تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶

چرا بارزانی نامه تیلرسون را نپذیرفت؟

هنگامی که نامه «رکس تیلرسون» به بارزانی می‌رسد، عملیات اخذ رأی از شهروندان خارج‌نشین آغاز شده بود به همین دلیل مسعود بارزانی از پذیرش نامه و لغو رفراندوم خودداری کرده است.

رویداد۲۴-هنگامی که نامه «رکس تیلرسون» به بارزانی می‌رسد، عملیات اخذ رأی از شهروندان خارج‌نشین آغاز شده بود به همین دلیل مسعود بارزانی از پذیرش نامه و لغو رفراندوم خودداری کرده است. بر اساس نامه منتسب به وزیر خارجه امریکا به مسعود بارزانی قبل از برگزاری رفراندوم، امریکا حاضر شده است در صورت عدم تعهد بغداد به طرح گفتگوی پیشنهادی امریکا میان اربیل و بغداد، این کشور حق اقلیم کردستان را در برگزاری رفراندوم استقلال به رسمیت بشناسد.

سایت بلومبرگ متن نامه ای را منتشر کرده است که به گفته این سایت 48 ساعت قبل از برگزاری رفراندوم از سوی رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا برای مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان ارسال شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در نسخه قبلی این نامه حمایت امریکا از برگزاری رفراندوم در صورت عدم پایبندی عراق به تعهدات و یا شکست مذاکرات اربیل و بغداد ذکر نشده است، اما به گفته دیپلمات های غربی، برخی نزدیکان مسعود بارزانی در حزب دموکرات گفته بودند اگر چنین تعهدی از سوی امریکا داده شود مسعود بارزانی رفراندوم را لغو می کند.

به همین دلیل، متن نامه تغییر داده شد و در آخرین نسخه آن که در تاریخ 23 سپتامبر 2017 و دو روز قبل از برگزاری رفراندوم برای مسعود بارزانی فرستاده شده، رکس تیلرسون گفته است در صورت عدم تعهد بغداد به نتیجه مذاکرات و یا در صورت شکست مذاکرات از برگزاری رفراندوم حمایت می شود.

دیپلمات های غربی به بلومبرگ گفته اند اما نامه دیر به مسعود بارزانی رسید و عملا عملیات اخذ رای از شهروندان خارج نشین آغاز شده بود به همین دلیل مسعود بارزانی از پذیرش نامه و لغو رفراندوم خودداری کرده است.

منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان