تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶
نخستین گزارش رویداد۲۴ درباره یکی از قراردادهای خارج از عرف قالیباف

پول پروژه ۲ میلیاردی «امنیت شهری» به جیب چه کسی رفت؟ + سند

با پایان حاکمیت دوازده ساله محمد باقر قالیباف بر شهرداری تهران، پرونده های فساد و تخلف، یک به یک باز می شود؛ از آن جمله پرونده قرارداد خارج از عرف و بی ارتباط با مجموعه شهرداری برای «مطالعه امنیت شهری مناطق ۲۲گانه تهران» با مبلغ ۲ میلیارد تومان است.
رویداد۲۴با پایان حاکمیت دوازده ساله محمد باقر قالیباف بر شهرداری تهران، پرونده های فساد و تخلف، یک به یک باز می شود؛ از آن جمله پرونده قرارداد خارج از عرف و بی ارتباط با مجموعه شهرداری برای «مطالعه امنیت شهری مناطق ۲۲گانه تهران» با مبلغ ۲ میلیارد تومان است.

«محمدباقر قالیباف»، «تخلفات گسترده» و «شهرداری تهران»، سه عبارتی است که انگار قرار نیست فعلا از هم جدا شوند. شهردار سابق دو ماه است که بهشت را ترک کرده اما هر روز از گوشه و کنار یک پرونده فساد رو می‌شود.

قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96، که 12 سال اداره شهر تهران را برعهده داشت، سال‌هاست که با تخلفات گسترده‌ای سروکار دارد اما به لطف نزدیکان و برخی از اعضای شورای‌شهر چهارم همچون مهدی‌چمران هیچ‌گاه این تخلفات رسانه‌ای نشد. 

از سوی دیگر و با حضور شهردار و اعضای جدید شورای شهر در ساختمان بهشت، روزی نیست که یک پرونده از فساد و یا قراردادهای خارج از عرفی که در زمان مدیریت مدیرجهادی منعقد شده است، رونمایی نشود. اعضای جدید شورای شهر و شهردار تهران که با شعار شفافیت مالی توانستند مجوز لازم برای ورود به ساختمان بهشت را کسب کنند، سعی می‌کنند تا علاوه بر رسیدگی به تخلفات قالیباف، در مسیر قانونی حرکت کنند تا به سرنوشتی همچون اسلاف خود دچار نشوند.

املاک نجومی، عدم پاسخگویی به رسانه‌ها و اعضای شورای شهر، تراکم فروشی، ساخت‌وسازهای غیرقانونی تنها چشمه‌ای از مدیریت 12 ساله‌ سردارِخلبان است. اما اگر از تمام این مسائل بگذریم، با قراردادهایی مواجه می‌‎شویم که نه تنها رقم‌های نجومی دارند بلکه هیچ‌گونه ارتباط و همسویی با اهداف شهرداری تهران ندارد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر در این رابطه سخن بگوییم، مشخصا به یکی از همین قراردادهای اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد بر هر اساسی منعقد شده است الا بر اساس اهداف و یا نیازهای شهرداری.

 اسنادی در اختیار  رویداد۲۴ قرار گرفته است که نشان می‌دهد که پروژه‌ای تحت عنوان «مطالعه امنیت شهری مناطق 22گانه تهران» و با مبلغ 2 میلیارد تومان و به اسم «موسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد» به ثبت رسیده است؛ موسسه‌ فرهنگی و هنری که هیچ تخصص و تبحری در زمینه مطالعات «امنیت شهری» ندارد و در واقع مجری طرح می‌بایست موسسه، مرکز یا پژوهشکده‌ای با حوزه فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی و با تخصص امنیتی - دفاعی باشد و این در حالی است که کارکرد فعالیت این موسسه در حوزه چاپ نشر است.

قرارداد «مطالعه امنیت شهری» در تاریخ 29/9/95 منعقد شده که طبق اسناد موجود، این قرارداد با هماهنگی و دستور مستقیم «عیسی شریفی» قائم مقام شهردار تهران و بدون تشریفات قانونی منعقد شده است. گفتنی است که شریفی در پایان دوران حضور قالیباف در شهرداری تهران به جرم فساد و تخلفات مالی گسترده بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد و گفته می‎شود که تخلفات وی آنقدر گسترده بوده است که دادستانی به پرونده او ورود پیدا کرده است.

جدا از اینکه این طرح و پروژه هیچ ارتباطی با اهداف و برنامه های شهرداری تهران ندارد و متولیان اصلی این نوع طرح‌ها دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی هستند، با بررسی‌های دقیق‌تر متوجه می‌شویم این قرارداد با لیستی از کارشناسان بی‌نام و نشان و با ساعات کاری غیر واقعی تهیه و با مبلغی معادل 2 میلیارد تومان منعقد شده است. 

پول پروژه ۲ میلیاردی امنیت شهری به جیب چه کسی است؟

البته جزئیات این قرارداد رفاقتی، به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اکنون و بعد از گذشت 10 ماه از انعقاد این قرارداد، نه تنها گزارشی از مراحل دوم و سوم این پروژه تحقیقاتی به شهرداری تهران تحویل داده نشده است بلکه از قرار معلوم رقم قابل توجهی هم به مجریان این طرح پرداخت شده است. 

در همین حال محمدعلی نجفی، شهردار جدید شهرداری تهران در گفت‌وگوی اختصاصی خود با رویداد۲۴،(قراردادهایی در دوره قالیباف منعقدشد که ارتباطی با شهرداری نداشت)به این نوع قراردادها واکنش نشان داد و گفت: «در خصوص اين قرارداد خاصی كه اشاره كرديد اگر مشخص شود كه تخلفى بوده است حتماً پیگیری‌های لازم را خواهيم داشت. متأسفانه شهرداری در دوران مدیریتی گذشته به مسائلی ورود پیداکرده كه هيچ ارتباطی با شهرداری تهران نداشته است. من بارها اعلام كردم كه بسياري از فعاليت‌های شهرداری بايد به غير واگذار شود و شهرداری دخالتي نداشته باشد تا شاهد چنين موارد و تخلفاتی نباشيم. به نظر می‌رسد اين پروژه «مطالعه امنيتی» هم ازاین‌دست پروژه‌های بوده است كه در حوزه و حیطه شهرداری نبوده است و مبالغ کلانی هم بابت آن پرداخت‌شده است".

با توجه به قول نجفی برای برخورد با متخلفان این‌گونه قراردادها اما؛ به نظر می‌رسد آن‌‌چیزی که در شهرداری تهران به وفور یافت می‌شود، قراردادهای این‌چنینی است. قراردادهایی پر از تخلفات میلیاردی که قالیباف همواره آن‌ها را انکار و همچون احمدی‌نژاد بر پاک‌دستی خود تایید موکد می‌کند.

رویداد۲۴، طی روزهای آینده، جزئیات بیشتر و دقیق‌تری را از پروژه‌ «مطالعه امنیت شهری» که در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف و توسط رئیس یک مرکز مطالعاتی و مدیرعامل یک شرکت مالی منعقد شده است را منتشر خواهد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان