تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه سخنرانی هتاکانه رئیس جمهور آمریکا

چرایی اتحاد ایرانیان در نفرت از ترامپ

گویا مشاوران ترامپ از چنین موضوعی آگاهی نداشتند که هیچ‌گاه ایرانیان، تعرض کلامی به نام و نشان پارسی خلیج‌فارس را قابل‌بخشش نمی‌دانند و در مقابل جاعلان تاریخ؛ از حاکمان ناتوان و بی‌دست و پای حاشیه خلیج‌فارس گرفته تا رئیس‌جمهور آمریکا، خواهند ایستاد.
رویداد۲۴،محمد مهدی تولایی- یکی از اقداماتی که طی سال‌های پس از وقوع انقلاب اسلامی توسط دولت آمریکا بر دولت و ملت ایران تحمیل شده اعمال فشار و تهدید به استفاده از گزینه نظامی بوده است که وقوع آن در دورانی از سال‌های اخیر با وضع تحریم‌های فلج‌کننده و تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت، بیش‌ازپیش، محتمل به نظر می‌رسید. دولت آمریکا صرف‌نظر از دیدگاه حاکم بر آن، با بهره‌گیری از تمامی ابزارهای قابل استفاده خود، سعی کرده در مسیر گسترش قدرت سیاسی و اقتصادی ایران، سنگ‌اندازی کند و در این مسیر، از ظرفیت دوستان خود و معاندان ایران و سازمان‌های بین‌المللی نیز بهره‌برداری کرده است.

از جمله راهکارهایی که دولت آمریکا طی سالیان گذشته، به‌عنوان تاکتیکی کاربردی از آن استفاده می‌کرد و به نظر می‌رسد با تغییر تیم مشاوران رئیس‌جمهور و روی کار آمدن تعدادی تاجر اقتصادی به‌جای سیاستمداران کارکشته، به فراموشی سپرده شده باشد ایجاد تمایز میان ملت و دولت ایران در هنگام اعلام مواضع و سخنرانی‌ها بوده است.

روسای جمهور سابق آمریکا در سخنرانی‌های خود، به‌طور معمول می‌کوشیدند خود را حامی ملت ایران و دل‌نگران وضعیت آنان در برابر ظلم‌های حکومت ایران، نشان دهند و تلاش می‌کردند نوعی بدبینی نسبت به حکومت در میان مردم، گسترش یابد تا در مسیر انزوای داخلی دولت و ایجاد تردید در قلوب مردم نسبت به سیاست‌های اعلامی و اعمالی دولتمردان، گام مهمی برداشته شود. اما سخنان اخیر ترامپ، نمایانگر عدم پیروی وی از رویه مذکور، و حتی در پیش گرفتن رویه‌ای کاملاً معکوس در قبال مردم ایران داشت که نه‌تنها دستاوردهای گذشته را به همراه خود ندارد بلکه موجب وحدت بیشتر مردم با حکومت شد و منجر به واکنش همه‌جانبه مردم نسبت به مواضع رئیس‌جمهور آمریکا شد.

به نظر می‌رسد حداقل سه موضوع مهم در سخنرانی اخیر ترامپ، قابل ذکر است که موجب اتحاد ایرانیان در نفرت از وی شده است. موضوعاتی که هر کدام از آن‌ها برای ایرانیان، جنبه‌ای حیثیتی، و ماهیتی وجودی دارد.

دونالد ترامپ در سخنرانی هتاکانه خود، از مردم ایران با عبارت «ملت تروریست» یاد کرد؛ عبارتی سراسر توهین و جسارتی غیر قابل‌بخشش که از جانب رئیس دولتی عنوان شد که تروریست‌های فراوانی در سرتاسر جهان، تحت حمایت‌های آن دولت، آموزش دیده و در حال انجام اقدامات تروریستی هستند. تروریست خواندن مردمی که خود، قربانی ترور و تروریسم هستند و شهدای فراوانی را در قریب به چهل سال گذشته از دست داده‌اند و از آخرین حادثه تروریستی در کشورشان، کمتر از چهار ماه می‌گذرد، موجب تقویت نفرت درونی ایرانیان از رئیس دولتی شد که به تروریست‌های مهاجم به هواپیمای مسافربری نیز مدال افتخار می‌دهد. توهین و هتاکی ترامپ به ملت ایران، عملاً مردم را بیش‌ازپیش، در کنار دولت جمهوری اسلامی قرار داد و به آنان یادآور شد که حقیقت دشمنی دولت آمریکا، سرکوب روحیه آزادیخواهی و عدم سلطه‌پذیری مردم ایران است که پشتیبان حکومت خویش بوده و در برابر زیاده‌خواهی‌های سلطه گران، ایستادگی می‌کنند.

موضوع دیگری که خشم و نفرت ایرانیان را از ترامپ به‌طور واضح و آشکار، نمایان کرد، به کارگیری عبارتی مجعول به‌جای عبارت خلیج‌فارس بود. گویا مشاوران ترامپ از چنین موضوعی آگاهی نداشتند که هیچ‌گاه ایرانیان، تعرض کلامی به نام و نشان پارسی خلیج‌فارس را قابل‌بخشش نمی‌دانند و در مقابل جاعلان تاریخ؛ از حاکمان ناتوان و بی‌دست و پای حاشیه خلیج‌فارس گرفته تا رئیس‌جمهور آمریکا، خواهند ایستاد.

نفرت مردم ایران از ترامپ، به‌واسطه همنوایی او با حکام ناتوان حاشیه خلیج‌فارس و اقدام او به جعل تاریخ برای خوشامد هم‌پیمانانی که به‌واسطه عدم عبرت گیری از تاریخ، در آغوش دشمن اصلی مسلمانان یعنی اسرائیل قرار گرفته‌اند، چندین برابر شد و واکنش آنان را در پی داشت تا امثال ترامپ بدانند ملتی که در مقابل تعرض کلامی، آرام نمی‌نشیند، قطعاً در مقابل تعرضات عملی، به نحو جانانه و مدبرانه، واکنش نشان خواهد داد.

سومین موضوعی که بر ازدیاد نفرت ایرانیان از ترامپ و دولت آمریکا افزود عدم پایبندی به تعهدات و تلاش برای برهم زدن برجام است. شاید تا قبل از وقوع برجام و اجرایی شدن آن، بسیاری از مردم ایران به دولتمردان خود پیشنهاد می‌دادند که با دولت آمریکا در موضوعات گوناگون، به مذاکره بپردازد و به توافقاتی دست یابد، اما پس از بدعهدی‌های دولت آمریکا در مسیر اجرای مناسب برجام و همچنین تلاش این دولت برای برهم زدن برجام، نفرت از عهدشکنی‌های آمریکا در میان ایرانیان، فراگیرتر شده است. 

هنگامی‌که موضوعی مهم در عرصه جهانی پس از دوازده سال به سرانجام مناسب خود می‌رسد و توافقی بین‌المللی در مورد آن، حاصل می‌شود که قطعنامه شورای امنیت نیز آن را تأیید می‌کند، انتظار می‌رود مفاد آن، به نحو مناسبی اجرایی شود و از این روش برای حل معضلات دیگر، الگوبرداری شود؛ نه آنکه یکی از طرفین توافق، مدام در فکر خروج از آن و برهم زدن توافق باشد. مردم ایران در موضوع برجام، تجربه جدیدی کسب کردند که بر نفرت آنان از دولت آمریکا افزود.

سخنرانی اخیر ترامپ، پرده از واقعیت تفکر مقامات سابق و فعلی آمریکایی نسبت به مردم ایران برداشت و نمایشی از دشمنی دیرینه آنان با ملت و دولت ایران بود، چراکه با هتاکی به ایران و ایرانی همراه بود و بر نفرت ایرانیان از ترامپ و دولت متبوعش افزود.
نظرات شما
پیشخوان