تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
عبدالرضا هاشم زایی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تعهد اعضا به فراکسیون امید بررسی می‌شود/کمیته داوری فراکسیون امید تشکیل می‌شود/ اعضای فراکسیون امید از ۷۰ یا ۸۰ نفر بیشتر نیست

رئیس کمیته داوری فراکسیون امید تصریح کرد: عده‌ای به نام لیست امید به مجلس راه پیدا کردند ولی پس از ورود به خانه ملت عضو لیست امید نشدند و حتی درصورتی‌که چنین روی داد در جلسات فراکسیون شرکت نکردند. قراراست در کمیته داوری عملکرد این دوستان که تعهدی به فراکسیون ندارند، بررسی شود و به اعتقاد من باید اسامی آن‌ها باید اعلام شود تا مردم بانامشان آشنا شوند، البته در خصوص این مسئله هنوز به یک نتیجه کلی دست پیدا نکرده‌ایم.
رویداد۲۴رئیس کمیته داوری فراکسیون امید تصریح کرد: عده‌ای به نام لیست امید به مجلس راه پیدا کردند ولی پس از ورود به خانه ملت عضو لیست امید نشدند و حتی درصورتی‌که چنین روی داد در جلسات فراکسیون شرکت نکردند. قراراست در کمیته داوری عملکرد این دوستان که تعهدی به فراکسیون ندارند، بررسی شود و به اعتقاد من باید اسامی آن‌ها باید اعلام شود تا مردم بانامشان آشنا شوند، البته در خصوص این مسئله هنوز به یک نتیجه کلی دست پیدا نکرده‌ایم.

رئیس کمیته داوری فراکسیون امید تصریح کرد: عده‌ای به نام لیست امید به مجلس راه پیدا کردند ولی پس از ورود به خانه ملت عضو لیست امید نشدند و حتی درصورتی‌که چنین روی داد در جلسات فراکسیون شرکت نکردند. قراراست در کمیته داوری عملکرد این دوستان که تعهدی به فراکسیون ندارند، بررسی شود و به اعتقاد من باید اسامی آن‌ها باید اعلام شود تا مردم بانامشان آشنا شوند، البته در خصوص این مسئله هنوز به یک نتیجه کلی دست پیدا نکرده‌ایم.

پس از ورود منتخبان مردم به مجلس شورای اسلامی بر سر اینکه اکثریت مجلس را کدام طیف فکری در اختیار دارد، مباحثی به میان کشیده شد. لیست امید مطرح کرد که از بین ۲۹۰ عضو خانه ملت ۱۷۰ کرسی را به خود اختصاص داده است در برابر این اظهارنظر اصولگرایان نیز مدعی در دست داشتن اکثریت مجلس بودند.

البته این ادعای اصولگرایان چندان بیراه هم نبود زیرا پس از ورود به مجلس تعدادی از کسانی که تحت عنوان لیست امید و با «تکرار می‌کنم» سید محمد خاتمی موفق به کسب آرا موردنیاز شدند به لیست امید ورود پیدا نکردند و به جرگه اصولگرایان پیوستند، بنابراین لیست امید در اقلیت قرار گرفت و این موضوع به‌خصوص در زمان انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس و بررسی صلاحیت وزرا دولت دوازدهم به‌وضوح خود را نشان داد.

روز یکشنبه مجدد این مسئله خود را به نمایش گذاشت. تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب نسبت به محدودیت‌هایی که به‌تازگی علیه سید محمد خاتمی در نظر گرفته‌شده، تذکری را به امضا رساندند که تعداد این عده تنها ۸۶ نفر بود، البته اسامی هم در آن به چشم می‌خورد که اصلاح‌طلب نبودند و بر اساس اجتهاد خود دست به این کار زدند.

عبدالرضا هاشم زایی، رئیس کمیته داوری فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با وزن نهایی فراکسیون گفت: پیش از توضیح باید به این نکته اشاره کرد که برخی از نماینده‌ها شاید در مرخصی به سر می‌بردند و موفق نشدند نامه تذکر به ایجاد محدودیت‌های جدید علیه سید محمد خاتمی را امضا کنند. باید این نکته را مدنظر داشت که هیچ‌گاه ۲۹۰ نفر نماینده در مجلس حضور نداشته و همیشه تعدادی در مرخصی بوده‌اند که اسامی آن‌ها از تریبون هم اعلام نمی‌شود زیرا غیبت شان غیرمجاز نیست.

رئیس کمیته داوری درباره امضا تذکر به محدودیت خاتمی از سوی برخی اصولگرایان اظهار داشت: لیست امید هنگام ورود به مجلس از آن‌ها حمایت به عمل‌آورده، البته تعداد کسانی که اقدام به امضا کردند، کم است.

وی در رابطه با مشکل فراکسیون امید یادآور شد: عده‌ای به نام لیست امید به مجلس راه پیدا کردند ولی پس از ورود به خانه ملت عضو لیست امید نشدند و حتی درصورتی‌که چنین روی داد در جلسات شرکت نکردند. قراراست در کمیته داوری که در هفته جاری تشکیل می‌شود عملکرد این دوستان که تعهدی به فراکسیون ندارند، بررسی شود و به اعتقاد من باید اسامی آن‌ها را اعلام کرد تا مردم بانامشان آشنا شوند، البته در خصوص این مسئله هنوز به یک نتیجه کلی دست پیدا نکرده‌ایم.

رئیس کمیته داوری فراکسیون امید در ادامه به بیان نمونه‌ای پرداخت و ابراز کرد: مسئله مهم در این رابطه روزرای اعتماد به وزرا بود زیرا وزرایی رأی آوردند که بنا نبود چنین شود یا برعکس پس از جمع‌بندی امید به وزرایی که قرار بود، رأی داده نشد بنابراین برای اخذ تصمیم نهایی درمجموع نیاز به بررسی وجود دارد تا گزارشی برای مجمع عمومی تهیه شود.

این عضو فراکسیون امید ضمن اشاره به اینکه پالایش‌های صورت گرفته برای انتخابات بعدی مجلس مدنظر قرار خواهد گرفت، بیان کرد: وفاداری نمایندگانی که با تائید اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا کردند و کسانی که از تصمیم‌گیری فراکسیون عدول به عمل آوردند، باید مشخص شود. البته در مجلس به تشخیص هم عمل می‌شود ولی درصورتی‌که این اجتهاد شخصی مرتب تکرار شود جای تردید به وجود می‌آورد.

رئیس کمیته داوری فراکسیون امید در این رابطه که پس از پالایش و معرفی افراد چه تصمیمی گرفته خواهد شد، افزود: بر این اعتقاد هستم که نام این افراد در لیست‌های آتی تحت حمایت امید نباید قرار گیرد.

هاشم زایی در ادامه اظهار داشت: البته در این مسئله باید به نکته رد صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی نیز اشاره کرد که ممکن است حتی سلیقه‌ای هم باشد، بنابراین برخی از نمایندگان که به آینده خود فکر می‌کنند شاید مایل نباشند عضویت خود را در فراکسیون امید ادامه دهند و این مسئله‌ای است که باید روشن شود یعنی فراکسیون و مردم باید بدانند افراد وفادار به آرمان‌های امید چه تعدادی را در مجلس تشکیل می‌دهند و این حق افکار عمومی است که آگاه شوند به کدام دلیل انتظارات آن‌ها در مجلس برآورده نمی‌شود.

وی درباره تعداد اعضای واقعی فراکسیون امید تصریح کرد: فکر می‌کنم تعداد فراکسیون امید از ۸۰ یا ۹۰ نفر بیشتر نیست زیرا در رأی‌گیری‌ها نشان داده شد که ۱۲۵ یا ۱۲۶ نفری که تصور می‌شد، واقعی نبود. حتی بعضی‌اوقات بیشتر از ۷۰ نفر هم نیستیم. در جلسه فراکسیون در اوایل مجلس دهم تا ۱۱۰ نفر نیز شرکت می‌کردند، اما متوسط حضور در آن همین تعدادی است که مطرح شد.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان