تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
محمدرضا مهدوی:

اگر به شفر فرصت دهند موفق خواهد شد

در ایران به مربیان خارجی فرصت لازم داده نمی‌شود وگرنه خیلی از آن‌ها قابلیت‌های بالایی دارند. مطمئنا شفر هم اگر فرصت لازم را داشته باشد می‌تواند استقلال را به روزهای خوب خودش برگرداند.
رویداد۲۴- پس از استعفای منصوریان بحث حضور سرمربی آینده استقلال داغ شد تا اینکه بالاخره شفر آلمانی سکان هدایت آبی پوشان را به دست گرفت. اکنون مدیران و هواداران استقلال منتظرند تا ببینند آیا این مربی کاربلد و اصولی می‌تواند استقلال را به جایگاه واقعی خود برگرداند یا خیر؟ در همین رابطه گفت‌وگویی داشتیم با محمدرضا مهدوی تا نظرات وی را در این باره جویا شویم.

شفر در شرایطی هدایت استقلال را پذیرفت که در به خدمت گرفتن بازیکنان تیم هیچ نقشی نداشته و اکنون هم اوضاع و احوال مدیریتی و روحی و روانی بازیکنان خیلی مساعد نیست. به نظرتان این مربی آلمانی می‌تواند از پس همه این مشکلات برآید؟
اول از همه باید به آقای شفر که امروز هدایت استقلال را پذیرفته است خوش‌آمد گفت. در وهله بعدی باید بگویم که ایشان اعتماد به نفس بالایی دارند و امیدوارم که بتوانند استقلال را به جایگاه واقعی خودش برگرداند. آقای شفر در این مدت کوتاه سعی کرده که یک ارزیابی خوبی از بازیکنان داشته باشد و مطمئنا برای آشنایی بیشتر با بازیکنان زمانی بیش از این را می خواهد. بهتر بود باشگاه با شفر قرارداد بلندمدت‌تری را می بست شاید قرارداد بلندمدت با ایشان حرفه‌ای‌تر بود. از طرفی سیروس دین محمدی و بیژن طاهری که سال ها برای استقلال زحمت کشیدند به عنوان دستیار به شفر معرفی شدند که این موضوع هم به آشنایی هرچه بیشتر این مربی آلمانی از تیم کمک خواهد کرد.

با نگاهی به گذشته فوتبال باشگاهی ایران می‌توان فهمید که مربیان آلمانی در ایران جواب نداده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟
در زمانی که زوبل سرمربی پرسپولیس بود من به عنوان بازیکن در این تیم مشغول بازی بودم. از نظر من زوبل مربی خوبی بود ولی تیم و ایشان درگیر حاشیه هایی شدند که باعث قطع همکاری زوبل با پرسپولیس شد. از طرف دیگر چون زوبل فارسی بلد نبود هیچ وقت آن ارتباط کلامی موثر بین مربی و بازیکن شکل نگرفت که این موضوع هم برای تیم چالش برانگیز بود. من فکر می کنم ارتباط کلامی و احساسی مربی با شاگردانش در پیشرفت و نتیجه گرفتن تیم خیلی موثر است. در ایران به مربیان خارجی فرصت لازم داده نمی شود وگرنه خیلی از آن ها قابلیت های بالایی دارند. مطمئنا شفر هم اگر فرصت لازم را داشته باشد می تواند استقلال را به روزهای خوب خودش برگرداند. امروز موفقیت تیم ملی حاصل اعتماد بلندمدت به کیروش است که امیدوارم این فرهنگ در بین باشگاه های ما هم رخ دهد.

این روزها بسیاری از هواداران استقلال به نحوه انتخاب دین محمدی و طاهری به عنوان دستیاران شفر اعتراضاتی داشتند. شما چقدر این اعتراض و انتقادات را به حق می‌دانید؟
برای من هم که پیشکسوت باشگاه استقلال هستم خیلی مکانیزم این انتخاب ها مشخص نشد. بطور کلی متوجه انتخاب افراد در کمیته فنی هم نشدم. تصمیم حرفه ای اینست که سرمربی خودش دستیارانش را انتخاب کند. دیگران از فلسفه کاری سرمربی اطلاعی ندارند و نمی توانند افراد همخوان با وی را انتخاب کنند. من هم معتقدم برخی از این انتقادها کاملا به حق بوده است.

آینده استقلال را با شفر چطور می‌بینید؟
اگر شفر بتواند این استقلال را به بالای جدول برساند خیلی کار بزرگی کرده است. هواداران استقلال نتیجه می خواهند و اگر شرایط استقلال به پیش از لیگ برگردد شاید بتوانند رتبه خود را در لیگ برتر بهبود بخشند و در جام حذفی در حد یک مدعی ظاهر شوند. تردیدی نیست که کار شفر سخت است ولی باید توجه داشت که هواداران هم توقع دارند مخصوصا اینکه می بینند تیم رقیب در فصل گذشته قهرمان شده و امسال هم یکی از مدعیان اصلی گرفتن جام است.

این روزها در کنار علی لطیفی به عنوان مربی در تیم اکسین البرز فعال هستید. از قرار معلوم اوضاع خوبی دارید و مدعی حضور در لیگ برتر هستید.
خدا را شکر وضعیت خوبی در تیم حکمفرماست. قبل از شروع لیگ با مدیران باشگاه صحبت های خوبی داشتیم و امروز داریم نتیجه همدلی خود را می گیریم. در جام حذفی توانستیم سایپا را با مربیگری علی دایی ببریم و این یک نتیجه عالی برای باشگاه بود. در لیگ یک هم در تلاشیم که با نتایج دلخواه به لیگ برتر صعود کنیم. ان شاا... با این شرایط خوبی که تا الان داشتیم بتوانیم در آینده مسیر رو به جلو خود را در جام حذفی و لیگ یک دنبال کنیم.
نظرات شما
پیشخوان