تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ از تازه‎ترین تحولات از تقابل نیروهای کرد و ارتش عراق

ساعت صفر جنگ داخلی در کرکوک فرا رسیده است؟

بر اساس اخبار منتظر شده بامداد روز دوشنبه در بخشی وسیعی از کرکوک درگیری‌ مسلحانه‌ای بین پیشمرگ های اقلیم کردستان و نیروهای مسلح عراق روی داد که درنتیجه آن بخش وسیعی از کرکوک در اختیار نیروهای عراقی قرارگرفته است.
رویداد۲۴بر اساس اخبار منتظر شده بامداد روز دوشنبه در بخشی وسیعی از کرکوک درگیری‌ مسلحانه‌ای بین پیشمرگ های اقلیم کردستان و نیروهای مسلح عراق روی داد که درنتیجه آن بخش وسیعی از کرکوک در اختیار نیروهای عراقی قرارگرفته است.

به گزارش رویداد۲۴ شورای امنیت کردستان عراق شامگاه یکشنبه اعلام کرد نیروهای عراقی برای کنترل چاه‌های نفتی به راه افتاده‌اند. یک فرمانده پیشمرگ‌ها در این رابطه گفته است که دو طرف با استفاده از سلاح‌های سنگین در این منطقه تبادل آتش کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از پیشمرگ‌ها گزارش داده که توپخانه‌های نیروهای کردی و عراقی در جنوب کرکوک اقدام به تبادل آتش کرده‌اند.

این در حالی است که تلویزیون دولتی عراق پیش‌تر از کنترل مناطق وسیعی در کرکوک بدون هیچ‌گونه درگیری خبر داده بود و حیدرالعبادی نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق با یک پیام توییتری از نیروهای عمل‌کننده در کرکوک خواسته بود که «امنیت شهر کرکوک را با کمک مردم شهر و نیروهای پیشمرگه کرد تأمین کنند.»، اما کمال کرکوکی، از فرماندهان پیشمرگ‌ها این موضوع را رد کرده است.

منابع خبری عراق هم در حالی از کنترل کامل یکی از پایگاه‌های این کشور خبر می‌دهد که یک دستیار ارشد مسعود بارزانی مدعی است که پایگاه "کا یک" را تصرف کرده است. در همین حال، کوسرت رسول، معاون اقلیم کردستان عراق هم گفته که ۳۰۰۰ پیشمرگ دیگر در کرکوک مستقرشده‌اند. وی پیش‌تر از استقرار ۶۰۰۰ نیرو در این منطقه خبر داده بود.

پس‌ازآنکه اقلیم کردستان اقدام به یک همه‌پرسی برای اعلام استقلال از عراق را عملی سازد و مردم به آن رأی مثبت دادند تنش بین طرفین بر سر آینده کردستان عراق بالا گرفت. این‌همه‌پرسی روز دوم مهرماه باوجود مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و برخی از دولت‌های کشورهای همسایه برگزار شد، البته بسیاری از کشورهای دیگر جهان ازجمله آمریکا نیز با آن مخالفت کردند و یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا موضع این کشور را اتحاد عراق و کاهش تنش‌ها از طریق گفتگو عنوان کرده بود و باوجود اصرار بر ابطال نتیجه این‌همه پرسی تا به امروز رهبران کردستان عراق نپذیرفتند که نتیجه آن را باطل اعلام کنند که به نظر می‌رسد همین باعث شکست گفتگوهای روز یکشنبه بین طرفین شده است.

با شروع درگیری روز دوشنبه شبکه خبری الجزیره قطر گزارش کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از نیروهای عراقی و پیشمرگه کرد خواسته است تا از هرگونه اقدامی که منجر به بی‌ثباتی شود، خودداری کنند.

 پنتاگون در ادامه تأکید کرده که واشنگتن همچنان از عراق یکپارچه حمایت می‌کند و گفت‌وگو را بهترین گزینه برای کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین از همه طرف‌های درگیر خواست تا بر تهدید مشترک که گروهک تروریستی داعش است، متمرکز شوند.

منطقه کرکوک نفت‌خیز است و حکومت خودمختار کردستان عراق مدعی است که مالکیت آن را در اختیار دارد، اما دولت مرکزی عراق این مناطق را بخشی از کردستان محسوب نمی‌کند و گرچه اقلیم کردستان اعلام کرده که این جنگ به دلیل منابع نفتی است ولی دولت عراق می‌گوید «هدفش محافظت از پایگاه‌ها و تأسیسات دولت فدرال است.» البته باید تأکید کرد درزمانی که نیروهای تروریستی داعش به عراق حمله کردند و بخشی از این کشور را تحت اختیار خود درآوردند دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر جنگ با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند و پیشمرگه‌های کرد کنترل بخش‌های عمده‌ای از کرکوک را به دست گرفته بودند.

جنگی که امروز در کرکوک آغاز شده است گرچه هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز آن می کنند، اما بدون شک فارغ از اینکه شروع کننده کدام یک از طرفین محسوب می شود آینده خوبی برای کشور عراق و منطقه رقم نخواهد زد.

موافقت کردها با تحویل کامل تاسیسات نفت و گاز کرکوک به نیروهای عراقی

براساس خبری از سومریه نیوز ، یک فرمانده ارتش عراق اعلام کرده است، کردها با تحویل کامل تاسیسات نفتی و گازی به نیروهای عراقی 
موافقت کرده‌اند. همچنین یک مقام وزارت نفت عراق  نیزگفته است که کردها موافقت کرده‌اند از درگیری‌ها در نزدیکی تاسیسات نفتی کرکوک اجتناب کنند. در این راستا نیروهای عراقی اعلام کردند که مقر اصلی شرکت نفت شمال در کرکوک را به دست گرفته‌اند.

این در حالی است که وستا رسول، از مسؤولان نیروهای پیشمرگ در استان کرکوک در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز عراق با تاکید بر اینکه نیروهای عراقی تا این لحظه وارد مرکز شهر کرکوک نشده‌اند، اظهار داشت: این نیروها اکنون به پایگاه "K1" رسیده‌اند.

رسول با تاکید بر اینکه هدف نیروهای عراقی کنترل بر چاه‌های نفتی است که پیش از این به تاراج رفته‌اند، گفت: پیشمرگ‌ها نیروهای خود را در داخل شهر کرکوک جهت دفاع از شهروندان مستقر کرده‌اند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز پس از آغاز درگیری‌هایی مسلحانه میان پیشمرگ‌ها و نیروهای عراقی در جنوب کرکوک، صبح امروز (دوشنبه) به نیروهای امنیتی دستور داد با همکاری نیروهای استان کرکوک و پیشمرگ‌ها امنیت را در این استان برقرار کنند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز امروز از کنترل نیروهای عراقی بر برخی مناطق استان کرکوک خبر داد و تاکید کرد، این یگان‌های امنیتی به پیشروی خود در این استان ادامه می‌دهند.


اختلاف حزب بارزانی و طالبانی بالا گرفت

علاوه براین هلکرد حکمت، سخنگوی وزارت پیشمرگ از نشست‌ها بین نیروهای پیشمرگ و نمایندگان ائتلاف آمریکایی ضد داعش در اربیل با هدف بررسی آخرین تحولات در کرکوک خبر داد.

همچنین منابع خبری اعلام کردند که حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق حزب اتحادیه میهنی کردستان را به عقب‌ کشاندن نیروهایش از پایگاه‌هایشان در کرکوک متهم کرد.

اسکای نیوز گزارش داد، معترضان کرد در کرکوک به عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ به سمت این نیروهای عقب‌نشینی کننده تیراندازی کردند.

در همین راستا، سعدی احمد بیره، سخنگوی رسمی اتحاد میهنی کردستان اعلام کرد که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از طریق اخبار نادرست جنگ روانی به راه می‌اندازند. این اقدام تنها به نفع دشمنان است.

بیره افزود: این شبکه‌ها برای ناکام گذاشتن تلاش شهروندان کردستان و پوشش دادن شکست همه پرسی تلاش می‌کنند. آنچه در کرکوک رخ داد از طریق یک ائتلاف منطقه‌ای علیه کردها صورت گرفته است.

اعلام آمادگی ترکیه برای کمک به ریشه‌کن کردن پ.ک.ک از عراق

در همین رابطه وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که آماده است با دولت مرکزی بغداد برای پایان دادن به حضور عناصر مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در منطقه کرکوک، همکاری کنند.

وزارت خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از اینکه دولت عراق، حضور پ.ک.ک در کرکوک را به مثابه اعلان جنگ دانسته، آمادگی خود برای کمک به ریشه‌کن کردن این گروه تروریستی را اعلام کرد.

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که آنکارا به دقت گام‌های بغداد برای بازگرداندن حکومت قانونی‌اش بر کروکوک، درپی همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را زیر نظر دارد.

آنکارا همچنین از اقدامات دولت مرکزی عراق برای بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور، استقبال کرد.

دولت ترکیه علاوه براین به حکومت منطقه کردستان عراق هشدار داد با اجازه دادن به پ.ک.ک برای حضور در کرکوک و ایجاد پایگاه در منطقه، «اشتباه مصیب‌بار» دیگری به اشتباه قبلی (همه‌پرسی جدایی) که تا کنون انجام داده، اضافه نکند.

در ادامه مأموریت نیروهای عراقی نیز برای تأمین امنیت کامل استان کرکوک، فرودگاه این استان هم تحت کنترل نیروهای مسلح عراق در آمد.

یک غیر کرد سرپرست استانداری کرکوک شد

جاسم محمد جعفر، از نمایندگان پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق اظهار داشت: این امر طبق قانون شوراهای استان‌ها انجام شده است.

جعفر افزود: طبق قانون شوراهای استان‌ها راکان الجبوری، معاون استاندار کرکوک به جای نجم الدین کریم، استاندار برکنار شده مسؤولیت مدیریت امور استان را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: تا زمانی که بر اساس شرایط و آنچه که بغداد آن را مناسب بیاید یا استانداری جدید از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق انتخاب شود و یا اینکه کنترل استان به حاکمی نظامی سپرده شود، وضعیت همین‌گونه خواهد بود.

لازم به ذکر است، پارلمان عراق در تاریخ چهاردهم سپتامبر ۲۰۱۷ به برکناری نجم الدین کریم، استاندار کرد کرکوک از سمتش رای داد.

نجم الدین کریم شب گذشته ساکنان کرکوک را به اقدام علیه ارتش عراق تحریک کرده بود.

دعوت ترکیه، روسیه و مصر برای حل بحران کرکوک براساس تمامیت ارضی عراق

روسیه،ترکیه و مصر در بیانیه‌های جداگانه اربیل و بغداد را به خویشتنداری و حل بحران براساس اصل تمامیت ارضی عراق دعوت کردند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقلیم کردستان عراق در ماه‌های اخیر اشتباهات بسیاری انجام داده است. کسانی که در کرکوک تلاش می‌کنند صلح و آرامش را از بین برده و باعث تقویت گروه پ.ک.ک در این منطقه می‌شوند ما آنها را مسئول این اتفاقات می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: ما هرگونه همکاری با دولت عراق برای پایان یافتن موجودیت پ.ک.ک در خاک‌ این کشور انجام خواهیم داد. کسانی که با دنبال برهم زدن آرامش و صلح در این شهر بستر لازم برای تقویت پ.ک.ک فراهم می‌کنند مسئول و مقصر این اتفاقات هستند.

ترکیه همچنین اعلام کرد از حاکمیت دولت عراق حمایت می‌کند.

همزمان روسیه از بغداد و کردها خواست تا بحران شکل گرفته در این کشور را بر اساس تمامیت ارضی عراق حل کنند.

کرملین اعلام کرد، بحران میان بغداد و کردها باید بر اساس اصل تمامیت ارضی عراق حل شود اما باید به حقوق و منافع کردها نیز احترام گذاشته شود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه مصر، بغداد و اربیل را به خویشتن داری و دوری از درگیری‌ فراخواند.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این درگیری‌ها می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کرده و به تنش‌ها دامن بزند و وضعیت بی ثباتی را در منطقه ایجاد کند.

این وزارتخانه تمامی طرف‌ها را به آرامش و گفتگو برای دستیابی به راه‌حل‌های توافقی فراخواند تا بحرانی که ممکن است ابعاد منطقه‌ای و بین المللی پیدا کند، پایان یابد.

مصر همچنین بر لزوم تمامیت ارضی عراق تاکید و همبستگی خود را با تمامی اقشار مردم عراق اعلام کرد.


حیدر العبادی: پیشمرگ‌ها در چارچوب فرماندهی نیروهای فدرال عمل کنند

 حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز در بیانیه‌ای امروز تاکید کرد، نیروهای پیشمرگ‌ باید به وظایف خود در چارچوب فرماندهی نیروهای فدرال عمل کنند. ما از نیروهای پیشمرگ می‌خواهیم تحت رهبری دولت فدرال به عنوان اینکه بخشی از نیروهای مسلح کشور هستند، به وظایف‌شان عمل کنند.

وی تصریح کرد: ما به کردستان و کرکوک این اطمینان را می‌دهیم که بر امنیت و حفظ جان ساکنان کرکوک تاکید داریم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: وظیفه من انجام امور بر اساس قانون اساسی و در جهت خدمت به شهروندان و حمایت از وحدت کشور است که در معرض خطر تقسیم قرار گرفته است. ما زمانی با این خطر روبه‌رو شده‌ایم که در حال جنگ موجودیتی با تروریست‌ها هستیم.

وی افزود: ما تلاش کردیم مقامات اقلیم را از برگزاری همه‌پرسی و نقض قانون اساسی بازداشته و متمرکز بر مبارزه  با داعش کنیم اما گوش شنوا نیافتیم. سپس خواستار لغو نتایج همه‌پرسی شدیم و فایده‌ای نداشت. ما برای آنها روشن کردیم که عراق در معرض خطر قرار می‌گیرد اما آنها منافع شخصی و حزبی خود را بر منافع ملی عراق و کردها و بقیه طوایف ترجیح دادند.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد، آنها از قانون اساسی فراتر رفته و از اجماع و شراکت ملی عبور کردند و حتی به مخالفت جهانی با همه‌پرسی بی‌توجه بودند.

وی به ساکنان کردستان و کرکوک این اطمینان را داد که به حفظ جان و منافع آنها اهمیت می‌دهد و تنها براساس وظایف خود طبق قانون اساسی عمل می‌کند و معتقد است ثروت ملی در این شهر را باید حفظ کند.

العبادی از ساکنان عراق خواست با نیروهای مسلح متعهد به انجام وظایف‌شان همکاری کنند چرا که این نیروها در جهت حفظ جان آنها و تاسیسات دولت عمل می‌کنند.

نخست وزیر عراق از تمامی کارمندان دولتی در کرکوک خواست به محل کار خود بازگشته به وظایف‌شان عمل کنند.

او از پلیس فدرال و سازمان اطلاعاتی در کرکوک نیز خواست به حمایت از جان غیرنظامیان و اموال آنها توجه داشته باشند.

حیدر العبادی پس از آغاز درگیری‌هایی مسلحانه میان پیشمرگ‌ها و نیروهای عراقی در جنوب کرکوک، صبح امروز به نیروهای امنیتی دستور داده بود با همکاری نیروهای استان کرکوک و پیشمرگ‌ها امنیت را در این استان برقرار کنند.

واکنش بارزانی به تحولات کرکوک: به ما خیانت شد!

رئیس اقلیم کردستان عراق در اولین واکنش رسمی پس از درگیری‌های اخیر در کرکوک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پیش‌روی‌های حشد شعبی در کرکوک به دلیل "خیانت" برخی از پیشمرگ‌ها محقق شده است.

در این بیانیه که با نام "فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ" صادر شده، آمده است، برخی رهبران حزب اتحادیه میهنی به نیروهای تحت امر خود دستور داده‌اند تا از مناطقی که تحت کنترل آنها بوده عقب نشینی کنند و این امر باعث شد تا نیروهای حشد شعبی بر این مناطق سیطره یابند.

مسعود بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق، فرماندهی کل پیشمرگ‌ها را هم بر عهده دارد. او در این بیانیه مدعی شده که طرف‌های خارجی عملیات حشد شعبی در کرکوک را رهبری می‌کنند.

بارزانی در این بیانیه آورده است: حمله نیروهای عراقی و حشد شعبی انتقام از مردم کردستان است که خواهان آزادی هستند و انتقامی از اهالی کرکوک که همواره مواضعی شجاعانه در قبال مسائل کردها داشته‌اند. متاسفانه در این اقدام برخی مسئولان حزب اتحادیه میهنی نیز در توطئه علیه مردم کردستان شرکت داشتند و "خیانتی بزرگ و تاریخی" علیه مردم کردستان مرتکب شدند. این مسئولان دستور دادند پیشمرگ‌ها مواضع حساس در کرکوک را ترک کنند تا نیروهای حشد شعبی بر این مواضع سیطره یابند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اعلام می‌کنیم که این "تجاوز" از سوی حشد شعبی و نیروهای عراقی با سلاح ائتلاف بین‌المللی و زره پوش‌های آمریکایی که در اختیار ارتش عراق و حشد شعبی گذاشته شده، انجام می‌گیرد در حالی که به نیروهای پیشمرگ برای مقابله با داعش چنین سلاحی داده نشد. به مردم کردستان اطمینان می‌دهیم با وجود خیانت برخی‌ها، نیروهای پیشمرگ از کردستان دفاع می‌کنند و تاکید می‌کنیم شکستن اراده مردم کردستان غیرممکن است.

فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ در پایان بیانیه خود آورده است: از همه مردم کردستان و پیشمرگ‌ها می‌خواهیم که در مقابل این تجاوز بایستند. پیش از هرچیز دولت حیدر العبادی مسئول این جنگ علیه مردم کردستان است و باید بهای سنگین آن را نیز بپردازد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان