تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

اختلاف‌های داخلی مانع جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود/ مسئولان، تفاوت‌نظرها را در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند

رییس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که سپاه و برجام ۲ نقطه قوت ما و همچون خاری در چشم آمریکا است، بر ناتوانی آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های جدید در دوران پسابرجام تاکید کرد و در تحلیل جنجال‌آفرینی اخیر رییس‌جمهوری آمریکا گفت که آن‌ها به‌دنبال مخدوش کردن امنیت سرمایه‌گذاری در ایران از طریق این دست جار و جنجال‌های رسانه‌ای است.

رویداد۲۴-رییس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که سپاه و برجام ۲ نقطه قوت ما و همچون خاری در چشم آمریکا است، بر ناتوانی آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های جدید در دوران پسابرجام تاکید کرد و در تحلیل جنجال‌آفرینی اخیر رییس‌جمهوری آمریکا گفت که آن‌ها به‌دنبال مخدوش کردن امنیت سرمایه‌گذاری در ایران از طریق این دست جار و جنجال‌های رسانه‌ای است.محسن علوی با اشاره به اظهارات شب گذشته رییس‌جمهوری آمریکا و پاسخ رییس‌جمهوری کشورمان به این سخنان بی‌اساس گفت: همان‌طور که آقای روحانی در بخش انتهایی سخنرانی‌اش تاکید کرد، هدف آمریکا از ایجاد این جار و جنجال رسانه‌ای، جلوگیری از روند روبه رشد اقتصاد ایران است.

سپاه و برجام ۲ نقطه قوت ما و همچون خاری در چشم آمریکا است

وی با اشاره به برخی اقدامات چند روز گذشته آمریکا، تاکید کرد که تلاش‌های آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنجال‌آفرینی درخصوص خروج از برجام نمایان‌گر این واقعیت بود که سپاه پاسداران و برجام دو نقطه قوت نظام اسلامی هستند که همچون خاری در چشم آمریکا قرار گرفته و خواب را از سیاست‌مداران شیطان‌صفت آمریکا ربوده‌اند.

علوی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که این نهاد نظامی و انقلابی یکی از نقاط قوت کشورمان است که همچون سدی استوار در مقابل شیطنت‌های آمریکایی‌ها ایستادگی کرده و مانع از تحقق این شیطنت‌ها نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر منطقه خاورمیانه شده است.

امضای برجام در زمان دموکرات‌ها، مانع از تحقق خواست جمهوری‌خواهان شد

نماینده لامرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به‌خوبی دریافته‌اند اقتدار ایران اسلامی به‌واسطه پشتوانه قوی مردمی است. بنابراین جهت تضعیف نظام لازم است، مردم را از نظام جدا کنند؛ بنابراین با هدف اعمال فشار اقتصادی به ایران جهت ایجاد نارضایتی مردم از نظام، پرونده هسته‌ای کشورمان را کلید زده و سعی داشتند با اعمال فشارهای بیشتر به ایران، تحریم‌های بین‌المللی سنگینی را به کشورمان تحمیل کنند و ائتلافی بین‌المللی علیه ما راه بیاندازند که در مقاطعی به این اهداف نیز نائل آمدند اما برجام که در زمان دموکرات‌ها به امضاء رسید، به مانعی بزرگ درمقابل اهداف جمهوری خواهان علیه ایران تبدیل شده است. بنابراین جهت حفظ اقتدار ملی، حمایت و پشتیبانی از سرداران سپاهی و سرداران دیپلماسی وظیفه‌ای ملی است.

برجام دست آمریکا را در اعمال تحریم‌های جدید بسته است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون جمهوری‌خواهان سعی دارند با استفاده از جایگاهی که به‌دست آورده‌اند، مانع از ادامه راه برجام شوند اما خودشان هم می‌دانند که برجام یک معاهده بین‌المللی است و آمریکا نمی‌تواند به‌تنهایی از این توافق خارج شود. از سوی دیگر برجام دست آمریکا را در اعمال تحریم‌های جدید بسته است؛ در نتیجه آنها سعی می‌کنند با استفاده از برخی فضاسازی‌های سیاسی و اقتصادی اهداف خود را در اعمال فشار علیه ایران پیگیری کنند.

آمریکا می‌خواهد جلوی ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ایران را بگیرد

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که مشکل اساسی ما مربوط به مباحث اقتصادی است و برای رفع مشکلات معیشتی و بحران بیکاری در میان جوانان، نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی هستیم؛ بنابراین فکر می‌کنند اگر جلوی ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشور را بگیرند، ما را به‌نوعی فلج کرده و کاری کنند که در چندسال آینده دچار بحران‌های بیشتری در حوزه اقتصادی و اجتماعی شویم.

نماینده لامرد در مجلس در پاسخ به این سوال که آمریکا تا چه میزان در این رویکرد موفق بوده است، تاکید کرد: لازم است ابتدا جبهه جنگ را شناسایی کنیم و ببینیم دشمنان قصد دارند از کدام نقطه وارد شوند. آن‌چنان که می‌بینیم آمریکایی‌ها بیش از هر چیز، سعی دارند امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را به مخاطره بکشند.

آمریکایی‌ها با بمب‌های خبری طوری القا کردند که چوب تحریم‌ها همچنان بالای سر ایران است

رییس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آن‌چنان که بلافاصله پس از آن‌که وارد مذاکره با توتال شدیم و فضا به‌سمتی می‌رفت که پیرو انعقاد قرارداد با این شرکت نفتی بزرگ، دیگر کشورها و سرمایه‌گذاران خارجی نیز به سمت ما آمدند، آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را در مجلس‌شان به تصویب می‌رسانند. اگرچه این تحریم‌ها همان تحریم‌هایی بودند که در گذشته وجود داشتند و اعمال می‌شدند اما آن را به‌صورت قانونی جدید تدوین کردند تا با انفجار یک بمب خبری در سطح بین‌المللی، طوری القا کنند که چوب تحریم‌ها همچنان بالای سر ایران قرار داشته باشد تا سرمایه‌گذاران خارجی را از سرمایه‌گذاری در کشورمان دور کنند.

علوی با تاکید بر این‌که هدف اصلی آمریکا از این جار و جنجال رسانه‌ای القای این مسئله است که ایران فاقد امنیت لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، یادآور شد: متاسفانه عده‌ای داخل کشور نیز دانسته یا نادانسته در راستای همین اهداف آمریکا اقدام کردند و لازم است به این دوستان نیز گوشزد کنیم که هوشیارتر عمل کنند.

بمب خبری دوم آمریکا؛ ایجاد دلهره نزد سرمایه‌داران به‌دلیل خروج احتمالی از برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: آمریکایی‌ها در ادامه سعی کردند با راه‌انداختن یک جنجال و جوسازی رسانه‌ای دیگر این‌طور وانمود کنند که این کشور بنا دارد از برجام خارج شود. به هر حال خروج آمریکا از برجام، دلهره‌ای نزد سرمایه‌گذاران بین‌المللی ایجاد می‌کند. اما از آنجا که خروج آمریکا از برجام هزینه‌های سنگین بین‌المللی برای این کشور به همراه خواهد داشت؛ در نتیجه آن‌ها سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته و به نوعی خروج یا عدم خروج از برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار دادند. هدف آنها از این سیاست قرار دادن سرمایه‌گذاران درفضای مبهمی است که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بالا برده و مانع سرمایه‌گذاری آنها می‌شود.

راهکار ایران برای مقابله با جنجال‌آفرینی رسانه‌ای آمریکا علیه برجام

نماینده لامرد در مجلس درپاسخ به پرسشی درمورد این‌که ایران باید چگونه درقبال این سیاست‌های خصمانه ایالات متحده عمل کند، گفت: ایران باید امنیت سرمایه‌گذاری را اول در درون کشور ارتقا بخشد و سپس این امنیت اقتصادی را خود را در سطح دنیا به اثبات برساند. کشورهای دنیا پس از برجام به این نتیجه رسیدند که ایران به‌دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و به‌دنبال تاسیسات نظامی اتمی نیست و همین مسئله منجر به جلب اعتماد جهان شد.

اختلاف‌های داخلی مانع جلب اعتماد کامل سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود

وی افزود: با این حال باوجود فرصت‌های مغتنم در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورمان، اعتماد کافی احساس نمی‌شود که از طرفی به‌خاطر برخی اختلافات داخلی در کشور و مسائل و مباحث قضایی کشورمان است و از دیگر سو به‌دلیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده این اعتماد در معرض خطر قرار گرفته است.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس در تشریح برخی مسائل داخلی که منجر به تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود، گفت: مسائلی همچون پدیده شاندیز منجر به سلب اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود؛ چراکه ابتدا این موسسه از سوی صداوسیما تبلیغ می‌شود و مردم هم با اعتماد به این رسانه، در پدیده سرمایه‌گذاری می‌کنند اما بعد از مدتی همان صداوسیما علیه این موسسه تبلیغ می‌کند و قوه قضاییه هم جلوی کار این موسسه را می‌گیرد و عملاً مشکلاتی عدیده برای مردم پیش می‌آید.

وضعیت موسسات مالی منجر به سلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی می‌شود

رییس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیازمند نگاه به درون و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی است و اما مواردی همچون پدیده شاندیز اعتماد مردم را نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های داخلی مخدوش می‌سازد و این درحالی است که در موارد مشابهی همچون کاسپین، میزان، ثامن‌الحجج و دیگر موسسات مالی و اعتباری داخلی هم شاهد تکرار این وضعیت بودیم که منجر به سلب اعتماد به سرمایه‌گذاری داخلی می‌شود.

روند کُند رسیدگی‌های قضایی؛ مانع از کسب و کار سرمایه‌گذاران

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین یادآور شد: نکته دیگر مربوط به فعالیت تجار و بازرگانانی است که قصد دارند در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند و این درحالی است که امروزه یکی از اصول اساسی در تجارت اصل سرعت است اما وقتی تاجر یا سرمایه‌گذاری به هر دلیل با مشکل حقوقی در کشور روبرو شود و نیازمند حکم قضایی باشد، حداقل باید ۳ تا ۴ سال دوندگی کند.

جار و جنجال رسانه‌ای علیه توتال پیام ناامنی سرمایه‌گذاری را مخابره کرد

وی با اشاره به دعوت از شرکت نفتی توتال به کشور به‌منظور تاکید بر امنیت سرمایه‌گذاری در ایران گفت: هنگامی که از شرکت توتال برای سرمایه‌گذاری در کشور دعوت کردیم، این پیام را مخابره کردیم که سرمایه‌گذاری در ایران امن است اما وقتی که بجای حمایت از این اقدام، به مقابله و ایجاد جارو جنجال رسانه‌ای پرداختیم و سر و صدا به‌راه انداختیم، عملاً بجای انعکاس امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در محافل بین‌المللی، عکس آن یعنی ناامنی سرمایه‌گذاری را مخابره کردیم.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به سوالی که آیا در اوضاع سیاسی کشور این اتحاد در راستای اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، تاکید کرد: موضوع صرفاً مربوط به اتحاد و انسجام جریان‌های داخلی نیست، بلکه باید ابتدا توجه و التفاتی میان آن‌ها ایجاد شود و به این نتیجه برسند که خط مقدم جبهه جنگ تحمیلی آمریکا «امنیت اقتصادی»‌ است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این التفات در مجلس وجود دارد، تصریح کرد: شخصاً معتقدم این التفات نه در مجلس، بلکه در دیگر بخش‌های تصمیم‌گیر کشور هم وجود ندارد.

وقتی در رسانه رسمی ضعف امنیت سرمایه‌گذاری تبلیغ می‌شود، نمی‌توان امیدوار بود

علوی تصریح کرد: وقتی رسانه‌های رسمی و غیررسمی ما در انعکاس اخبارشان به‌نوعی عمل می‌کنند که امنیت سرمایه‌گذاری تضعیف می‌شود؛ حتی تاجایی که ناخواسته این مسئله تبلیغ می‌شود که در کشورمان امنیت سرمایه‌گذاری بسیار ضعیف است، طبیعتاً نمی‌توان امیدوار بود.

انتقاد نسبت به رسانه‌ای کردن مفاسد اقتصادی

نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در این روزها شاهدیم مفاسد اقتصادی با عزمی جدی رسانه‌ای می‌شود، باید یک بررسی داشته باشیم و ارزیابی کنیم انتشار این اخبار تا چه حد در تقلیل مفاسد اقتصادی موثر بوده است؟ اصولاً انتشار این اخبار منفعت داشته یا بیشتر به ضرر کشور بوده است؟!

وی افزود: ما به راحتی در رسانه‌ها به مفاسد اقتصادی می‌پردازیم و این درحالی است که نتیجه این رویکرد، مخدوش شدن چهره نظام بوده است. سوال اینجاست عده‌ای با فساد و اختلاس به نظام و انقلاب ضربه مادی زدند اما با انتشار اخبار این مفاسد آبروی نظام را که از خون شهیدان و خون دل مجاهدت‌های امام راحل به دست آمده می‌بریم.

رسانه‌ای کردن مفاسد اقتصادی بیشتر منجر به فروریختن قبح فساد شده است

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: لازم است به صورت جدی به این موضوع بپردازیم که آیا رسانه‌ای کردن این برخوردها با مفاسد اقتصادی آثاری در جامعه داشته است و باید مشخص شود که آیا این رویکرد منجر به کاهش مفاسد شده است یا خیر. متاسفانه شاهدیم باوجود این رویکرد، بیش از آن‌که شاهد کاهش مفاسد باشیم، قبح فساد در جامعه فروریخته و اتفاقاً مفاسد اقتصادی دوچندان شده‌اند. مردم وقتی می‌بینند عده‌ای در راس به‌صورت کلان فساد می‌کنند، به این می‌اندیشند که چرا خودشان کاری نکنند. به بیان دیگر با این رویکردها عملاً قبح فساد در جامعه از بین رفته و به‌نوعی شاهد اشاعه فحشا هستیم.

امحای تیم‌های تروریستی و جلیقه‌های انتحاری توسط وزارت اطلاعات رسانه‌ای نمی‌شود

وی با تاکید بر لزوم برخورد شدید با مفاسد اقتصادی یادآور شد: بحث ما این است که چرا باید این برخورد با مفاسد را رسانه‌ای کنیم. امروز شاهدیم وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌های امنیتی روزانه چندین جلیقه انتحاری را امحاء کرده و چندین تیم تروریستی را متلاشی می‌کنند اما لزوماً این مسائل خبری نمی‌شود؛ چرا که قطعاً امنیت روانی جامعه مهم‌تر از اطلاع‌رسانی موردی در این رابطه است و به همین دلیل است که می‌گویند سربازان گمنام امام (عج) مجاهدت خاموش دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وقتی اطلاع‌رسانی درباره مفاسد اقتصادی عملاً منجر به افزایش فساد در جامعه می‌شوند و همزمان امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز به خطر می‌افتد؛ چرا باید به این رویکرد ادامه دهیم. تاکید می‌کنم برخورد با مفاسد اقتصادی با شدت و حدت بیشتری باید ادامه یابد اما رسانه‌ای شدن آن جای تامل دارد؛ بنابراین مشخص می‌شود که التفات لازم نسبت به اهمیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور شکل نگرفته است.

رییس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به نظر می‌رسد دستیابی به امنیت اقتصادی صرفاً مربوط به یک دستگاه نیست و نیازمند اجماع سراسری میان دستگاه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و قضایی است.

لزوم فعالیت یک دستگاه هماهنگ‌کننده به‌منظور حفظ امنیت اقتصادی

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم وظیفه وزارت اطلاعات حفظ امنیت است و بنابراین امنیت اقتصادی نیز باید توسط این وزارتخانه تامین شود؛ بلکه باید دستگاهی هماهنگ‌کننده با مشارکت تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های دیگر در این راستا اقدام کند تا بتوانیم امنیت سرمایه‌گذاری در بعد بین‌المللی را ایجاد کنیم تا بتوانیم آنچه آمریکایی‌ها به‌دنبال آن است را خنثی کنیم و مانع از تحقق اهداف شوم دشمنان در راستای بحران‌آفرینی و ایجاد فاصله میان مردم و نظام شویم.

علوی در پاسخ به این پرسش که کدام نهاد می‌تواند در راستای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف موثر باشد و آیا لازم است رهبر انقلاب این نقش خطیر را برعهده گیرد، گفت: البته این نوع هماهنگی نیاز به ورود رهبری ندارد؛ چرا که این مسئله عمدتاً مربوط به جزئیات امور است و رهبری معظم انقلاب عمدتاً در امور کلان ورود می‌کنند.

وی افزود: ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اعم از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی یا میان دولت و قوه قضاییه تاحدودی در حیطه اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و این شورای‌عالی می‌تواند در این راستا ایفای نقش کند.

نماینده لامرد در مجلس ادامه داد: ما بارها شاهد بودیم که در یک موضوع خاص، وزارت اطلاعات نظری داده و سپس قوه قضاییه نظری متفاوت ارائه کرده است و وحدت نظری دیده نمی‌شود.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: همین رسانه‌ای شدن اختلافات میان سران قوا و مسئولان و دستگاه‌های مختلف به‌نوعی در کشور ناامنی سرمایه‌گذاری اقتصادی ایجاد می‌کند؛ بنابراین لازم است مسئولان این تفاوت‌نظرها را در جلسات خصوصی مثلاً در شورای‌عالی امنیت مطرح کنند و پس از آن‌که به یک جمع‌بندی واحد رسیدند، نسبت به عملی شدن آن رویکرد خاص اقدام کنند.

علوی در پایان با بیان این‌که مجلس به‌عنوان ناظر باید این مسائل را گوشزد کند، تصریح کرد: باید نهاد یا بخشی تشکیل شود که برای ایجاد وحدت‌نظر در مباحث مختلف حرف آخر را بزند که این دستگاه و نهادخاص می‌تواند شورای‌عالی امنیت باشد؛ که لازم است هرچه سریعتر نسبت به ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اقدام کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان