تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶
فرجی‌راد، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

اتحادیه اروپا تا کی پای برجام می‌ماند؟

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان تصریح کرد: مسائل امنیتی اروپا با آمریکا تا حدودی متفاوت است. اروپا نسبت به مسائل روسیه و خاورمیانه حساسیت دارد و ایران هم به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را مورد شناسایی قرار داده است. درواقع به توافقی دست‌یافته که برای آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.
رویداد۲۴سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان تصریح کرد: مسائل امنیتی اروپا با آمریکا تا حدودی متفاوت است. اروپا نسبت به مسائل روسیه و خاورمیانه حساسیت دارد و ایران هم به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را مورد شناسایی قرار داده است. درواقع به توافقی دست‌یافته که برای آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

پس از هجمه‌های ترامپ علیه ایران، اروپا تمام‌قد به حمایت از برجام پرداخت و علاوه بر اینکه فدریکا موترینی بلافاصله پس از بیان سخنان رئیس‌جمهور آمریکا به برگزاری یک نشست خبری اقدام کرد، روسای جمهور کشورهای 1+5 نیز بر حمایت خود از برجام تأکید ورزیدند.

اما در این رابطه مسئله این است که تا چه اندازه می‌توان به این سیاست اروپایی‌ها اعتماد کرد و آنان تا کجای کار همراه برجام پیش خواهند آمد؟ تا به امروز نشان داده‌شده که هرگاه آمریکا درصدد برآمده تا به دخالت در سیاست داخلی کشوری دیگر بپردازد به‌طورمعمول در ابتدا راه کشورهای اروپایی با او بنا مخالفت گذاشتند، ولی درنهایت به همراهانش مبدل گشتند.

بنابراین درصورتی‌که ترامپ درصدد برآید تا وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی اروپا به آمریکا را برجسته سازد، مشخص نیست که چه جوابی خواهد گرفت. در همین راستا باید اشاره کرد که روز یکشنبه سران انگلیس و آلمان در دیدار با یکدیگر ضمن تعهد بر پایبندی به برجام، موافقت کردند بر عواقب برنامه موشکی ایران تمرکز و جلوی برخی فعالیت‌های ایران در منطقه گرفته شود.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اعتماد به اروپا گفت: در صورت تعیین یک استراتژی از سوی ایران و حرکتی که بتواند اروپایی‌ها را طبق معیارهای خود و آن‌ها هماهنگ کند، می‌توان بر پشتیبانی‌شان حساب کرد. اروپا در همسایگی منطقه خاورمیانه قرار دارد وبر همین اساس مسئله توافق هسته‌ای دارای اهمیت خاصی است.

وی در ادامه اضافه کرد: مسائل امنیتی اروپا با آمریکا تا حدودی متفاوت است. اروپا نسبت به مسائل روسیه و خاورمیانه حساسیت دارد و ایران هم به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را مورد شناسایی قرار داده است. درواقع به توافقی دست‌یافته که برای آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه اظهار داشت: درصورتی‌که ایران به تعهدات خود در برجام متعهد بماند که در این دو سال بر اساس اعلام آژانس چنین بوده، به وضعیت سابق بر نمی‌گردد. درست است که احتمال دارد در آینده گروه ترامپ فشارهایی را بر ایران افزایش دهند اما این فشارها به حدی نیست که به دوران دولت گذشته برگردیم ضمن اینکه ممکن است اروپایی در برابر درهای بسته‌شده، درهای جدیدی را باز کنند.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژومجارستان در این رابطه تأکید کرد: درصورتی‌که اروپا به تعهدات خود پایبند باقی بماند که آن را منوط کردیم به پایبندی‌اش نسبت به تعهدات خود، درواقع چین و روسیه هم تشویق می‌شوند و اعتمادسازی برای آن‌ها نیز به وجود می‌آید و از این مسئله حمایت به عمل می‌آورند؛ بنابراین چشم‌انداز و دورنما را منفی نمی‌بینم زیرا راه‌های مثبتی هم در جلوی پای کشور ما قرار دارد.

فرجی راد در این رابطه که برفرض در صورت انتخاب جایگزین برای خانم موگرینی که به نوعی نسبت به توافق هسته‎ای حساسیت بیشتری دارد تا چه اندازه می‎توان امیدوار بود، توضیح داد: این مسئله که خانم موگرینی به‌عنوان یک شخصیت ویژه نسبت به سایر افراد حمایت‌های بیشتری انجام می‌دهد، موردقبول است و درواقع شناخت بهتری نسبت به ایران دارد، اما نباید فراموش کرد که دارای یک شخصیت حقوقی هم هست که بر اساس آن صحبت‌هایی با دیگر کشورها انجام می‌دهد و از هماهنگی برخوردار است.

وی در این خصوص تصریح کرد: درست زمانی که پس از اتمام صحبت‌های آقای ترامپ خانم موگرینی در مقر بروکسل با آرم اتحادیه ایستاده بود و نظرات خود را به‌صورت محکم بیان کرد چند لحظه بعد مقامات سه کشور مهم اروپایی سخنان خانم موگرینی را مورد تائید قراردادند که درواقع این مسئله نشان می‌دهد که بین آن‌ها هماهنگی وجود دارد. درواقع آن شخصیت حقوقی خانم موگرینی از شخصیت حقیقی‌اش مهم‌تر است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: البته درست است که شخصیت حقیقی برفرض بین آقای کری و تیلرسون یا اوباما و ترامپ متفاوت است، اما بر اساس واقعیت شخصیت حقوقی خانم موگرینی است که به ایشان چنین اجازه‌هایی می‌دهد. البته اروپا برای او مهم تلقی می‌شود و حال که مسئله هسته‌ای پس از 10 سال به نتیجه رسیده است، خواهان ادامه یافتنش هستند. ضمن اینکه در صورت عدم ادامه ضرر آن به اروپایی‌ها وارد می‌شود و نگرانی برای آن‌ها به وجود می‌آید که بجا هم نیست، البته می‌توان راهکارهایی برای این مسئله پیدا کرد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان ابراز کرد: مسئله آقای ترامپ و گروه او برجام و توافق هسته‌ای نیست زیرا ایالات‌متحده در رابطه با این مسئله و نتیجه آن دستاوردی برای خود محسوب نمی‌کند و همان‌طور که ترامپ در توییتر خطاب به مکرون نوشته «لذت قرارداد با ایران را ببر» و آن را به تمسخر گرفته، یا نیکی هیلی به مرکل می‌گوید که «مرگ بر آلمان گفته نمی‌شود، مرگ بر آمریکا می‌گویند» نشان می‌دهد که در این توافق برای آمریکا دستاوردی وجود نداشته و دستاوردها به اروپا تعلق دارد.

فرجی راد در ادامه یادآور شد: مسائل منطقه در اولویت قرار دارد و آمریکایی‌ها نمی‌توانند در این فضا استراتژی خود را پیش ببرند، انتظار دارند با کمک ایران این کار انجام شود که ایران هم به دلیل عدم اعتماد به آمریکا چنین آمادگی را ندارد.
نظرات شما
پیشخوان