تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
گلف نیوز:

آخرین چیزی که عراق به آن نیاز دارد یک جنگ دیگر است

شرایط کرکوک آن‌قدر حساس است که هرگونه اشتباه محاسباتی می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آتشی شود که خاموش کردنش به این راحتی‌ها نخواهد بود.
رویداد۲۴- شرایط کرکوک آن‌قدر حساس است که هرگونه اشتباه محاسباتی می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آتشی شود که خاموش کردنش به این راحتی‌ها نخواهد بود.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از گلف نیوز،  جنگ عراق علیه داعش یک جنگ بزرگ و مهم و به‌وضوح در حال ثمر دادن است. تروریست‌ها در حال حاضر تقریباً تمام قلمرویی که در این کشور اشغال کرده بودند را از دست داده‌اند. حال زمان آن رسیده که عراق با تحکیم دستاوردهای خود برگ تازه‌ای را در تاریخچه رنج‌آور چند دهه گذشته‌اش ورق بزند.

کردها نیز هم در سوریه و هم در عراق نقش مهمی در مبارزه علیه داعش ایفا کرده‌اند. بنابراین بسیار مهم است که بغداد و دولت منطقه‌ای کردستان گرفتار درگیری بالقوه فاجعه‌بار بر سر آینده کرکوک نفت‌خیز نشوند.

کرکوک، شهری با بیش از یک میلیون جمعیت دقیقاً خارج از قلمروی تحت کنترل دولت منطقه‌ای کردستان قرار گرفته است. در سال 2014 که نیروهای امنیتی عراق در مقابل حمله تمام عیار داعش سقوط کردند، نیروهای پیشمرگه های کرد با اعزام به این شهر مانع از اشغال کرکوک و میدان‌های نفتی‌اش شدند. دولت عراق حال می‌خواهد نیروهای کرد این شهر را به نواحی تحت کنترل بغداد پس دهند.

در تازه‌ترین درگیری‌ها، نیروهای کرد همچنین موقعیت‌هایی در جنوب غرب کرکوک را هم گرفته بودند اما چندی بعد عقب‌نشینی کردند. این یک نشانه امیدوارکننده است. واحدهای ارتش عراق همچنان اطراف این ناحیه تجمع کرده‌اند.

تنش‌های فعلی باید در پیش‌زمینه همه‌پرسی استقلالی که ماه گذشته در کردستان برگزار شد، مورد ارزیابی قرار بگیرد. عراق یک سرزمین باستانی است که همواره از گروه‌های مختلف قومی، مذهبی و زبانی شکل گرفته است. بزرگی آن وحدت در عین تنوع است. 

هیچ دلیلی وجود ندارد که آرزوهای سیاسی کردی نتواند در یک عراق متحد مطرح شود. دولت بغداد باید به نوبه خود باید از تهدید و اعلام اولتیماتوم اجتناب کند و در عوض تلاش‌های خود را به سمت کمک برای حل‌وفصل این مناقشه هدایت کند.

شرایط در کرکوک بسیار حساس است. از یک طرف، نیروهای  بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی در کنار ارتش عراق قرار گرفته‌اند درحالی‌که در طرف دیگر، هزاران نیروی پیشمرگه به کرکوک اعزام شده‌اند تا «به هر قیمتی» از این شهر دفاع کنند.

هرگونه اشتباه محاسباتی از طرف هر یک از آن‌ها می‌تواند آتشی را برافروزد که خاموش کردنش آسان نخواهد بود. پیروزی قطعی مقابل داعش یک فرصت منحصربه‌فرد به عراقی‌ها داده تا به یک دلیل ملی متحد شوند و میان جوامعشان پل بزنند.

این فرصتی است که نباید هدر شود. حال زمان آن است که عراق بر بازسازی خود به‌طور جد متمرکز شود و به مسائل جوامع ناراضی خود رسیدگی کند. آخرین چیزی که عراق لازم دارد یک نمایش تازه از جنگ است. 

نظرات شما
پیشخوان