تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ به بهانه خبرسازی‌های غیرمستند و غیرشفاف شبکه‌های اجتماعی

عدم شفافیت؛ عامل رونق دکان «آمدنیوز»ها

اگر مسئولان حکومتی در موضوعاتی همچون فساد اقتصادی، حساب‌های بانکی، جاسوسی، تابعیت مضاعف و مواردی از این قبیل، مورد هجمه واقع شده‌اند لازم است که به‌طور شفاف و مستدل، به رفع اتهام اقدام نمایند، نه اینکه با سکوت خود و تکذیب‌های چند باره، موجب گسترش دامنه شایعات و ویراژ آمدنیوزها شوند.
رویداد۲۴- یکی از موضوعات اساسی در آفرینش و یکی از اصلی‌ترین پایه‌های تدوین قوانین و مقررات، رابطه متقابل «حق» و «تکلیف»  است. این جمله بدان معناست که هرجا سخن از حق به میان آمد، بلافاصله باید از تکلیف نیز گفته شود و هرجا از تکلیف، سخنی بیان شد بی‌درنگ باید برای حق نیز جایگاهی متصور شد. رابطه متناسب حقوق و تکالیف است که می‌تواند منشأ ایجاد باور به برابری و عدالت باشد، یعنی می‌تواند طرفین را به این نتیجه برساند که در ازای انجام تکالیف خود و متناسب با آن، از حقوق معینی بهره‌مند هستند و حقی از آنان پایمال نمی‌شود.

در ابعاد کلان سیاسی و اجتماعی و در اثنای رابطه مردم با حکومت نیز چنین اصل مهمی حکم‌فرما است. بدین نحو که طرفین مذکور، از حقوق و تکالیف متقابلی نسبت به یکدیگر برخوردارند. حکومت در ازای حقوقی که برای خویش مدنظر دارد و متوقع است که توسط مردم تأمین شود؛ از جمله مشارکت در تصمیمات و پشتیبانی از دستورات، تکالیفی نیز بر دوش دارد که باید در قبال مردم، انجام دهد؛ از جمله تأمین امنیت و ایجاد رفاه اجتماعی. عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی مردم نیز در ازای حقوقی که برای خویش قائل هستند؛ از جمله عملکرد صادقانه حاکمان و تدبیر عالمانه آنان، تکالیفی بر دوش دارند که باید در قبال حکومت، انجام دهند؛ از قبیل نقد منصفانه و حمایت حکیمانه.

یکی از وظایف و تکالیف حکومت در قبال مردم، حقیقت‌گویی و صداقت با آنان است. حکومتی پایدار می‌ماند و می‌تواند منتظر تحقق حقوق خود از جانب مردم باشد که اصل اساسی و سرفصل اقدامات خویش را «شفافیت» قرار دهد. اگر این باور در میان مردم گسترده شود که حکومت در حال مخفی‌کاری است و می‌خواهد برخی از امور را به پشت‌صحنه انتقال دهد تا مردم که صاحبان اصلی حکومت هستند و زمامداران واقعی آن، از اوضاع جاری مطلع نشوند آنگاه همین مردم، در انجام تکالیف خود، متحد و متفق نخواهند بود و تفرقه و تشتت در میان مردم نسبت به اعمال و رفتار واقعی حکومت و حاکمان، گام اول شکست خواهد بود.

امیرالمؤمنین(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه که خطاب به مالک اشتر نوشته شده است می‌فرماید: «و هرگاه رعیت بر تو بدگمان گردد، عذر خويش را آشكارا با آنان در ميان بگذار، و با اين كار از بدگمانى نجاتشان ده، كه اين كار رياضتى براى خودسازی تو، و مهربانى كردن نسبت به رعیت است، و اين پوزش‌خواهی تو آنان را به‌حق وامی‌دارد.»

شفافیت و روراستی با مردم و آنان را صاحب اصلی حکومت دانستن، موجب می‌شود از موج بدگمانی‌ها کاسته شود و مردم را مصمم‌تر از گذشته در مسیر انجام تکالیفشان نسبت به حکومت قرار دهد، اما اگر در موضوعات مختلفی که هر از چندی در جامعه، شایع می‌شود و حرف و حدیث‌های بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد سیاست عدم شفافیت و مخفی‌کاری و سرپوش گذاشتن بر مسائل، پیگیری شود به‌تدریج از اعتماد عمومی به حاکمان و حکومت، کاسته می‌شود و نوعی بی‌تفاوتی در میان مردم، رایج می‌شود که قطعاً سرانجام مناسبی نخواهد داشت.

در طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، برخی رسانه‌های معاند نوپا که دل در گرو این آب‌وخاک و مردم شریف آن نداشته و ندارند و رهروی رسانه‌های متعددی هستند که طی چهل سال گذشته، به فعالیت تخریبی علیه نظام جمهوری اسلامی پرداخته‌اند، کوشیده‌اند تا از خلأ اطلاع‌رسانی صحیح و شفافیت ناکافی در کشور بهره بجویند و اعتماد عمومی نسبت به حکومت را مورد خدشه قرار دهند. این رسانه‌ها که در صدر آنان، «آمدنیوز» قرار دارد تلاش می‌کنند با مدد عوامل متعدد خبری خود در داخل کشور، و با بهره‌گیری از برخی اطلاعات ناقص و در مواردی کذب، از برخی عدم شفافیت‌ها در عملکرد مسئولان، خبرسازی کنند و به‌تدریج، دیدگاه مردم و افکار عمومی را نسبت به حکومت، منفی سازند که چنین اقدامی، بسیار خطرناک است.

مسئولان کشور باید خطر بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی مردم را بسیار جدی فرض کنند. اگر بنا باشد به‌صورت زیرکانه و متبحرانه، خبرسازی‌هایی انجام گیرد که طی این اقدام، برخی اسامی و عملکردها در معرض اتهام قرار گیرد و حکومت نیز به این موضوع، بی‌تفاوتی نشان دهد و سعی در ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی متقن نداشته باشد آنگاه آسیب‌های فراوانی در کمین آینده اعتماد عمومی‌ خواهد بود.

اگر مسئولان حکومتی در موضوعاتی همچون فساد اقتصادی، حساب‌های بانکی، جاسوسی، تابعیت مضاعف و مواردی از این قبیل، مورد هجمه واقع شده‌اند لازم است که به‌طور شفاف و مستدل، به رفع اتهام اقدام کنند، نه اینکه با سکوت خود و تکذیب‌های چند باره، موجب گسترش دامنه شایعات و ویراژ آمدنیوزها شوند.

اگر هم برخی شایعات و اتهامات، به واقعیت نزدیک است باز هم وظیفه مسئولان حکومت است که با شفافیت و شجاعت و درایت، متخلفان را مورد محاکمه و مجازات قرار دهند و بکوشند اعتماد عمومی و پشتیبانی مردم از نظام اسلامی که با خون هزاران شهید و دلاوری صدها هزار غیور مرد در دوران مختلف انقلاب اسلامی، بر سر کار آمده است حفظ شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
چشم بسته غیب گفتی.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان