخاب کرده است.

جایزه امسال در حالی به این سازمان غیر انتفاعی بین المللی اعطا شده که در سال جاری مساله  تنش بر سر  آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی جهان را تحت تاثیر قرار داده و خطر وقوع یک جنگ هسته ای بیش از گذشته خودنمایی کرده است.

کمیته نوبل صلح اعلام کرده جایزه امسال را به خاطر تلاش های این کمپین بین المللی برای آمده کردن چارچوب پیمانی به منظور منع آزمایش و کاربرد سلاح های هسته ای در تابستان سال جاری در سازمان ملل به این سازمان اعطا کرده است. این پیمان برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی در 10 صفحه امسال با وجود بایکوت کشورهای دارنده سلاح های هسته ای به تصویب 122 عضو سازمان ملل رسید.

"پیمان منع سلاح های هسته ای" امسال از 20 سپتامبر و همزمان با آغاز نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد به امضای اعضای سازمان ملل در نیویورک گذاشته شده است. بر اساس مفاد این پیمان اجرایی شدن آن منوط به امضای 50 عضو سازمان ملل خواهد بود و 3 ماه پس از جمع شدن 50 امضا ، اجرایی می شود.

هیچ یک از 9 کشور دارنده سلاح های هسته ای در مذاکرات مربوط به تصویب این پیمان در سازمان ملل حضور نیافتند و این نشست را بایکوت کردند اما مفاد این پیمان 10 صفحه ای در نهایت با تصویب 122 کشور عضو سازمان ملل و مخالفت تنها یک کشور (هلند= عضو ناتو) و رای ممتنع یک کشور (سنگاپور) به تصویب رسید.

گفتنی است محمد جواد ظریف، جان کری و فدریکا موگرینی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امسال به طور مشترک به خاطر تلاش هایشان برای انعقاد "برجام" نامزد دریافت نوبل صلح 2017 شده بودند.
نظرات شما
پیشخوان