تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶
یوسفی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

دولت از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند؟

یوسفی، کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که افزایش قیمت دلار در ایران یک امر طبیعی است و دولت دیگر توان کنترل نرخ ارز را ندارد به همین دلیل از افزایش نرخ ارز تا حدودی استقبال می‌کند.
رویداد۲۴یوسفی، کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که افزایش قیمت دلار در ایران یک امر طبیعی است و دولت دیگر توان کنترل نرخ ارز را ندارد به همین دلیل از افزایش نرخ ارز تا حدودی استقبال می‌کند.

«اینکه گفته شود دولت به دنبال افزایش نرخ ارز است را تهمت به دولت می‌دانیم» این بخشی از سخنان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر است.

پس از مدت‌ها ثبات در قیمت ارز و سکه، در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ دلار بودیم؛ قیمت دلار که هفته گذشته را با رقم ۳۷۸۵ تومان آغاز کرده بود، دیروز اما با عبور از مرز ۴۰۰۰ تومان به ۴۰۲۵ رسید و فعالان و کارشناسان اقتصادی را نگران کرد.

برخی از کارشناسان در حالی این افزایش قیمت را خواسته‌ی دولت اعلام کردند که نوبخت با تهمت خواندن این موضوع صریحاً آن را تکذیب کرد و مخالفت دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار به‌صورت غیرمنطقی را اعلام کرد.

عده‌ دیگری از کارشناسان اما معتقدند که پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ ارز و در اصطلاح سرکوب قیمت ارز توسط دولت و تبعیت قیمت دلار از منطق بازار، باعث افزایش این ارز شده است.

محمدقلی یوسفی، فعال و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به تغییرات نرخ ارز در روزهای گذشته، گفت: در یک اقتصاد آزاد اصولاً قیمت پول، ارز و سایر کالاها توسط بازار آزاد تعیین می‌شود؛ اما در ایران این وضعیت متفاوت است و این دولت است که نرخ ارز را تعیین می‌کند؛ ازآنجایی‌که دولت در این مورد تعیین‌کننده است، عوامل مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند و روی قیمت ارز تأثیرگذار هستند.

یوسفی بابیان اینکه در چند سال گذشته افزایش نرخ ارز را شاهد نبودیم، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر هزینه‌های دولت و چاپ پول افزایش پیداکرده است و دولت نیز با سرکوب نرخ ارز سعی داشت تا قیمت ارز را پایین نگاه دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رابطه نزدیکی میان «نرخ ارز» و «تورم» وجود دارد و ازآنجایی‌که ما در سال‌های گذشته تولیدمان تقریباً متوقف‌شده است، بخش صنعت و کشاورزی نیز سوددهی خود را از دست دادند.

یوسفی بابیان اینکه در سال‌های گذشته هزینه‌های کشور از سوی صادرات نفت، درآمدهای ارزی و منابعی که از خارج از کشور وارد می‌شد؛ تأمین می‌شده، خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های روزافزون دولت و با توجه به نبود تولید داخلی، از یک‌سو درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر تقاضا برای ارز روزبه‌روز بیشتر شد. باید توجه کرد که در سال‌های گذشته دولت مانع از افزایش نرخ ارز شده و افزایش قیمت آن را سرکوب کرده است، اکنون دولت هرچقدر هم که تلاش کند نمی‌تواند مانع از افزایش نرخ ارز شود.

یوسفی با تأکید بااینکه افزایش نرخ ارز در ایران امری طبیعی است، تصریح کرد: البته می‌دانیم که اگر قیمت دلار بالا برود قیمت سایر کالاها نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین فشار تقاضا از یک‌سو و کمبود عرضه از سوی دیگر باعث افزایش قیمت ارز می‌شود. ضمن اینکه این‌یک واقعیتی است که مردم برای آینده دوراندیشی می‌کنند که ممکن است تحریم‌ها افزایش پیدا کند و یا ترامپ سیاست دیگری را دنبال کند که بر روی میزان صادرات و یا قیمت ارز تأثیرگذار باشد به همین دلیل به سمت خرید ارز می‌روند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه به نظر می‌رسد طی روزها و ماه‌های آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت دلار باشیم، گفت: البته ما نمی‌توانیم بگوییم این افزایش قیمت تا چه سقفی ادامه خواهد داشت؛ قطعاً هیچ اقتصاددانی هم نمی‌تواند نرخ واقعی ارز را تشخیص دهد. دولتمردان هم با توجه به موقعیت و جو جامعه، ملاحظاتی را در اعلام برخی از مسائل اقتصادی دارند.

یوسفی ادامه داد: در چند سال گذشته نقدینگی کشور بیش از 90 درصد افزایش پیداکرده است و تورم نقدینگی سالانه بیش از 29 یا 30 درصد افزایش داشته؛ درحالی‌که دولت نرخ تورم را 9 یا 10 درصد اعلام می‌کند که این آمارها به‌هیچ‌عنوان باهم همخوانی ندارند. با توجه به اینکه عرضه پول ایران مرتباً در حال افزایش است، اما صادرات ما به همان نسبت رشد نمی‌کند، بنابراین میزان افزایش نرخ ارز خیلی زیاد نخواهد بود.

این کارشناس بابیان اینکه دولت تا زمانی که پیش‌بینی کند می‌تواند صادرات نفت داشته باشد سعی می‌کند این قیمت ارز را کنترل کند؛ تصریح کرد: دولت به‌محض اینکه با مشکلی همچون تحریم‌ها مواجه شود این کنترل از دستش خارج خواهد شد و دیگر نمی‌تواند درآمدهای اندک ارزی خود را به جامعه تزریق کند. البته دولت به نظر می‌رسد از افزایش قیمت ارز استقبال کند زیرا هم درآمد بیشتری به دست می‌آورد و هم از تزریق ارز به داخل کشور خودداری می‌کند.

یوسفی با اشاره به اینکه دولت از افزایش قیمت ارز درآمد به دست می‌آورد؛ خاطرنشان کرد: البته اثرات روانی این افزایش قیمت بر روی تورم بسیار زیاد خواهد بود، بنابراین از این منظر چنین تمایلی در دولت برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد. هدف دولتمردان همواره کنترل بازارها است زیرا می‌خواهند یک نرخی را تعیین و بر مبنای آن درآمدهای خود را بسنجند.

یوسفی ادامه داد: برخی از افراد بدون دانش و علم اعداد و ارقامی را مطرح می‌کنند که مانند یک تمرین کلاسی برای کودکانی است که می‌خواهند جدول‌ضرب یاد بگیرند! در اصل هیچ اقتصاددانی نمی‌تواند رقم دقیقی از نرخ ارز بگوید نمی‌دانم چگونه برخی از مسئولین به‌راحتی اعداد و ارقام را مطرح می‌کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان