تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

چرا باید همه هزینه‌های زائران اربعین را دولت بدهد؟/ زیارت امام حسین (ع) با تخلف نمی‌شود

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: زائر بدون ویزا حق ندارد ورود کند، زیارت امام حسین (ع) با تخلف نمی‌شود. جلو زائر متخلف بدون ویزا یا زائری که مواد مخدر حمل می‌کند، باید گرفته شود. این بد است که زائر ما در زندان عراق باشد.

رویداد۲۴-سفیر ایران در عراق تاکید کرد: زائر بدون ویزا حق ندارد ورود کند، زیارت امام حسین (ع) با تخلف نمی‌شود. جلو زائر متخلف بدون ویزا یا زائری که مواد مخدر حمل می‌کند، باید گرفته شود. این بد است که زائر ما در زندان عراق باشد.ایرج مسجدی در همایش فعالان راهپیمایی اربعین با بیان اینکه اجتماع اربعین بسیار خوب است، گفت: باید تلاش کنیم راهپیمائی اربعین در امنیت برای زائرین و ملت ایران رقم بخورد. بیش از سی سال با عراقی‌ها کار کرده‌ام و فرهنگ و مردم عراق را به خوبی می‌شناسم حتی شاید بیشتر از جمهوری اسلامی.

رسانه‌های عراق برای مراسم اربعین تبلیغ نمی‌کنند

وی با بیان اینکه مردم عراق از شهرهای دور و نزدیک روزهای نزدیک به اربعین با پای پیاده به سمت کربلا راه می‌افتند، اظهار داشت: آنها این را یک وظیفه می‌دانند و شاید به حرم هم نروند و یک سلام می‌دهند و برمی‌گردند. شما در طول مراسم اربعین هیچگاه نمی‌بینید که از سوی رسانه‌های عراق برای این کار تبلیغ کنند اما در ایران به دنبال رئیس ستاد اربعین می‌گردند.

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: مردم عراق فردای اربعین به سمت خانه‌های خود برمی‌گردند و تنها کاری که دولت عراق انجام می‌دهد، برقراری امنیت است.

مهمان‌نوازی مردم عراق مختص ایام اربعین نیست

مسجدی با بیان اینکه شرایط زائر ایران و عراق با هم متفاوت است، تصریح کرد: فرد می‌خواهد وارد کشور دیگری شود که فرهنگ متفاوتی دارد. به مشکلات این طرف مرز کاری نداریم، از مرز که رد شدند دنبال ماشین می‌‌گردند و می‌گویند ماشین‌های ستاد اربعین کجاست؟ حمل و نقل وظیفه ستاد اربعین می‌داند. همین خورد و خوراک و درمان را در صورتی که در مردم عراق چنین چیزی مشاهده نمی‌کنید.

وی اضافه کرد: مهمان‌نوازی مردم عراق مختص به ایام اربعین نیست و در طول سال ادامه دارد.

هماهنگی‌های لازم انجام شده است

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه به لطف خدا و زحمات و برنامه‌ریزی شما هماهنگی‌های لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: به مسؤلان عراقی گفته‌ایم زائر شما که از ایران می‌آید با فرهنگ و زبان شما غریبه است. هماهنگی لازم انجام شده و امیدوارم این کار به خوبی انجام شود.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: اگر بخش‌هایی از دولت را به کمک می‌آوریم به معنی آن نیست که همه سفر با دولت است، زائر باید کوله‌اش را ببندد، آذوقه‌اش را بردارد و راهی شود.

یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی سال گذشته به سامرا رفتند

مسجدی با بیان اینکه اگر راهپیمایی اربعین مردمی است پس چرا برای تأمین بودجه به دولت و شهرداری فشار می‌آوردیم، ابراز داشت: باید برآورد هزینه کنیم و از مردم کسری بودجه را درخواست کنیم. پیشنهادم این است که هزینه اربعین باید از خود زائر اخذ شود چرا باید همه هزینه‌ها را دولت بدهد؟ باید یک سیاستگذاری در اصل قضیه داشته باشیم.

وی با اشاره به تفاوت زائر ایرانی و عراقی بیان کرد: اربعین برای زیارت است اما برخی زوار ما حرفه‌ای و فرصت‌طلب است. می‌گوید مگر می‌شود کربلا بیایم و سامرا و کاظمین نروم؟ سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی به سامرا رفتند در حالی که زائر عراقی این کار را نمی‌کند. به زائر می‌گویم ۱۰۰ کیلومتر راه است، نروید می‌گویند ما می‌خواهیم برویم، می‌گوئیم امنیت نیست می‌گوید امام حسین(ع) خودش هوای ما را دارد.

باید از فرصت‌ها استفاده کنیم

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه ما باید سیاستگذاری و مدیریت‌مان را سوق دهیم به سمت مردمی بودن مراسم اربعین اما نباید زائر ما رها شود که امنیتش از دست برود، یادآور شد: شرایط زیارتی سامرا باید به یک کیفیت عالی برسد. عزیزی آمد پیش من و گفت مردم چرا فقط از شهرهای شیعه خرید می‌کنند؟ چرا در سامرا هتل و رستوران نمی‌سازید؟ حال اگر یک داعشی، تکفیری و منافق خیانتی کرد نباید به پای مردم سامرا گذاشت. در سامرا سرمایه‌گذاری کنید، بعداز مراسم اربعین کار را تعطیل نکنید.

مسجدی افزود: در بحث دولت و حکومت باید سرمایه‌گذاری کنند مثلا یک اتوبان از مهران تا کربلا داشته باشیم. باید از فرصت‌ها استفاده کنیم.

زیارت امام حسین (ع) با تخلف نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه قانون عراق باید مورد احترام باشد، عنوان کرد: درست است که در مسائل اقتصادی و غیره مشکل داریم اما در موضوع اربعین با تمام توان همکاری می‌کنند مانند مردمشان که دل‌هایشان را برای پذیرایی باز می‌کنند مسئولان آنها نیز همین کار را می‌کنند.

سفیر ایران در بغداد با بیان اینکه بیشتر مسئولان عراقی سنی هستند اما با تمام وجود با ما همکاری می‌کنند، گفت: زائر بدون ویزا حق ندارد ورود کند، زیارت امام حسین (ع) با تخلف نمی‌شود. جلو زائر متخلف بدون ویزا یا زائری که مواد مخدر حمل می‌کند، باید گرفته شود. این بد است که زائر ما در زندان عراق باشد.

بازار عراق با زائر ایرانی دچار رونق شود

مسجدی با بیان اینکه در مسئله اربعین باید نقش پشتیبانی داشته باشیم و محوریت کار باید با عراقی‌ها باشد، اظهار داشت: چه اشکالی دارد مواردی مثل حمل و نقل برعهده دولت عراق باشد و در موارد لزوم ما از ماشین‌های شهرداری و غیره استفاده کنیم. بگذارید بازار عراق با زائر ایرانی دچار رونق شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان