تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

انتقاد محسن هاشمی از جفای رسانه ای به پدرش

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی در جریان منتسب شدن یک عبارت سختگی به مرحوم آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل، زحمات و همت والای وی در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی و جفا کردند.
رویداد۲۴-رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی در جریان منتسب شدن یک عبارت سختگی به مرحوم آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل، زحمات و همت والای وی در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی و جفا کردند.

محسن هاشمی، در همایش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دفاع مقدس با بیان این‌که موضوعی که برای بنده تعیین شده است تا درباره آن بحث کنم، آیت‌الله هاشمی و صنایع دفاعی است، گفت: قبل از این‌که به موضوع بپردازم لازم است بر اساس یک شناخت علمی از شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت به تحلیل نقش ایشان در صنایع دفاعی اقدام کنیم.

وی افزود: در این رابطه به مقاله‌ای که از سوی دکتر گلزاری، روانشناس کشور در رابطه با تحلیل شخصیت آیت‌الله هاشمی در یکی از مجلات علمی روانشناسی منتشر شده، اشاره می‌کنم، البته این مقاله بسیار مفصل و حدود 40 صفحه است که علاقه‌مندان و محققان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در این مقاله نشان داده شده که آیت‌الله هاشمی شخصیتی شکوفا دارد و علاوه بر آن بر اساس مدلی که این روانشناس شاخص کشور ارائه کرده، شخصیت آیت‌الله هاشمی فراتر از شکوفایی است و تفاوت‌های مهمی با سطح شکوفایی دارد.

هاشمی تاکید کرد: طبیعتا ما باید از افراد فراشکوفا انتظار اقدامات و دستاوردهایی فراتر از افراد عادی داشته باشیم، اقداماتی که فراتر از زمان خود هستند. در زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی نمونه‌های متعددی از این‌گونه اقدامات را مشاهده می‌کنیم، متروی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی دو نمونه از آن هستند که تاکنون درباره آن‌ها صحبت شده است و بنده امروز به موضوع صنایع دفاعی اشاره می‌کنم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: به‌دلیل آن‌که در زمان جنگ تحمیلی  در حال تحصیل در رشته کامپوزیت‌ها در پلی‌تکنیک مونترال بودم و این رشته مرتبط با صنایع موشک‌سازی بود و بر اساس علاقه شخصی مسایل صنایع دفاعی را دنبال می‌کردم و در زمان‌هایی که در تعطیلات دانشگاه به ایران می‌آمدم، به همراه ایشان به جبهه یا بازدید از صنایع دفاعی می‌رفتیم و این موضوع را دنبال می‌کردم.

وی ادامه داد: در سال 65 و در شرایطی که جنگ شهرها آغاز شده بود و کشور به شدت به موشک برای پاسخ دادن به حملات ارتش بعثی عراق نیاز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که ایشان توصیه کردند که با توجه به تخصصم به صنایع دفاعی کمک کنم و این باعث شد تا ملاقات‌های بنده با ایشان عمدتا به پیگیری صنایع موشکی اختصاص پیدا کند. در خاطرات روزنوشت ایشان که تا در این دوره یعنی از سال 1365 تا 1370 در دسترس است، مشاهده می‌کنید که تقریبا اکثر مواردی که ایشان به ملاقات بنده اشاره کرده‌اند، موضوع صنایع موشکی بوده است و شرایط به گونه‌ای بود که به‌دلیل اهمیتی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای صنایع موشکی و دفاعی قائل بود و به دلیل مشغله زیاد ایشان در دوران جنگ و ریاست جمهوری که دسترسی به ایشان را برای مدیران صنایع دفاعی سخت می‌کرد، ایشان این وظیفه را نیز به من محول کرده بودند که موضوعات صنایع دفاعی را به‌صورت ویژه دنبال کنم و هرگاه لازم بود ایشان را در جریان مسایل قرار دهم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ایشان از ابتدای مسئولیت خود در سطوح ارشد نظام یعنی ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به صنایع دفاعی داشتند که در خاطرات روزنوشت هم آثار این حساسیت کاملا دیده می‌شود. مسئولان مختلف صنایع دفاعی و انرژی اتمی طبیعتا گزارش‌هایی به ایشان و سایر مسئولان ارشد نظام از وضعیت و مشکلات این صنایع می‌دادند اما پیگیری‌های ایشان متفاوت با سایر مسئولان بود و تا انتها و رسیدن به نتیجه معمولا موارد را پیگیری می‌کردند. اما نکته‌ای را که می‌خواهم امروز به‌صورت ویژه به آن اشاره کنم، نوع نگاه آیت‌الله هاشمی به صنایع دفاعی و موشکی است.

هاشمی تصریح کرد: اصولا در بسیاری از کشورها به‌خصوص در کشورهای استبدادی، تجهیزات نظامی به‌خصوص موشکی به نوعی یک اسلحه برای ایجاد رعب و ابراز قدرت است که توسط دیکتاتورهایی نظیر صدام حسین برای کشور گشایی نیز به کار می‌رفت و می‌رود. از این رو به نوعی، خود تجهیزات نظامی، هدف و حتی بالاترین ابزار حاکمیت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: اما نگاه آیت الله هاشمی به صنایع دفاعی این‌گونه نبود. در نگاه ایشان هدف اصلی حکومت ایجاد توسعه بود که به تامین رفاه عمومی، شکوفایی در اقتصاد و فرهنگ و حفظ منافع ملی منجر شود. از این‌رو صنایع دفاعی برای ایشان وسیله‌ای بود که بتواند امنیت کشور را در برابر تهدیدات تامین کند و حتی پلی برای انتقال تکنولوژی جهت توسعه صنعتی کشور باشد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین شاهد هستیم در مقطعی که حملات موشکی رژیم بعثی عراق به شهرهای ایران آغاز می‌شود و کشور نیاز به موشک بالستیک برای دفاع از خود و پاسخ دارد، از طریق لیبی و سوریه تامین موشک‌های اسکاد به‌صورت محدود آغاز می‌شود و همزمان فرآیند تولید موشک در کشور از طریق مهندسی معکوس با پیگیری آیت‌الله هاشمی آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: برای افزایش توان صنایع دفاعی و کاهش ریسک، همزمان در سه حوزه تلاش برای تولید موشک آغاز می‌شود. در صنایع دفاعی شهید همت که وابسته به سپاه پاسداران است، در وزارت جهاد سازندگی و وزارت صنایع. در خاطرات ایشان در این مقطع، پیگیری این سه خط موازی و تاکید ایشان بر توسعه صنایع دفاعی و موشکی کاملا مشهود است.

وی اظهار کرد: با پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی، توجه به توسعه صنایع دفاعی و موشکی نه تنها در دولت سازندگی کاهش نمی‌یابد بلکه شاهد افزایش شتاب آن هستیم. ادغام صنایع دفاع با وزارت دفاع و متمرکز کردن صنایع دفاعی در این وزارت‌خانه نیز در این راستا بود.

هاشمی تاکید کرد: بهبود روابط با اتحاد جماهیر شوروی و سفر موفقیت‌آمیز ایشان به مسکو در سال 1368 یکی از محورهایی است که در توسعه صنایع دفاعی کشور شتاب ایجاد می‌کند.

وی گفت: اولویت دادن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به توسعه صنایع دفاعی و موشکی تا پایان دولت ایشان ادامه دارد و در این دوره تقریبا تلاش برای تولید موشک‌های دوربرد به نتایج تثبیت‌شده‌ای می‌رسد و صنایع دفاعی موفق می‌شود با انتقال تکنولوژی به داخل، ایران را به کشوری تولیدکننده در این حوزه تبدیل کند.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: حوزه صنایع دفاعی حوزه گسترده‌ای است که کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است وحتی در باغ‌موزه دفاع مقدس نیز بخشی به آن اختصاص داده نشده است. این حوزه فقط صنایع موشکی نیست و سیستم تولید، تعمیر و نگهداری گسترده‌ای را شامل می‌شود و در حوزه موشکی نیز سایر دستگاه‌ها نظیر صنایع دفاعی و جهاد سازندگی در کنار سپاه نقش‌آفرینی کردند.

وی یادآور شد: از میان همکارانم در این حوزه از شهید حسن تهرانی‌مقدم، آقایان علی عسگری و ضرغامی روسای فعلی و قبلی صداوسیما، آقای منطقی و قیامتیون، حسن‌زاده و... تیمی بودند که خالصانه در جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کردند که ثمره این فعالیت‌ها را ما در سال‌جاری که توانستیم انتقام حمله داعش به مجلس شورای اسلامی را با انهدام پایگاه‌های آنان در دیرالزور با موشک‌های نقطه‌زن جمهوری اسلامی بگیریم، شاهد هستیم.

هاشمی تصریح کرد: در کنار این تقدیر، مناسب می‌دانم که گله‌ای هم از برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی داشته باشم که در جریان منتسب شدن یک عبارت ساختگی به آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل، زحمات و همت والای ایشان در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی و جفا کردند.

وی در پایان گفت: در حالی‌که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم چه در دوران امام(ره) و چه در دوران رهبر معظم انقلاب، شاید نتوانیم مسئولی را در کشور پیدا کنیم که به اندازه ایشان دغدغه و پیگیری جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور صرف کرده باشد و تحقیقا این بُعد از کارنامه ایشان مظلوم واقع شده است که امیداوریم تلاش‌هایی نظیر این همایش بتواند حقایق را جهت اطلاع افکار عمومی و ثبت در تاریخ تبیین کند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان