تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶
علیرضا رحیمی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تعلیق سپنتا نیکنام مردم را دلسرد می‌کند/ نمی‎توان عضویت در شورای شهر را به دلایل غیر مصرح در قانون تعلیق کرد

علیرضا رحیمی، رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در تهران درباره "سپنتا نیکنام" تاکید کرد: عضویت در شورای شهر را به دلایل غیر مصرح در قانون نمی‌توان تعلیق کرد.
رویداد۲۴-علیرضا رحیمی، رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در تهران درباره "سپنتا نیکنام" تاکید کرد: عضویت در شورای شهر را به دلایل غیر مصرح در قانون نمی‌توان تعلیق کرد. 

انتخابات شورای شهر تنها انتخابات سراسری در کشور است که از تائید صلاحیت‌ها برای ورود به عرصه رقابت تا پایان انتخابات بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود و این وظیفه بر عهده مجلس شورای اسلام نهاده شده است، اما در ظاهر این شرایط برای سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد متفاوت است.

صلاحیت "سپنتا نیکنام" در هیئت‌های اجرایی انتخابات شوراها به تائید رسیده بود و با توجه به استعلام از مراجع چهارگانه، صلاحیت وی در هیئت مرکزی نظارت انتخابات استان یزد نیز تائید شد. نهایتاً نیکنام پس از کسب آرای لازم از مردم یزد و با توجه به عدم وصول شکایت در مهلت تعیین‌شده قانونی برای دومین بار به عضویت شورای اسلامی شهر یزد درآمد، اما اخیراً نیز با حکم دیوان عدالت اداری و با استناد به ابلاغیه دبیر شورای نگهبان در ایام بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها عضویت سپتنا نیکنام در شورای شهر یزد تعلیق و به وی ابلاغ شد.

محمد محمودی شاه‌نشین، رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در کشور در این رابطه به  رویداد۲۴ گفت که «بر اساس اعتراض‌هایی که صورت گرفته بود فقهای شورای نگهبان که در موارد خلاف شرع حق ورود دارند، در رابطه با شکایت یکی دو نفر از اهالی شهر یزد مبنی بر اینکه طبق شرع اسلام مباحث حکومتی در شهرهایی که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق آن‌ها مسلمان هستند، غیرمسلمان نباید مسائل حکومتی را به عهده گیرد، اظهارنظر کرده‌اند.»

اینکه فقهای شورای نگهبان می‌توانند در موارد خلاف شرع ورود کنند، بحثی نیست، اما اینکه به دلیل شکایت یک یا دو نفر، فردی که مردم یک شهر به او رأی اعتماد داده‌اند، حکم تعلیق می‌گیرد، آیا اعتبار مجلس شورای اسلامی خدشه‌دار نمی‌شود؟ مهم‌تر از آن درصورتی‌که بنا باشد بازندگان یک انتخابات تا سرحد حکم تعلیق به دنبال شکایت از برندگان باشند، مردم بدون شک امید خود را از حضور در پای صندوق رأی از دست خواهند داد.

علیرضا رحیمی، رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در تهران در خصوص ارتباط تعلیق "سپنتا نیکنام" از شورای شهر یزد و نظر فقها شورای نگهبان به رویداد۲۴ گفت: از جزئیات پرونده اطلاع ندارم، اما در ظاهر یکی از مواردی که دیوان عدالت اداری استناد کرده، بر اساس استدلال فقهی آقای جنتی بوده است.

وی در این رابطه که دیوان عدالت اداری به لحاظ قانونی توانایی انجام این کار را دارد، بیان کرد: دیوان عدالت اداری در حوزه‌های مختلف مربوط به شوراها ورود پیداکرده که در بعضی موارد مخصوصاً دستور موقت‌هایی که صادر می‌شود، امر شوراها را مختل می‌کند. در بعضی موارد رابطه مشخصی برای دستورات موقت وجود ندارد، اما باید در حوزه شوراهایی که ریشه در رأی مردم‌دارند و نماد دموکراسی در سطوح محلی و منطقه‌ای هستند حاکم قضایی برای دستورات موقت ضابطه‌مند رفتار کند و از یک چهارچوب قضایی تبعیت به عمل آورد.

رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در تهران درباره "سپنتا نیکنام" اظهار داشت: عضویت در شورا را به دلایل غیر مصرح در قانون نمی‌توان تعلیق کرد. درصورتی‌که بحث کیفری یا تخلف آشکاری وجود داشته باشد، قانون راهکار را روشن کرده و یکی از راهکارها شوراهای حل اختلاف وزارت کشور و شوراهای حل اختلاف در استانداری است که در صورت بروز تخلف به این دو مرجع منعکس می‌شود ولی دیوان عدالت اداری مخصوصاً درباره دستور موقت باید ذیل چهارچوب و ضابطه مشخصی دستور دهد زیرا در غیر این صورت خسارت به رأی مردم و مقابله بار طبیعی آن‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره وارد شدن خدشه به اعتبار مجلس در رابطه با حاشیه‌های ایجادشده برای عضو زرتشتی شورای شهر یزد، بیان کرد: در قانون اساسی اصول مختلفی داریم که بر اساس آن علاوه بر اینکه اقلیت‌های مذهبی در فعالیت دینی و اجتماعی آزادی عمل دارند و به رسمیت شناخته می‌شوند، طبق اصل بیستم به‌طور یکسان موردحمایت قانون هستند. چنین رفتارهایی شائبه تبعیض ناروا را ایجاد می‌کند و آن‌هم در شرایطی که اقلیت باارزش افزوده قابل‌توجهی در دفاع مقدس، رشد دموکراسی و سازندگی کشور نقش داشتند. در مجلس هم دارای نمایندگانی هستند که رأی می‌دهند و به‌مراتب رأی آن‌ها در شورای شهر معتبر و قابل‌پذیرش و قبول‌تر است.

رحیمی دراین‌باره که به دلیل حاکمیتی بودن رأی اعضای شورای شهر این مشکل پیش‌آمده، توضیح داد: رأی مجلس شورای اسلامی که به‌مراتب حاکمیتی‌تر است زیرا اگر در شورها رأی اعضا در سطح محلی و منطقه‌ای نافذ است رأی نمایندگان مجلس در سطح ملی تأثیر دارد و آرای اقلیت‌های مجلس را شورای نگهبان به‌طور مرتب مورد تائید قرار می‌دهد و به‌مراتب این استدلال نسبت به اقلیت‌ها قابل‌قبول نیست.

وی در خصوص دلسرد شدن مردم از حضور در پای صندوق‌ها در صورت به پایان نرسیدن این مسئله بر اساس رأی مردم، ابراز کرد: اتفاق فوق در یزد نه‌تنها اقلیت‌ها بلکه مسلمان‌ها و تمام شهروندان یزدی و کسانی که شورا به اعتبار رأی آن‌ها شکل‌گرفته را دلسرد می‌کند. باید تلاش کرد تا از دلسرد کردن مردم پرهیز صورت گیرد زیرا یکی از مواهب صندوق رأی دلگرم کردن مردم است که چنین رفتاری آن را نقض غرض می‌کند.

رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در تهران دراین‌باره که تعلیق "نیکنام" بر اساس شکایت یک یا دو نفر از بازنده‌های انتخابات صورت گرفته، افزود: این جزء مواردی است که دیوان عدالت اداری باید به لحاظ ورود به این مباحث تجدیدنظر کند. شوراها درواقع سرنوشت رأی مردم و توسعه و عمرانی محلی است بر همین اساس رئیس قوه قضائیه باید به دلیل حفاظت از عدالت اجتماعی و رأی مردم یک نظارت ویژه‌ای بر رفتار دیوان عدالت اداری داشته باشد که با شکایت رقبا این امکان فراهم نشود تا پس از انتخابات هم‌بازی‌های رقابتی ادامه یابد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی آینده عضویت "سپنتا نیکنام" در شورای شهر یزد را چنین پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه آینده عضویت آقای نیکنام در اختیار قاضی قرار دارد، پیش‌بینی آن سخت است ولی موازین قانونی همه‌چیز را روشن کرده و هم به لحاظ حقوق و هم چهارچوب اجتماعی و موضوع انتخابات و مشارکت مردم چنین آرایی درمجموع قابل‌قبول نیست

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان