تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴مطرح کردند:

برگزاری روز کوروش؛ فرصت نه تهدید

نمایندگان مجلس با با بیان اینکه باید نگاه‎ها نسبت به برگزاری مراسم‎های ملی و تاریخی همچون بزرگداشت کوروش تغییر کند و آن را فرصت تلقی کرد تا تهدید تاکید کردند: یکی از اشکالاتی که متاسفانه صورت گرفته، تعارض بین ارزش‌های ملی با مذهبی است. همه باید تلاش کنیم که بین منافع ملی و مذهبی سازگاری ایجاد شود و در این راستا پرداختن به حاشیه‌ها بسیار مضر است.

رویداد۲۴نمایندگان مجلس با با بیان اینکه باید نگاه‎ها نسبت به برگزاری مراسم‎های ملی و تاریخی همچون بزرگداشت کوروش تغییر کند و آن را فرصت تلقی کرد تا تهدید تاکید کردند: یکی از اشکالاتی که متاسفانه صورت گرفته، تعارض بین ارزش‌های ملی با  مذهبی است. همه باید تلاش کنیم که بین منافع ملی و مذهبی سازگاری ایجاد شود و در این راستا پرداختن به حاشیه‌ها بسیار مضر است.
  
برگزاری جلسه‌ای در رابطه با بزرگداشت کوروش بدون شک فرصتی است که نشان دهنده پیشینه تاریخ ایران و تمدن باستانی‌ کشوراست. بنابراین باید ضمن حفظ این میراث بشری آن را به نسل‌های آینده نیز انتقال داد. امروز در دنیا از منشور کوروش به عنوان یکی از بزرگترین ابعاد انسانی و حقوق بشری یاد می‌کنند و معرفی چنین شخصیتی برای همگان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

در هفته گذشته بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در روز هفتم آبان‌ماه برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران شد. این عضو فراکسیون امید معتقد است برگزاری مناسبت‌های مختلف از جمله یادبود بزرگان مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ملی یکی از راه‌های شناساندن فرهنگ و تمدن کشورها است که می‌تواند علاوه بر معرفی هویت تاریخی و ریشه‌های فرهنگی یک ملت و سرزمین به توسعه صنعت گردشگری و درآمدزایی و ایجاد اشتغال کمک شایانی کند. در همین رابطه و در راستای ضرورت برگزاری این همایش نظر سه تن از نمایندگان مجلس دهم را جویا شدیم.

محسن علوی: برگزاری روز کوروش فرصتی برای معرفی فرهنگ ملی و اسلامی

سیدمحسن علوی، نماینده لامرد و مهر در رابطه با نیاز و ضرورت برگزاری بزرگداشت کوروش به رویداد۲۴ گفت: دو نگاه مختلف به این موضوع می‌توان داشت. نگاه اول دفعی است؛ یعنی با افرادی که به دنبال برگزاری این جلسات هستند برخورد پلیسی صورت گیرد. نگاه دوم جذبی محسوب می شود. 

وی افزود: بدین معناکه به هر حال این رویدادها جزئی از تاریخ کهن ایران است. در نگاه جذبی می توان به هرچه بهتر برگزار شدن این جلسه کمک کرد و آن قسمت هایی از برنامه که قرار است برای نظام چالش برانگیز باشد را حذف کرد و از فرصت‎های این همایش مخصوصا در توصیف فرهنگ و تمدن ایران و جذب توریست نهایت استفاده را برد.

علوی ادامه داد: به نظر می‌رسد درصورتی که بنا شد این مراسم برگزار شود، فرصتی است تا در کنار معرفی فرهنگ ملی، فرهنگ اسلامی کشورمان را هم برای همگان توصیف کنیم تا چهره واقعی کشور برای مردم و به خصوص خارجی ها نمایان شود. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای در برگزاری این جلسات به دنبال شیطنت هستند و می‌خواهند مظاهر کفر را به نمایش گذارند که در این زمینه‎ها باید ایستادگی کرد تا حاشیه بر متن مراسم غلبه نکند. در کشور باتمدن ایران، افراد بزرگ زیادی زندگی کردند و از خود آثاری برجا گذاشتند که باید با برگزاری این نوع مراسم یاد و خاطره ها آن ها را زنده نگه داشت. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با وجود اراده‎ای برای برگزاری  مراسم مورد اشاره در هفتم آبان سال جاری گفت: نگاه ها نسبت به برگزاری این مراسم متفاوت است و نیاز به هماهنگی و هم‌فکری بیشتر است، اما بعید می‌دانم در این فرصت کوتاه یعنی تا هفتم آبان ماه امکان برگزاری این مراسم مهیا شود. در هر صورت چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. این طرح اکنون مطرح شده و باید برای پخته شدن آن، تعامل و همفکری بیشتری صورت بگیرد. 

محمدرضا بادامچی: مراسم‌های تاریخی ایران با درآمدزایی همراه است

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران نیز در همین رابطه به رویداد۲۴ گفت: کوروش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین چهره های این مرز و بوم محسوب می‌شود که خدمات بسیاری را در زمان خود به مردم ارائه کرده است، بنابراین باید هر سال مراسم بزرگداشتی برای وی ترتیب داد تا عملکرد مثبت و خدماتی که در دوره خود ارائه داده برای همه تبیین شود.

وی افزود: نقطه مثبت دیگر برگزاری مراسم فوق این است که نسل جوان ما با تاریخ کهن ایران بیشتر آشنا می‌شوند. به نظرمی‌رسد اگر هدف زنده کردن تاریخ ایران باشد هیچ لزومی در برگزار نشدن این مراسم وجود نخواهد داشت. مطمئنا می توان در یک فضای امن و آرام و بدون هیچ حاشیه ای یک حرکت فرهنگی ارزنده برگزار کرد. نباید تاریخ خود را از مردم پنهان کنیم. مردم و مخصوصا قشر جوان کشور نیاز است تا با گذشتگان خود آشنا شوند و اعمال نیک آن ها را سرلوحه قرار دهند و هرجا ایرادی در کار آن ها بوده را به عنوان تجربه و عبرت آموزی به ذهن  بسپارند. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه که  می توان به برگزاری این مراسم در هفتم آبان امسال امیدوار بود، گفت: موضوع توسط آقای پارسایی، نماینده شیراز مطرح شده و فعلا در حد حرف است ولی به نظرمی‌رسد نهادهای تصمیم گیر در این موضوع می‌توانند بدون حساسیت به برگزاری این مراسم کمک کنند، اما درباره اینکه امسال این بزرگداشت برگزار می‌شود یا خیر، نمی‌توانم  نظر صریحی بدهم. امیدوارهستم همه به تاریخ ایران احترام گذارند و اجازه دهند مردم از چنین مراسمی نهایت استفاده را ببرند. 

بادامچی در ادامه راجع به برگزاری این نوع مراسم ها و جذب تورویست افزود: تاریخ کشورمان برای افرادی که به دنبال مطالعه تاریخ هستند بسیار جذاب است. از نظر من برپایی جلساتی که بیانگر تاریخ ایران است نه تنها به تاریخ شناسی افراد کمک شایانی می کند بلکه از این راه می توان برای کشور درآمدزایی هم کرد.

محمود صادقی: باید تلاش کنیم که بین منافع ملی و مذهبی سازگاری ایجاد شود

محمود صادقی، نماینده تهران نیز درباره لزوم و چالش های پیشرو بزرگداشت کوروش به رویداد۲۴ گفت: برخلاف اینکه عده‌ای تصور می‌کنند برگزاری این مراسم چالش برانگیز است، معتقدم یک فرصت به حساب می‌آید. بدون‌شک برپایی یادمان کوروش نشان دهنده پیشینه تاریخ ایران و تمدن باستانی‌اش است و باید این میراث بشری را حفظ کرد و به نسل‌های دیگر انتقال داد.

وی افزود: امروز در دنیا از منشور کوروش به عنوان یکی از بزرگترین ابعاد انسانی و حقوق بشری یاد می‌کنند و معرفی چنین شخصیتی برای همگان می‌تواند حائز اهمیت باشد. بزرگداشت کوروش از بعد مذهبی هم قابل توجه است زیرا میراث ملی و  مذهبی خود را می توانیم چه در دوره پیش از اسلام که آیین زرتشتی بوده و چه پس از آن که اسلام وارد کشور شد مورد بررسی قرار دهیم. 

صادقی تاکید کرد: بنابراین چنین جلساتی دارای پیام های مختلفی از جمله رفتارهای انسانی، حقوق بشری، اخلاقی و غیره است که بدون تردید انتقال آن ها بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی در صنعت توریست به وجود چنین جلساتی نیاز داریم و براین اعتقاد هستیم که این مراسم‌ها، جذابیت‌های کشور را برای گردشگران بیش از پیش می‌کند. امیدوارم در آینده نه چندان دور این نگاه تهدیدآمیز برخی به این مراسم به نگاهی مثبت تبدیل شود. 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه افزود: بی تردید برای اینکه روزی این مراسم باشکوه هرچه تمام تر برگزار شود نیاز است که تمام نهادهای تصمیم گیرنده در این باره هماهنگی‌های لازم را با یکدیگر داشته باشند. از سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های فرهنگی کشور گرفته تا سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی همه می‌توانند در این مراسم تاثیرگذار باشند و از این‌رو اگر قرار به برگزاری این بزرگداشت بود نیاز است تا یک کارگروهی شکل گیرد تا همه این دستگاه‌ها با یکدیگر هم‌فکری و تعامل داشته باشند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: تا جایی که می‌دانم امسال هم در این باره جلسه و هم‌فکری خاصی صورت نگرفته و بعید است در این مدت کوتاه تا هفتم آبان بتوان به برگزاری این مراسم امیدوار بود. شاید اولین قدم برای برگزاری این بزرگداشت پیشقدم شدن یکی از دستگاه‌های مربوطه باشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از اشکالاتی که متاسفانه صورت گرفته، تعارض بین ارزش‌های ملی با  مذهبی است. به نظر می‌رسد، پرداختن به این اشکال، مورد غفلت واقع شده بطوریکه مقام معظم رهبری دائما صحبت از تمدن و فرهنگ ایرانی – اسلامی را مطرح می‌کنند که این نشان‌دهنده حساسیت ایشان به این موضوع مغفول مانده است. 

صادقی در خاتمه گفت: همه باید تلاش کنیم که بین منافع ملی و مذهبی سازگاری ایجاد شود و در این راستا پرداختن به حاشیه‌ها بسیار مضر است. شاید در ورود به موضوع، بالانس کردن این دو منافع کاری آسان نباشد ولی انجام آن هم نباید غیرممکن باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان