تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی صوفی در گفت‌وگو بارویداد ۲۴:

ادعاهای «هیچ» بودن برجام توهم است/ عناد با دولت عامل انکار واقعیت‌ها است

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات تأکید کرد: ادعاهای هیچ بودن برجام و شکست آن یک خواب‌وخیال و توهمی از سوی عده‌ای است که برای دشمنی با دولت آن را مطرح می‌کنند و حاضر هستند حتی با مخدوش شدن منافع و امنیت ملی این امر را زیر سؤال ببرند و به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند.
رویداد۲۴-دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات تأکید کرد: ادعاهای هیچ بودن برجام و شکست آن یک خواب‌وخیال و توهمی از سوی عده‌ای است که برای دشمنی با دولت آن را مطرح می‌کنند و حاضر هستند حتی با مخدوش شدن منافع و امنیت ملی این امر را زیر سؤال ببرند و به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند.

یکی از شعارهای حسن روحانی در چهار سال گذشته حل مشکل پرونده هسته‌ای بود که با به سرانجام رساندن برجام به آن عمل شد رفع تحریم‌ها از نتایج مهم آن به‌حساب می‌آید که راه را برای گشایش دوباره مناسبات اقتصادی و حركت در مسیر توسعه و پیشرفت كشور درنتیجه ارتباط با کشورهای دیگر هموار ساخت.

در این رابطه می‌توان به حذف تحریم‌های مربوط به فروش نفت، خط لوله صادراتی گاز ایران (خط لوله صلح)، فرآورده‌های پتروشیمی ایران، کشتیرانی و کشتی‌سازی، حمل‌ونقل، فلزات گران‌بها، فعالیت‌های بانکی، بیمه، سوئیفت و صنعت اشاره کرد. همچنین دستیابی به برجام علاوه بر این موارد سبب تثبیت تداوم فعالیت‌های هسته‌ای غنی‌سازی در سایت هسته‌ای نطنز، توسعه و تحقیق در سایت‌های هسته‌ای، حفظ تعدادی ازسانتریفیوژهای فردو، حفظ ماهیت آب‌سنگین راکتور تحقیقاتی اراک، حفظ و تداوم تولید کارخانه تولید آب‌سنگین، عادی‌سازی روابط سیاسی و بین‌المللی ایران با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی شد.

باروی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برجام با تهدیدهایی از سوی این کشور روبرو شد و گرچه کشورهای اروپایی بارها به او تذکر داده‌اند که با آمریکا در این زمینه همراه نخواهند شد، اما در ظاهر او اصرار دارد تا شعار دوران تبلیغاتی خود یعنی پاره کردن برجام را عملی سازد، اما گرچه ترامپ تا به امروز موفق به انجام این کار نشده در داخل کشور دلواپسان از روی کار چنین رئیس‌جمهوری خرسند هستند زیرا این مسئله دستاویزی شده تا آنان صدای اعتراض خود را بالا برند و حمله‌ها علیه دولت را افزایش دهند.

بطوریکه صرف زمان برای به سرانجام رساندن برجام را از سر بیکاری دانسته‌اند و حتی از قول محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند که برجام "هیچ" بوده است.

علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در گفت‌وگو بارویداد۲۴ درباره «هیچ» دانستن برجام گفت: قطعاً برجام هیچ نبوده زیرا پوشیده نیست قطعنامه‌هایی علیه ایران از سوی سازمان ملل به تصویب رسیده بود که کشور را تهدید به حمله نظامی می‌کرد. به عبارتی معنا قرار گرفتن کشوری در ذیل فصل ۷ این است که در صورت اراده برای نابودی نظام حاکم، حمله نظامی محتمل است. این مسئله واقعیت بود وبر جام حداقل موفق شد تا چنین قطعنامه‌هایی را لغو کند.

وی در ادامه اضافه کرد: تحریم‌ها غیرقابل‌انکار است و فقط مختص آمریکا نبود تمام کشورهای ۱+5 را دربرمی گرفت. ارتباط تمام بانک‌های دنیا با ایران قطع بود و در نقل‌وانتقال پول و سرمایه‌گذاری داخل کشور دچار مشکل بودیم. علاوه براین نفت ما را مورد خریداری قرار نمی‌دادند و فروش نفت حدود 600 یا 700 هزار بشکه در روز رسیده بود و به سمت تحریمی مانند عراق یعنی نفت در برابر غذا سوق داده می‌شدیم.

صوفی در ادامه اظهار داشت: فواید حداقلی برجام این بوده که ایران برای رابطه با اروپا و فروش نفت مشکلی ندارد حتی عربستان هم که به‌نوعی با ما درگیر است نسبت به این مسئله تمکین کرده است. در اوپک تصمیم گرفتند که فروش نفت را محدود سازند ولی با استثنا قائل شدن ایران به کشور ما اجازه دادند که به حد موردنیاز خود را برساند.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات درباره اساس این تفکرات یادآور شد: عده‌ای بنا را برانکار واقعیت‌ها گذاشته‌اند. در سالهای بررسی پرونده هسته‌ای عناد با این دولت کار را به‌جایی رسانده بود که افراد مورداشاره واقعیت‌های آشکار را هم انکار می‌کردند البته درصورتی‌که جای مذاکره‌کنندگان قرار می‌گرفتند احتمالاً پای هر مذاکره‌ای می‌نشستند ولی ازآنجاکه با این دولت دشمنی داشتند این بحث را مطرح می‌کردند که دولت روحانی تک دوره‌ای است و حضور او به‌عنوان رئیس‌جمهور در اولین دوره حادثه محسوب می‌شود زیرا از شکسته شدن حاکمیت یکدست ناراحت بودند.

وی در این رابطه تأکید کرد: آمریکا به تعهداتی که داشته به‌خوبی عمل‌نکرده و به بهانه‌های دیگری مانند صنایع موشکی و حقوق بشر سعی کرده ایران را تحت‌فشار قرار دهد، اما تا امروز اروپا با این کشور همراهی نکرده و اتحاد بی‌سابقه‌ای که علیه ایران شکل‌گرفته بود، شکست‌خورده و ایران هراسی از بین رفته است.

صوفی تاکید کرد: ادعاهای هیچ بودن برجام و شکست آن یک خواب‌وخیال و توهمی از سوی عده‌ای است که برای دشمنی با دولت آن را مطرح می‌کنند و حاضر هستند حتی با مخدوش شدن منافع و امنیت ملی این امر را زیر سؤال ببرند و به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
برای بیشتر مردم برجام خوب است
ودرنظر خیلی از مردم فرقی بین دشمنان داخلی و خارجی برجام نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان