تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ :

ایجاد محدودیت برای خاتمی کارکردی کاملاً عکس دارد/ برخوردها از سر استیصال است

محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت تصریح کرد: بدون تردید برخی از برخوردهای که در جامعه صورت می‌گیرد از سر استیصال و ناتوانی است زیرا درصورتی‌که تصمیم به برخورد با یک گروه سیاسی گرفته شود، شیوه قضایی آخرین مرحله اجرایی در ایجاد محدودیت محسوب می‌شود.
رویداد۲۴-محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت تصریح کرد: بدون تردید برخی از برخوردهای که در جامعه صورت می‌گیرد از سر استیصال و ناتوانی است زیرا درصورتی‌که تصمیم به برخورد با یک گروه سیاسی گرفته شود، شیوه قضایی آخرین مرحله اجرایی در ایجاد محدودیت محسوب می‌شود. 

پس از هشدار محمدرضا تابش در رابطه با اعمال محدودیت‌های جدید برای سید محمد خاتمی واکنش‌ها شروع شد. علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد محدودیت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات را موجب افزایش محبوبیت وی عنوان کرد و گفت: «در شرایطی که افکار عمومی جامعه مخالف ادامه حصر است، ایجاد حصر دیگر جای تأسف دارد. علاوه بر این آیا این‌ها فکر نمی‌کنند که با این محدودیت‌ها بر محبوبیت آن سید می‌افزایند؟»

محمد عبداللهی، دادستان ویژه روحانیت استان تهران نیز درحالی‌که محسنی اژه‌ای اظهارنظر درباره صحت این مسئله را به‌روز یکشنبه موکول کرد، خبر اعمال محدودیت‌های جدید برای محمد خاتمی، از سوی این دادگاه را تکذیب کرد و اقدامات پیشگیرانه‌ای که تاکنون انجام‌شده را بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دانست.

البته محمدرضا تابش نیز دراین‌باره توضیح داد که «خوشحالیم در مقابل حساسیت و فشار افکار عمومی؛ "منبع آگاه!" به‌دروغ مجبور شد اعمال محدودیت‌های جدید را تکذیب کند و یا آن را به شورای عالی امنیت ملی نسبت دهد که بازهم مطلب کذبی است.

با این حال سید محمد انجام، وکیل سید محمد خاتمی به اما و اگرها درباره صحت ایجاد محدودیت تازه برای خاتمی پایان داد و درباره انتشار اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها دراین باره گفت: «اخیراً برگه‌هایی منتسب به یک مرجع قضایی به رؤیت آقای خاتمی رسیده که حاکی از اعمال برخی محدودیت‌ها به لحاظ عدم حضور ایشان در مجالس عمومی است. در این برگه قیدشده بود که این دستور به تقاضا و صلاحدید برخی نهادهای امنیتی صادرشده است.»

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در رابطه باهدف از ایجاد محدودیت‌های جدید برای محمد خاتمی به  رویداد۲۴ گفت: هدف را نمی‌توان صاف و روشن مطرح کرد، اما ایجاد محدودیت برای شخصیت‌های سیاسی مؤثر و محبوبی مانند آقای خاتمی کارکردی کاملاً برعکس خواهد داشت و این امر ساده ابتدایی را باید مسئولان تصمیم گیر بدانند که با چنین روش‌هایی بر محبوبیت آقای خاتمی و حمایت و توجه بیشتر مردم از او معطوف می‌شود، لذا این‌گونه از محدودیت‌ها به‌طورکلی برای هیچ‌کس مؤثر واقع نخواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: امیدوارم همان‌طور که مسئولان ذی‌ربط در این خصوص اعلام کردند، چنین امری صحت نداشته باشد و آقای خاتمی بتوانند بیش از گذشته در ارتباط با مردم فعال باشد زیرا او یک ذخیره و گنجینه‌ای از اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی برای نظام است که علیرغم جفا و بی‌مهری‌ها و ظلم‌هایی که به او تاکنون صورت گرفته ایشان هیچ‌گاه حرکتی که گویای تضعیف نظام باشد را نداشته و جز به تعالی اسلام، پیشرفت ایران و تثبیت و تقویت نظام جمهوری اسلامی نیندیشیده است حتی کسانی که به لحاظ دیدگاهی با او چندان میانه‌ای ندارند نیز از احترام ویژه‌ای برای خاتمی برخوردار هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: به همین دلیل فکر نمی‌کنم نه‌تنها در مورد او بلکه حتی تداوم حصر چهره‌های محبوب مردم نیز اگر کارکرد موقتی نیز داشته است در حال حاضر به‌صورت کامل از خاصیت افتاده و جامعه و حاکمیت و فعالان و احزاب سیاسی باید به آینده ایران در رشد و توسعه آن با همدلی بیندیشند.

کیانوش راد در خصوص واکنش رئیس‌جمهور به ایجاد محدودیت برای محمد خاتمی ابراز کرد: باید توجه داشت ابزارهایی که در دست ریاست جمهوری قرار دارد، حقوقی نیست. وفاداری آقای روحانی به تفکیک قوا و عدم دخالت در چهارچوب‌هایی که در حوزه کاری او قرار ندارد را باید موردتوجه قرارداد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه افزود: موضع آقای روحانی مغتنم است اگرچه می‌دانیم که او در پشت پرده به دنبال حل مشکلات محدودیت‌های ایجادشده برخی از فعالان سیاسی است، اما درهرحال صدور حکم، نگهداری افراد و اسلحه و پادگان و زندان و تمام آنچه در حوزه محدودیت‌ها قابل نام بردن است در اختیار کسانی دیگری قرار دارد که از حیطه اعمال نظارت و دستور از حوزه ریاست جمهوری جدا هستند.

وی تصریح کرد: ما خواستار آن هستیم که آقای روحانی با تقویت بیشتر احزاب، نهادهای مدنی و موضع‌گیری‌های بهنگام و درست به همراه پیگیری‌های اجرای خود فضای مطلوب‌تری را در جامعه ایران بسازند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص هم‌راستا بودن محدودیت‌های جدید خاتمی و حکم اخیر هفت فعال اصلاح‌طلب اظهار داشت: بدون تردید برخی از برخوردهای اقناعی که در جامعه صورت می‌گیرد از سر استیصال و ناتوانی است زیرا درصورتی‌که تصمیم به برخورد با یک گروه سیاسی گرفته شود، شیوه قضایی آخرین مرحله اجرایی در ایجاد محدودیت محسوب می‌شود. درصورتی‌که حاکمیت با ابزارهای گوناگون تبلیغاتی که امروز در اختیار دارد، نتواند پاسخگوی ابهامات و سؤالات متعدد مردم و فعالان سیاسی باشد ناگزیر برای ایجاد محدودیت به سراغ شیوه‌های قضایی سوق پیدا می‌کند.

کیانوش راد بیان کرد: به اعتقاد من هفت متهمی که امروز با برخورد ناجوانمردانه و ظالمانه صداوسیما مواجه شدند باید بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی از رسانه ملی به دلیل پخش برنامه‌ای از 20:30 که مصداق بارز اتهام و نشر اکاذیب بود و با عنوان کردن صفت جاسوسی بر این متهمان ورود پیدا کرد، شکایت کنند و این بحث را به شیوه قانونی دنبال کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه توضیح داد: اگرچه احتمال رسیدگی به شکایاتی که از صداوسیما و یا از برخی مقامات صورت می‌گیرد به نظر غیرممکن می‌رسد و به‌عنوان‌مثال می‌توان به شکایت آقای تاج‌زاده از آقای جنتی اشاره کرد که هیچ‌گاه در دستور کار قرار نگرفت و نمی‌گیرد، درحالی‌که از سوی جنتی شکایت‌ها صورت می‌گیرد و متشاکی به دادگاه‌ها جهت ادای توضیحات فراخوانده می‌شود، ولی نباید به این دلیل که نتیجه عملی به دنبال ندارد از آن عبور کرد و ناامید شد.

نظرات شما
پیشخوان