تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
نایب رئیس شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ اعلام کرد:

شهرداری به دنبال دریافت وام خارجی برای خروج از بحران‌ مالی

عضو شورای شهر تهران می‌گوید که قرار است برای حل بخشی از مشکلات مالی شهرداری، وام‌های با سود پایین از بانک‌های خارجی دریافت شود و همچنین با همکاری‌های لازم معوقات دولت به شهرداری پرداخت شود.
رویداد۲۴عضو شورای شهر تهران می‌گوید که قرار است برای حل بخشی از مشکلات مالی شهرداری، وام‌های با سود پایین از بانک‌های خارجی دریافت شود و همچنین با همکاری‌های لازم معوقات دولت به شهرداری پرداخت شود.

«در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه نجفی شهردار تهران مشکل مالی شهرداری و خزانه خالی است» این جمله را مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در اشاره به مشکلات شهرداری اعلام کرد. جمله‌ای که مدتی است از سوی کارشناسان و سیاسیون متعددی شنیده‌ می‌شود.

خزانه خالی و بدهی‌های کلان‌شهرداری تهران نمونه‌ای از موارد و مشکلاتی است که شهردار و اعضای شورای شهر پنجم از همان روز اول شروع به کار با آن مواجه شدند.

محمدباقر قالیباف، در زمان مدیریت 12 ساله‌‌اش بر شهرداری تهران به دلیل هزینه کردهای فراوان و به گفته‌ی برخی از سیاسیون، گران اداره کردن شهر تهران! مجبور به گرفتن وام‌های کلان شده بود تا بتواند امورات تهران را بگذراند؛ گرفتن وام و عدم توانایی بازپرداخت آن، سوء مدیریت، املاک نجومی و ... متأسفانه شهرداری تهران را با دوره‌ی جدیدی از مشکلات روبه‌رو کرده است.

سکان‌داران جدیدِ ساختمان بهشت این روزها اما، علاوه بر مدیریت کلان‌شهر تهران، باید چاره‌ای هم برای مشکلات مالی شهرداری بیاندیشند، مشکلاتی که اگر سریعاً به آن رسیدگی نشود ممکن است خسارات و مشکلات عظیم‌تری را بر سر شهرداری آوار کند.

شهرداری تهران فعلاً منبع درآمدی ندارد

سید ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به مشکلات مالی شهرداری تهران گفت: تقریباً می‌توان گفت منبع درآمد شهرداری از طریق دریافت عوارض حاصل می‌شد که آن‌هم به دلیل میلیاردها تومان هولوگرام‌هایی که در دست طلبکاران شهرداری است و تراکم‌های شناور و سیاری که پیش‌فروش شده، باعث شده تا شهرداری نتواند از اين طريق منبع درآمد قابل‌توجهی داشته باشد.

امینی ادامه داد: افزایش غیرقانونی پرسنل شهرداری در دوران مدیریت سابق و هزینه‌های گزافی که برای حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود به مشکلات شهرداری تهران افزوده است.

امینی بابیان اینکه باید به دنبال راه‌کاری جدی برای تامین هزینه‌های شهرداری باشیم، تصریح کرد: عملیاتی کردن برنامه‌های شهرداری نیازمند یک عزم و اراده جدی است. دولت باید با شهرداری تهران‌ همکاری لازم را داشته باشد و معوقاتی مانند پرداخت 50 درصد از هزینه‌ ساخت مترو، سهم شهرداري از جرائم راهنمایی و رانندگی و موارد ديگری را كه به‌موجب قانون، دولت مكلف به پرداخت آن‌ها به شهرداری است را پرداخت کند.

از بانک‌های خارجی به دلیل سود پایین، وام می‌گیریم

این عضو شورای شهر در همین رابطه ادامه داد: لايحه‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری تحت عنوان «درآمدهای پايدار شهرداری‌ها» در دستور كار كميسيون فرعی کلان‌شهرها در دولت قرار دارد که امیدواریم از این راه بتوان درآمدهایی را برای شهرداری کلان‌شهرها تعریف کرد. همچنين اعضای شورای شهر و 30 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی فراكسيونی را تشکیل داده‌ایم تا برای رفع مشکلات شهر تهران به یکدیگر کمک کنیم.

امینی يكي از راه‌های عبور از بحران مالی شهرداری را اخذ وام از بانک‌های خارجی اعلام كرد و تصریح کرد: در نظر داریم تا با کمک دولت، از طريق فاینانس مقداری نقدینگی به دست بیاوریم؛ گرفتن وام از بانک‌های داخلی سودهای کمرشکنی را دارد به همین دلیل فاينانس و اخذ وام از بانک‌های خارجی برای‌مان در اولويت است.

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورای شهر ادامه داد: علاوه بر آن سعی داریم تا با همکاری دستگاه‌های مربوطه بر روی برنامه‌های «توریستی» و «گردشگری» در تهران ‌هم سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین پرداخت معوقات و بدهی‌های دولت به شهرداری با توجه به همسو بودن دولت و شهرداری و اشراف داشتن دولت بر مشکلات شهرداری تهران، می‌تواند گام مهمی برای برون‌رفت از وضعيت فعلي باشد.
نظرات شما
پیشخوان