تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

جامعه دانشگاهی بهترین جایگاه برای نقد و نظارت بر مسئولان است

وزیر دادگستری تاکید کرد: من معتقدم جامعه دانشگاهی بهترین جایگاه برای نقد و نظارت بوده و انتقادات مطرح شده از سوی جامعه دانشگاهی، باعث بالا رفتن ظرفیت مسئولین می شود.

رویداد۲۴-وزیر دادگستری تاکید کرد: من معتقدم جامعه دانشگاهی بهترین جایگاه برای نقد و نظارت بوده و انتقادات مطرح شده از سوی جامعه دانشگاهی، باعث بالا رفتن ظرفیت مسئولین می شود.سید علیرضا آوایی امروز در نشست صمیمی با اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حضور و ارتباط نزدیک با دانشگاهیان برای من افتخار بزرگی است و امیدوارم بتوانیم رابطه دولت با دانشگاه را تعمیق بخشیده و مستحکم‌تر کنیم؛ چراکه معتقدم برقراری این ارتباط، خیر و برکات فراوانی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بعضی اوقات احساس می‌شود بین اساتید، دانشکده‌های حقوق و وکلا با دستگاه قضایی، سوءتفاهم‌هایی وجود دارد. گاهی تصویری از دستگاه قضایی وجود دارد و تعمیم نیز داده می‌شود که خیلی نزدیک به واقعیت نیست و به نظر من این عدم انطباق با واقعیت، به دلیل فقدان ارتباطات موثر است. 

وزیر دادگستری ادامه داد: بخش عمده‌ای از سوءظنی که برخی از وکلا نسبت به همکاران قضایی و برعکس برخی از همکاران ما نسبت به وکلا دارند، به دلیل نداشتن همین ارتباط است.

آوایی با بیان اینکه اگر در جامعه سیاسی، قضایی و علمی به جای تمرکز بر روی نکات منفی و نقاط ضعف، با نگاه مثبت با هم ارتباط داشته باشیم، خیلی از روابط ما تلطیف و جاذبه ما بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: می‌توانیم از ظرفیت دانشکده حقوق برای دستگاه قضایی استفاده کنیم تا جهشی در این عرصه به وجود آورد، به شرط اینکه ارتباط مان را با هم بیشتر کنیم.

وی اضافه کرد: گاهی برخی از دوستان در بخش‌های مختلف حکومت وجود دارند که بیش از ١٠٠ نقطه مشترک دارند اما در دو نقطه اختلافی با هم مشکل دارند، مهم این است که همگی در این جنبه اشتراک نظر داریم که دوست داریم کار کشور به خوبی پیش برود و استقلال کشور حفظ شود.

وزیر دادگستری با بیان این‌که ما با هم اشتراکات زیادی داریم، تصریح کرد: در حال حاضر در جامعه دیوارکشی‌‌های زیادی شده است که بی‌ربط بوده نیازی به چنین دیوارکشی‌های نداریم؛ اگر همه در این جهت و داشتن ارتباط مناسب حرکت کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، کشور را به سمت پیشرفت خواهیم برد.

آوایی با بیان اینکه گاهی اوقات قدرت، غفلت برای افراد ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که ما مسئولان، بیش از بقیه افراد جامعه نیاز به نقد شدن، نظارت، کمک و نصیحت داریم، به نظر من شما (اساتید) می‌توانید از هر طریق ممکن و حتی با یک نامه، تذکر و پیشنهاد ما را یاری کنید و من معتقدم جامعه دانشگاهی بهترین جایگاه برای نقد و نظارت بوده و انتقادات مطرح شده از سوی جامعه دانشگاهی، باعث بالا رفتن ظرفیت مسئولین می شود.

وی با اشاره به آمار بالای جمعیت زندانی در کشور ابراز داشت: یکی از مسایلی که می‌توان آن را با کمک جامعه دانشگاهی کشور به سامان رساند، مساله جمعیت بالای زندانیان است؛ اکنون تعداد زندانیان کشور نسبت به جمعیت نامناسب است؛ البته در این زمینه گام‌هایی برداشته شده و قوانینی نیز به تصویب رسیده است. باید جامعه حقوقی در این زمینه به ما کمک کنند؛ چون وقتی فردی به زندان می‌رود عوارضی بسیاری برای خود فرد، خانواده او و در نهایت جامعه ایجاد می کند.

وزیر دادگستری در این خصوص بیان کرد: در این زمینه نیاز به تغییر نگاه در آحاد جامعه، قضات و دانشگاهیان داریم و در این حوزه شما اساتید حقوق می‌توانید به ما کمک کنید.

آوایی با طرح این سوال که برای ارتقای حقوق شهروندی چه باید کرد، یادآور شد: شما اساتید در این زمینه هم می‌توانید یاری‌گر ما باشید. گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده که برای اجرایی شدن آن و آسیب‌شناسی در این زمینه نیازمند کمک جامعه دانشگاهی هستیم.

مشکل اطاله دادرسی، بهبود روابط جامعه قضاوت و مردم، بالا بردن آستانه تحمل قضات، کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا و فعال کردن نهادهای داوری و غیره، از دیگر مسایلی بود که توسط وزیر دادگستری به عنوان مشکلات و مسایل موجود در کشور که می‌تواند مورد توجه و بررسی و پژوهش از سوی دانشگاه قرار گیرد، مطرح شد.

در ادامه این جلسه که با حضور روسای دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی ضمن بیان نقطه نظرات خود، انتقادات و پیشنهاداتی را در خصوص عملکرد قوای سه‌گانه و به ویژه وزارت دادگستری، در حضور وزیر دادگستری مطرح کردند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان