تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
سی ان بی سی تاکید کرد

طرح ترامپ علیه ایران گذر از میدان مین دیپلماتیک

بر اساس گزارش کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم خود برای افزایش فشارها بر توافق تاریخی بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، گرفته است.
رویداد۲۴- بر اساس گزارش کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم خود برای افزایش فشارها بر توافق تاریخی  بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، گرفته است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان بی سی، سارا هوکابی ساندرز، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور تصمیم خود در مورد استراتژی کلی ایران را اتخاذ کرده است. وی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ما سیاست گسترده‌ای برای رسیدگی به این کشور و نه فقط یک بخش از آن را داریم.»

ترامپ اواخر هفته جاری جزئیات طرح خود را ابراز خواهد کرد. بر اساس گزارش‌های مختلف، ترامپ در کنگره تأیید نخواهد کرد که توافق هسته‌ای 2015 ایران در راستای منابع امنیت ملی آمریکا است. بااین‌حال انتظار می‌رود او قادر به ترغیب قانون‌گذاران برای اعمال فوری تحریم‌ها نباشد و در عوض سعی در همراه کردن اروپاییان و ایرانیان پای میز مذاکرات خواهد داشت.

این مسئله دولت ترامپ را ملزم به اعمال فشار کافی برای همراه کردن شرکای بی‌میل و دشمن متخاصم می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند این تلاش‌ها به یک پیمان محکم‌تر منجر می‌شود و دیگران هشدار می‌دهند که تنها یک مسیر باریک به سمت موفقیت وجود دارد که از میدان مین می‌گذرد.

امریکا از سال 2013 تا 2015 با چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس کار کرد تا فرایند حرکت ایران به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای را متوقف کند. نتیجه این تلاش‌ها توافقی شد که حال به ایران اجازه داده تجارت صادرات نفتی خود را بازسازی کند و شرکت‌های مشتاق سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی را به صف کرده است. 

حال ترامپ و جنگ‌طلبان سیاست خارجی آمریکا به دنبال امتیازگیری بیشتر از ایران در مورد بخش‌های کلیدی این توافق هستند. 

کمپین اصلی فشار آمریکا
مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید انتظار دارد که دولت آمریکا یک استراتژی چندسطحی که با رد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در پانزدهم اکتبر آغاز می‌شود را پیگیری کند. ترامپ پس از آن تلاش خواهد کرد که کنگره و رهبران اروپایی را برای افزایش فشار بر ایران با خود همراه کند. 

به گفته وی دولت آمریکا به دنبال رسیدگی به سه مسئله اصلی خواهد بود: منقضی کردن ابعاد کلیدی این توافق، دسترسی به سایت‌های نظامی و ممانعت از برنامه موشکی ایران. ضمن اینکه احتمالاً سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز برای نخستین بار هدف تحریم‌ها قرار خواهد گرفت.

اما برخی معتقدند شکاف میان آنچه ایران مایل به پذیرش است با آنچه دولت ترامپ قصد دریافت دارد، بسیار وسیع است.

ریچارد نفیو، معمار شبکه تحریم‌های ایران در دولت سابق آمریکا معتقد است احتمال اینکه ایران در این زمینه عقب‌نشینی کند بسیار اندک است. وی می‌گوید ترامپ نمی‌تواند فشار زیادی به ایران وارد کند و یکی از عمده دلایل آن این است که اروپاییان از این استراتژی دولت آمریکا حمایت نمی‌کنند.

دوبوویتز می‌گوید: «تمامی این ماجرا یک رقص دیپلماتیک است اما واقعیت این است که اروپاییان خواستار حفظ توافق هستند و ترس از خروج آمریکا آن‌ها رابه سمت تلاش برای حل مشکل می‌کند.»

به گفته وی، آنچه بیش از همه باعث ترس اروپاییان می‌شود، دورنمای حمله آمریکا یا اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، تحریم‌های ثانویه‌ای که شرکت‌های اروپایی را از بازار آمریکا و معاملات دلار خارج می‌کند و جریمه‌های چندمیلیارد دلاری که مقررات آمریکا طی سال‌های اخیر به بانک‌های اروپایی اعمال کرده، است.

وی گفت: «تمامی این ترس‌ها در دوره ریاست جمهوری کسی که بیشتر تمایل دارد از قدرت اجبار آمریکا استفاده کند، تشدید شده است.»

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان