تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

مسئولیت امنیت زائران مستقیما بر عهده عراق است/ مرزهای خروجی استان‌ها به تفکیک اعلام شد

شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت امنیتی در کربلا گفت: مسئولیت امنیت زائران اربعین مستقیما برعهده عراق است، اما برای افزایش ضریب امنیت، تفاهم نامه ای با این کشور امضا کردیم که زائران ایران از امنیت مناسبی برخوردار باشند، البته به صورت خاص اسکورت و محافظ از ابتدا و انتهای مرزها برای آنها خواهیم داشت.

رویداد۲۴-شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت امنیتی در کربلا گفت: مسئولیت امنیت زائران اربعین مستقیما برعهده عراق است، اما برای افزایش ضریب امنیت، تفاهم نامه ای با این کشور امضا کردیم که زائران ایران از امنیت مناسبی برخوردار باشند، البته به صورت خاص اسکورت و محافظ از ابتدا و انتهای مرزها برای آنها خواهیم داشت. شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در تشریح مرزهای خروجی مجاز برای تردد زائران اربعین، اظهار داشت: مرز خروجی مهران در ایلام، مرز خسروی در کرمانشاه، مرز چذابه و شلمچه در خوزستان که به ترتیب متناسب با شرایط جغرافیایی استان‌ها مرزهای عبور زائران اربعین هستند.

اعلام مرزهای خروجی استان‌ها به تفکیک
مرز خروجی اتباع خارجی، شلمچه است

وی افزود: مرز مهران مرز خروجی برای استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام، همدان؛ مرز خسروی نیز مرز خروجیِ استان‌های آذرباجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه و مرز چذابه مرز خروجی استان‌های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان، تهران، خراسان رضوی و شمالی و در نهایت مرز شلمچه مرز خروجی استان‌هایِ اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویر احمر، چهار محال بختیاری، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، کردستان و تهران است.

ثبت‌نام اتباع در دفاتر وکالت ۱۴ استان
اتباع بعد از صدور دفترچه، به دفاتر کنسولی و موقت صدور ویزا مراجعه کنند

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اتباع خارجی باید از مرز شلمچه عبور کنند، درباره جزییات ثبت‌نام اتباع، افزود: تا این لحظه ۱۱۲ هزار نفر از اتباع ساکن در ایران که مهاجر هستند، از طریق دفاتر وکالت ثبت‌نام کردند. برای اتباع، دفترچه مشخصی در فرمت گذرنامه، توسط دفاتر گذرنامه ناجا صادر می‌شود و بعد از اینکه مدارک از طریق دفاتر وکالت در ۱۴ استان جمع‌آوری شد، در نهایت به نیروی انتظامی منعکس می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه بعد از صدور دفترچه، اتباع باید به "دفاتر کنسولی" و "دفاتر موقت صدور ویزا" مانند شهروندان ایرانی مراجعه کنند، بیان کرد: در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، یزد، اصفهان، کرمان، فارس، گلستان، زنجان، خراسان رضوی و جنوبی، قم و سمنان دفاتر کفالت وجود دارد و تمامی امورات اتباع خارجی در این دفاتر پیگیری می‌شود و زمان حرکت این افراد نیز مثل ایرانیان است.

ثبت‌نام ۲۲۸ هزار ایرانی برای اربعین در سامانه سماح
گذرنامه باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد/ مدت زمان اعتبار ویزا ۳ ماه است

وی با اعلام اینکه تا این لحظه حدود ۲۲۸ هزار شهروند ایرانی از طریق سامانه سماح برای راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۱۰۰ هزار نفر موفق به دریافت ویزا شدند و مابقی مدارک را تحویل داده و ظرف امروز و فردا ویزای آنها نیز صادر می‌شود. با توجه به سامانه سماح در همین شرایط رشد خوبی را در ثبت نام شاهد هستیم.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه گذرنامه باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، گفت: مدت زمان اعتبار ویزا ۳ ماه بوده که منتها ۱ ماه مهلت اقامت فرد در کربلا و عراق است.

هیچ دفتر و تشکیلاتی در مرزها برای صدور ویزا وجود ندارد
3 سال زندان برای خروج غیرمجاز از مرزها

حیدری ضمن تاکید بر اینکه در مرزها دفتر و تشکیلاتی برای صدور ویزا وجود ندارد، تصریح کرد: سال گذشته به دلیل عدم صدور اطلاعیه، افراد به مرزها مراجعه کردند و تعدادی توانستند؛ خارج شوند، ولی فقط تا محدوده‌ای پیش رفته و در نهایت برگشت داده شدند و عراقی‌ها با آنها برخورد کردند. امسال اما امکان اینکه بتوانیم برای این افراد پادرمیانی کنیم، وجود ندارد؛ چرا که با عراق تفاهم کردیم که اگر افراد بدون ویزا و گذرنامه وارد شدند، عراق حق برخورد دارد. طرف عراقی گفته است برای افرادی که بدون گذرنامه و ویزا از مرز عبور می کنند، ۳ سال زندان در نظر گرفته است.

ساماندهی کرایه‌های اتوبوس از استان‌ها تا مرز
اتوبوس‌ها ناچارند هزینه مسیر رفت و برگشت بگیرند

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی درباره اینکه در سال‌های اخیر زائران از کرایه‌های اتوبوس تا مرزها گله‌مند بودند، گفت: در همین رابطه کمیته حمل و نقل در ستاد اربعین تشکیل شده که مسوولیتش بر عهده وزارت راه و ترابری است. معاون وزیر راه نیز مسولیت مستقیم کمیته را برعهده دارد. اتوبوس‌هایی که مدیریت زیرمجموعه‌شان برعهده وزارت راه است، هزینه دو طرف از استان تا مرز را می‌گیرند؛ به این دلیل که در زمان برگشت بدون مسافر و خالی برمی‌گردند. امسال نرخ‌ها همانند سال گذشته است، البته سعی شده که با کمترین مبلغ کرایه‌ها دریافت شود.

۱۲ دفتر موقت صدور ویزا در هفته گذشته راه‌اندازی شد
ایجاد ۱۰ قرارگاه اسکان و تغذیه در عراق

وی با بیان اینکه ۴ دفتر دائمی صدور ویزا در کرمانشاه، خوزستان، مشهد و تهران برای اربعین وجود دارد، ادامه داد: به این دلیل که مراجعه‌کننده زیاد است، با سفارت عراق توافق کردیم ۱۲ دفتر موقت دیگر در ایلام، سوسنگرد، آبادان، قم، ساری، رشت، اصفهان، کرمان، کرج، تبریز، شیراز و یزد دایر شود. این دفاتر برای رفاه حال شهروندان از هفته قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون فعال هستند.

حیدری با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر داشتیم و هر سال تعداد زائران رو به افزایش است، عنوان کرد: امسال نیز رشد قابل توجهی در تعداد زائران اربعین خواهیم داشت. کمیته اسکان و تغزیه در ستاد بازسازی و عتبات عالیات تشکیل شده و در نقاط مختلف مرزی موکب‌ها و ارائه تغذیه و اسکان برای هموطنان تعریف شده است. داخل عراق نیز ۱۰ قرارگاه برای اسکان، تغذیه و همچنین برای هدایت زائران مشخص شده‌است.

مسوولیت امنیت زائران مستقیما بر عهده عراق است
اسکورت و محافظ برای زائران ایرانی

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت امنیتی در کربلا توضیح داد و گفت: مسوولیت امنیت زائران به طور کلی مستقیما برعهده عراق است، اما برای افزایش ضریب امنیت، تفاهم‌نامه‌ای با کشور عراق امضا کردیم که زائران ما از امنیت مناسبی برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای زائران ایران به صورت خاص اسکورت و محافظ از ابتدا و انتهای مرزها خواهیم داشت، البته امنیت در اربعین یک امنیت عمومی است و عراق برنامه‌ریزی بهتری برای تامین آن در دستور کار خود قرار داده و با توجه به تجارب گذشته امنیت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان