تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
کولایی:

جای بازیگران در سخنان ترامپ عوض شده بود/ترامپ به بلندگوی منافع رژیم صهیونیستی تبدیل شده است

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه جای بازیگران در سخنان ترامپ عوض شده است و وی به بلندگوی منافع رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، گفت: در چنین وضعیتی تعامل سازنده، هوشیارانه و مدبرانه ایران با اتحادیه اروپا، چین و روسیه می تواند تاثیر گذار باشد.
رویداد۲۴-استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه جای بازیگران در سخنان ترامپ عوض شده است و وی به بلندگوی منافع رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، گفت: در چنین وضعیتی تعامل سازنده، هوشیارانه و مدبرانه ایران با اتحادیه اروپا، چین و روسیه می تواند تاثیر گذار باشد.

الهه کولایی درباره سخنان شب گذشته رییس جمهوری آمریکا درباره ایران افزود: ترامپ می کوشد ایران را به بی ثبات سازی منطقه غرب آسیا متهم سازد، درحالی که برخلاف تلاش هایی که درچارچوب توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جهانی شکل گرفته ایران نقشی ثبات آفرین و آرامش بخش در این منطقه ایفا کرده و به ویژه جهانیان شاهد اهمیت نقش ایران در مهار و به شکست کشاندن نیروهای افراط گرای داعش در منطقه خاورمیانه بوده اند.

وی افزود: اطلاعات زیادی وجود دارد که چگونه آمریکا و متحدان منطقه ای آن، این آشوب را در این منطقه از جهان برپا کرده اند. جای بسیاری از بازیگران در سخنان دیشب ترامپ جابجا شده بود و ترامپ آشکار و عیان از منافع رژیم صهیونیستی در منطقه سخن می گوید و به بلندگوی منافع نامشروع این رژیم در نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و دیگر مردم منطقه تبدیل شده و در این زمینه به نظر می رسد ایران نیز به دلیل نوع رفتار در قبال سیاست های غیرانسانی رژیم صهیونیستی در این زمینه مورد حملات شدید ترامپ قرار گرفته باشد.

این استاد حوزه بین الملل دانشگاه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد سیاستی که ترامپ دنبال می کند، پاسخ گوی نه صلح و امنیت منطقه و جهان، بلکه پاسخگوی منافع مجتمع های صنعتی - نظامی آمریکایی است که با جنگ سالاران کنونی پیوندی استوار و عمیق دارند و در واقع ترامپ بجای دفاع از منافع مردم آمریکا، تنها به پیروی از منافع و مصالح این گروه ها می پردازد.

وی ادامه داد: گرد آمدن نیروهای ضد ایرانی پیرامون ترامپ و پیوند آنان با افراط گرایان حزب جمهوری خواه می تواند شرایط دشواری در منطقه شکل دهد و در چنین وضعیتی می تواند تعامل سازنده، هوشیارانه و مدبرانه جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا، چین و روسیه که خواستار ثبات و امنیت این منطقه حساس از جهان هستند، می تواند در کاهش تهدید ها، تاثیرگذار باشد و ما نیازمند تقویت گرایش های عقلانی و پرهیز از شتابزدگی و رفتارهای عاطفی هستیم.

لازم به ذکر است، عصر جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سیاست جدید خود در قبال جمهوی اسلامی ایران رونمایی کرد. 

تحلیل محتوای اظهارات ترامپ حاکی از این است علیرغم لفاظی ها و اظهارات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران وی قادر نیست خللی در توافق هسته ای بردارد کما اینکه در نهایت وی بررسی درخصوص توافق هسته ای را به کنگره احاله کرد تا ظرف بازه زمانی 60 روز درباره آن تصمیم گیری کنند. این در حالی است که حتی جمهوری خواهان حاکم بر کنگره توافق هسته ای را توافقی کارآمد تلقی می کنند و بر این باورند کنار کشیدن از این توافق زمینه ساز انزوای جهانی آمریکا خواهد بود.

عمده اظهارات شب گذشته ترامپ متوجه روح برجام و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است که به اذعان شرکای برجام و جامعه جهانی جزو برجام و تعهدات جمهوری اسلامی ایران نبوده است. اظهارات ترامپ در قبال برجام و توافق هسته ای با واکنش های منفی گسترده در داخل جامعه سیاسی آمریکا و جامعه جهانی مواجه شده است.کما اینکه سران شرکای برجام نسبت به اظهارات وی واکنش نشان دادند.

رئیس جمهوری همچنین شب گذشته با تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی در قبال توافق هسته ای رفتارها و سیاست های آمریکا در چهار دهه گذشته در قبال جمهوری اسلامی را متذکر شد. امشب نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در برنامه ای تلویزیونی به تشریح دیدگاه ها و مواضع جمهوی اسلامی در این زمینه خواهد پرداخت.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان