تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶

حضور 86 مستندساز زن، خبری امید بخش

خبر حضور 86 مستندسـاز زن به‌عنوان متقاضی برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت، خبر خوبی است. خبری که می‌تواند کمیتی از آنچه را که در سینمای مستند و حضور زنان در این عرصه می‌گذرد نشان دهد.

رویداد۲۴-خبر حضور 86 مستندسـاز زن به‌عنوان متقاضی برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت، خبر خوبی است. خبری که می‌تواند کمیتی از آنچه را که در سینمای مستند و حضور زنان در این عرصه می‌گذرد نشان دهد.حالا کمابیش همه اذعان دارند که زنان در عرصه سینمای مستند بسیار فعال هستند. نگاه تیزبین و کاونده آنان که الفبای اولیه ساخت مستند است، بخوبی در آثارشان دیده می‌شود و هویت موشکافانه‌اش به مؤلفه‌ای تأثیرگذار تبدیل شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که در سینمای مستند به نسبت سینمای داستانی، بودجه کمتری برای ساخت فیلم نیاز است و گاهی مستندسازان، توانایی این را دارند که خودشان فیلم‌های‌شان را تهیه کنند پس چون پای پول کمتری در میان است استقلال بیشتری وجود دارد. همین خصیصه باعث می‌شود که مستندسازان دست بازتری برای انتخاب سوژه داشته باشند و میدان را برای بروز خلاقیت بازتر بیابند. قاعدتاً مستندسازان زن نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از این خصوصیت یا امکان بخوبی استفاده می‌کنند.

با حضور زنان مستندساز به گمانم چشم‌انداز روشنی را می‌توان برای آینده سینمای ایران چه در وجه مستند و چه در وجه داستانی متصور شد. آینده‌ای که بدون شک در کیفیت و شکل زندگی هنری و اجتماعی ما تأثیر می‌گذارد و دریچه‌های تازه‌ای را به روی ما باز خواهد کرد.حضور زنان در این عرصه را باید مغتنم شمرد. زنانی که دوش به دوش دیگر همکاران شان، به فکر رقم زدن فردایی روشن‌تر هستند، چه برای سینما و چه برای مردمی که قصه‌های‌شان را از دریچه دوربین مستندسازان روایت می‌کنند. 
 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان