تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
همسویی اروپا با ایران؛

خوش‌چهره: مشتریان نفتی، ایران را به آمریکا ترجیح می‌دهند

خوش چهره گفت: کشورهایی مثل چین، هند و یا کره جنویی از جمله متقاضیان اصلی نفت ایران کاملا با مواضع ایران همراه هستند و عقب نشینی نخواهند کرد.
رویداد۲۴-خوش چهره گفت: کشورهایی مثل چین، هند و یا کره جنویی از جمله متقاضیان اصلی نفت ایران کاملا با مواضع ایران همراه هستند و عقب نشینی نخواهند کرد.

محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج احتمالی از برجام بر فروش و سرمایه گذاری های نفتی در ایران اظهار داشت: اکنون بازار نفت ایران ماهیتی شناخته شده دارد و تقاضاها شکل گرفته، اما ممکن است شکل ظاهری طوری طراحی شود که ایران را از مسیرها و بزرگراه های اصلی به جاده های فرعی بکشانند اما در کل اینگونه نیست که صنعت نفت کشور متضرر شود.

وی افزود: در مسیری که دولت آمریکا دنبال می کند قطعا متضرر اصلی دلال ها ، اقتصاد جهانی و شرکت های نفتی  که رویه آمریکا را بپذیرند، خواهند بود. ضمن اینکه باید گفت در شرایط کنونی اکثریت شیفته فعال بودن جریان نفت هستند .

خوش چهره با بیان اینکه اتحادیه اروپا در موضع حداقلی همسویی با امریکا قرار  دارد، تصریح کرد: اکنون کشورهایی مثل چین، هند و یا کره جنویی از جمله متقاضیان اصلی نفت ایران کاملا با مواضع ایران همراه هستند و عقب نشینی نخواهند کرد، بنا براین سخنان رئیس جمهور امریکا و یا هر اقدامی که در مخالفت با برجام داشته باشد نمی تواند فروش نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه بازار نفت ایران در جریان گیر ودار برجام و موضع گیری های ترامپ دچار نوسان و بالا و پایین نمی شود، یادآور شد: اکنون موضع اروپا در تقابل با ایران نیست.

این کارشناس ارشد اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا قرارداد و یا ورود به مذاکره با کمپانی های نفتی امریکایی می‌توانست در موضع ترامپ نسبت به ایران و برجام تاثیرگذار باشد یا خیر، گفت: در حال حاضر می بینیم که امریکا با مکزیک هم پیمانی دارد اما طبق دستور دولت ایالات متحده پیمان های قبلی که منطقی نیز منعقد شده و البته و ربطی هم به ایران ندارد، لغو می کند، بنا براین امریکا پیمان شکن است و ترامپ  به عنوان یک بیزنس‌من، مصداق بارز پیمان شکنی اقتصادی است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان