تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اصلاح‌طلبان از روحانی گلایه دارند/ بازگشت به گذشته روحانی دور از انتظار نبود

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد: کسانی که شناخت شخصیتی، تجربی و تاریخی از آقای روحانی داشتند رفتار امروز او و بازگشت به گذشته خود را خیلی دور از انتظار نمی‌دیدند که همان کاری که آقای هاشمی در دولت دوم خود انجام داد، روحانی هم شاید شدیدتر در دولت دوم خود انجام دهد، اما به هر صورت اصلاح‌طلبان هوشمندتر از این هستند که با نامزد موردحمایت خود درگیرشوند و یا فضای تندی را علیه او به وجود آورند. علاوه براین هوشمندتر از این هستند که بر ای آینده خود و انتخابات پیش رو بدون برنامه باشند.
رویداد۲۴-عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد: کسانی که شناخت شخصیتی، تجربی و تاریخی از آقای روحانی داشتند رفتار امروز او و بازگشت به گذشته خود را خیلی دور از انتظار نمی‌دیدند که همان کاری که آقای هاشمی در دولت دوم خود انجام داد، روحانی هم شاید شدیدتر در دولت دوم خود انجام دهد، اما به هر صورت اصلاح‌طلبان هوشمندتر از این هستند که با نامزد موردحمایت خود درگیرشوند و یا فضای تندی را علیه او به وجود آورند. علاوه براین هوشمندتر از این هستند که بر ای آینده خود و انتخابات پیش رو بدون برنامه باشند.

از ابتدای آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی هر از گاهی اخباری تایید نشده منتشر می‌شد مبنی بر اینکه اسحاق جهانگیری با اعضای دولت و شخص رئیس‌جمهور دچار اختلاف شده است و با وجود جایگاه او به عنوان معاول اول رئیس جمهور در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دولت به او اجازه ایفای نقش داده نمی‌شود.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان جهانگیری را نماینده خود در دولت رئیس‌جمهوری می‌دانند که به واسطه حمایت آنها امکان حضور در پاستور را در هر دو دوره پیدا کرد. 

در همین حال هفته گذشته یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با یکی از سایت های خبری مدعی شد که «آقای جهانگیری به دلیل طرف مشورت قرار نگرفتن از سوی روحانی در حال جدایی از دولت است». البته گرچه این خبر موردتکذیب قرار گرفت، اما خبرها حکایت از گرایش حسن روحانی به اصولگرایان و فاصله گرفتن از اصلاح‌طلبان دارد.

از نشانه‌های این امر دیدار هفته گذشته حسن روحانی با اعضای جامعه روحانیت مبارز است. در دوران تبلیغات انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز با تمام قوا از ابراهیم رئیسی که رقیب حسن روحانی بود، حمایت به عمل آورد و برای موفقیت او از هیچ کمکی دریغ نکرد، اما در ظاهر در این روند تغییراتی به وجود آمده است.

میرزایی نیکو، نماینده دماوند در گفت‌وگو با رویداد۲۴ دراین‌باره گفته بود «تعامل، گفت‌وگو، رفت‌وآمد بین مجموعه نمایندگان مجمع استان‌ها و شخص رئیس‌جمهور درگذشته یعنی زمان ریاست جمهوری آقایان خاتمی و هاشمی به‌طور مرتب برگزار می‌شد، اما در دولت روحانی حداقل مجمع استان تهران هیچ ملاقاتی با آقای روحانی نداشته (فراکسیون که جای خود دارد) است.» 

محمود صادقی، نماینده تهران نیز هفته گذشته در حساب کاربری خود در توییتر در رابطه با احتمال معرفی رئیس دانشگاه بوعلی همدان به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم رئیس‌جمهور را موردنقد قرارداد.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با بهترین راهکار اصلاح‌طلبان در این فضا گفت: دولتمردان اصلاح‌طلب ازجمله آقای جهانگیری از آقای روحانی به دلیل اتفاقاتی که در دوره دوم ریاست جمهوری او برخلاف پیش‌بینی و تصور اصلاح‌طلبان و جامعه رأی آقای روحانی چه در سطح ملی و کابینه و چه استانداران و فرمانداران صورت گرفت و ادامه هم دارد، گلایه‌های جدی دارند که البته هزینه این مسئله بیشتر متوجه آینده سیاسی روحانی خواهد شد.

وی در این رابطه اضافه کرد: کسانی که شناخت شخصیتی، تجربی و تاریخی از آقای روحانی داشتند رفتار امروز او و بازگشت به گذشته خود را خیلی دور از انتظار نمی‌دیدند که همان کاری که آقای هاشمی در دولت دوم خود انجام داد، روحانی هم شاید شدیدتر در دولت دوم خود انجام دهد، اما به هر صورت اصلاح‌طلبان هوشمندتر از این هستند که با نامزد موردحمایت خود درگیرشوند و یا فضای تندی را علیه او به وجود آورند. علاوه براین هوشمندتر از این هستند که بر ای آینده خود و انتخابات پیش رو بدون برنامه باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اصلاح‌طلبان از این بابت ضمن گلایه و داشتن دلخوری‌های جدی از آقای روحانی و برخی از دولتمردان او کماکان با توجه به شرایط حساسی که جامعه و مردم با آن درگیر هستند، مانند بحران‌های اقتصادی، مسائل اشتغال، بیکاری و بین‌المللی دولت را موردحمایت قرار می‌دهند و آقای روحانی هم باید روزی متوجه شود که جامعه رأی او در سال 92 و 96 از کجا و چه کسانی بوده است که بعد از 1400 در صورتی بخواهد حضور خود در فضای سیاسی ایران را حفظ کند باید چه‌کاری انجام دهد که آن را تضمین سازد.

ناصری درباره آینده سیاسی اصلاح‌طلبان که مهم‌تر از روحانی به نظرمی رسد، ابراز کرد: اصلاح‌طلبان بیش از هر چیزی دنبال گسترش گفتمان اصلاح‌طلبی و تأثیرگذاری گفتمانی خود در لایه‌های مختلف جامعه مدنی هستند و علیرغم محدودیت‌های بعد از سال 84 درواقع در شرایط مطلوبی قرار گرفتند و به هدف خود دست‌یافته‌اند. اصلاح‌طلبان متناسب با شرایط و توانمندی خود توانستند مردم را برای حضورهای صندوق رأی یا حمایت از یک کاندیدا خاص قانع کنند؛ بنابراین مشکلی برای اصلاح‌طلبان پیش نخواهد آمد.

این عضو بنیاد باران در ادامه اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در صحنه حاکمیت قرار ندارند، اما امروز با دیدن سرنوشت آقای احمدی‌نژاد که در حاکمیت بود، اما روشی را اتخاذ کرد که نه‌تنها از آن کنار گذاشته شد بلکه حتی زمانی که برای انتخابات نام‌نویسی کرد رد صلاحیت شد، می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که حضور آقای روحانی صرفاً در حیات سیاسی یا گوشه‌ای از آن مهم نیست، بلکه حضور با مقبولیت از سوی مردم اهمیت دارد. اگر حضور آقای خاتمی یا بسیاری از رهبران اصلاح‌طلب را در نظرگیریم گرچه در حاکمیت نیستند، اما مقبولیت اجتماعی آن‌ها چه‌بسا سرنوشت‌ساز می‌شود که به تعبیر عضو شورای شهر صحنه انتخابات را به صحنه انتصابات تبدیل می‌کنند.

وی در رابطه با احتمال دلسردی مردم از اصلاح‌طلبان در صورت ادامه این روند رئیس دولت، اضافه کرد: مردم با هوشمندی و شناخت از واقعیت‌های اجتماعی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر وارد صحنه‌های رأی شدند و این درست است که به اعتبار و کاریزما رهبر اصلاحات و سیاست‌های شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات پیش رفت ولی مسئله مهم این است که مردم می‌دانند آقای روحانی چه می‌کند و مطالبات کنش گران اصلاح‌طلب در عرصه اجرایی چیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: اینکه آقای روحانی امروز به گذشته خود برگردد و بخواهد با اصولگرایان کار کند شاید مسئله ثانویه اصلاح‌طلبان باشد، اما موضوع اول آنان این است که آقای روحانی با حفظ هویت اصولگرایی خود بتواند برای مردم کاری انجام دهد آن‌ها هم آینده روحانی را بیشتر از این منظر موردتوجه قرار خواهند داد.

ناصری دراین‌باره تصریح کرد: ممکن است در طول چهار سال آینده اتفاقات، تغییروتحولاتی در قوه مجریه روی دهد ولی انتخاب‌ها و کارکرد آقای روحانی در دوره دوم عقب‌تر از رضایت نسبت به سال 92 بود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان