تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

رویکرد اقلیم کردستان به پشتوانه اسرائیل به منطقه آسیب می‌زند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت قاطع ایران از عراق یکپارچه، تاکید کرد: رویکرد اقلیم کردستان با وجود برنامه‌های پشت پرده اسرائیل به منطقه آسیب می‌زند.

رویداد۲۴-رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت قاطع ایران از عراق یکپارچه، تاکید کرد: رویکرد اقلیم کردستان با وجود برنامه‌های پشت پرده اسرائیل به منطقه آسیب می‌زند.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدارهای خود در حاشیه یکصد و سی و هفتمین اجلاس IPU امروز یکشنبه، در دیدار با رئیس پارلمان عراق به شرایط عراق و منطقه اشاره کرد و گفت: شرایط به وجود آمده، گسترش رایزنی، مذاکره و گفت‌وگو بین دو کشور را ضروری ساخته است. 

رئیس مجلس افزود: تحولات عراق سبب نگرانی نسبت به آینده این کشور است، عراق هنوز از شر تروریست رها نیافته مسئله جدایی‌طلبی کردستان شروع شد.

لاریجانی به حمایت ایران از کردهای عراق در جریان تروریسم و مبارزه با آن اشاره کرد و اظهار داشت: رویکرد کردستان بر امنیت عراق و منطقه لطمه می‌زند زیرا اسرائیل پشت سر این قضیه قرار دارد.

وی ادامه داد: آمریکا نیز هر چند به ظاهر مخالفت می‌کند اما چندان اطمینان به آنها نداریم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: احتمال سوءاستفاده برخی از اوضاع عراق وجود دارد بنابراین مسائل باید به درستی رصد و سیاستگذاری شود.

وی عراق را کشوری مهم، ممتاز و دموکرات خواند و تصریح کرد: این بحران احتمالی شکننده در داخل و خارج از عراق می‌تواند وجود داشته باشد بنابراین باید هوشیار بود. تحرکات پارلمان و دولت عراق خوب بوده اما کافی نیست. باید سعی شود مسائل در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

لاریجانی اضافه کرد: حرکت همه‌پرسی دستاوردهای این سال‌های اقلیم کردستان را از بین می‌برد و برای منطقه مشکل‌ساز می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران از عراق یکپارچه حمایت قاطع می‌کند.

در این دیدار، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز از مواضع و حمایت ایران قدردانی و خاطرنشان کرد: عراق هنوز نیازمند مشورت و حمایت‌های ایران است. 

وی ادامه داد: بعد از آزادی موصل به بازسازی منطقه و بازگشت آوارگان می‌اندیشیدیم که وارد مسئله جدید اقلیم کردستان شدیم.

رئیس پارلمان عراق افزود: در قانون اساسی عراق همه‌پرسی وجود ندارد و بر عراق یکپارچه تاکید شده است. درخصوص کردستان نیز مشکلاتی ناشی از حضور تروریست‌ها و برخی نارسایی‌ها حتی برخی خطاهای سیاسی وجود آمد که راه‌حل آن مذاکره و گفت‌وگو است.

الجبوری بحران عراق را در برگیرنده منطقه دانست و ابراز داشت: احتمال گسترش بحران عراق در منطقه به خصوص ایران وجود دارد و از این بابت نگران هستیم.

وی رفراندوم در کردستان عراق را فاقد رسمیت و مشروعیت خواند و به دیدار خود با مسعود بارزانی اشاره کرد و یادآور شد: تصمیم و اقدامات دولت عراق برای بست سرزمین و سه سرزمین خودش بوده است که باید زودتر انجام می‌شد. این اقدامات برای مقابله با کردستان و در برابر همه‌پرسی یا تحریم کردستان انجام نشده است.

الجبوری ادامه داد: بحران عراق کردستان منطقه‌ای است و باید به صورت منطقه‌ای حل و فصل شود بنابراین رایزنی‌ها باید افزایش یابد.

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد: آنچه از سوی بارزانی انجام شده سبب ایجاد مناقشه در منطقه شده است، عراق از کردها حمایت می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد اما به حفظ تمامیت ارضی عراق و عراق یکپارچه تاکید داریم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان