تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

واکنش اروپا باعث عدم خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای می‌شود /ایران باید از اقدامات عجولانه نسبت به برجام خودداری کند

یک استاد جورج تاون امریکا تاکید کرد: آنچه ممکن است باعث شود تا ترامپ از برجام به طور کلی خارج نشود، عکس‌العمل متحدان اروپایی امریکا است.

رویداد۲۴-یک استاد جورج تاون امریکا تاکید کرد: آنچه ممکن است باعث شود تا ترامپ از برجام به طور کلی خارج نشود، عکس‌العمل متحدان اروپایی امریکا است.شیرین هانتر با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران و رونمایی از راهبرد کاخ سفید برای مقابله با ایران گفت: ترامپ همیشه گفته بود با آنچه که او اقدامات تنش‌ساز ایران می‌نامد، مبارزه خواهد کرد.

راهبرد جدید کاخ سفید تضعیف ایران و ایجاد نارضایتی در کشور است

وی ادامه داد: مسئله این است که امریکا به غیر از تحریم‌های بیشتر چه کارهای دیگری می‌خواهد بکند و آیا خواهد توانست این کارها را انجام دهد. به طور مثال، آیا نیروهای نظامی امریکا با ایران درگیر خواهند شد یا خیر .

این تحلیل‌گر مسائل امریکا درباره هدف کاخ سفید در تدوین راهبرد جدید علیه ایران نیز اظهار داشت: حرف‌های ترامپ و راهبرد جدید کاخ سفید علیه ایران مثل دولت‌های سابق امریکا تضعیف ایران و ایجاد نارضایتی در کشور است به امید آنکه بتواند این سخنان به آشوب سیاسی و اجتماعی بینجامد.

عکس‌العمل متحدان اروپایی امریکا باعث عدم خروج واشنگتن از برجام می‌شود

هانتر در پاسخ به این سوال که ترامپ تصمیم‌گیری درخصوص حضور امریکا در توافق هسته‌ای را به کنگره موکول کرد. آیا این مسئله را می‌توان عقب‌نشینی از ادعاهای پیشین دانست؟ تصریح کرد: تصمیم ترامپ برای انجام این کار عقب‌نشینی نیست چون که به احتمال زیاد کنگره با تصمیم‌های خود توافق هسته‌ای را تضعیف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه قدرت‌های بزرگ آنچنان به معاهدات بین‌المللی پایبند نیستند، خاطرنشان کرد: آنچه ممکن است باعث شود ترامپ از برجام به طور کلی خارج نشود عکس‌العمل متحدان اروپایی امریکا است اما نکته‌ای را که باید به آن توجه کرد این است که ترامپ بدون خروج امریکا از برجام هم می‌تواند به بهانه‌های مختلف دیگر به ایران فشار وارد کند.

ایران نباید روی اروپا خیلی حساب باز کند

این استاد جورج تاون امریکا در پاسخ به این سوال که اروپا تا کجا مقابل آمریکا ایستادگی خواهد کرد؟ بیان کرد: ایران نباید زیاد روی اروپا حساب باز کند زیرا اروپایی‌ها اگر مجبور شوند، میان تهران و واشنگتن یکی را انتخاب کنند، امریکا را انتخاب خواهند کرد زیرا به حمایت هسته‌ای امریکا در مقابل روسیه نیازمند هستند. بنابراین ایران نباید روی اروپا خیلی حساب باز کند.

فشارهای اسرائیل و اعراب در تصمیم ترامپ اثر داشته است

هانتر در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اظهارات ترامپ تحت تاثیر فشارها و القائات عربستان و اسرائیل علیه ایران است؟ ابراز داشت: مسلما فشارهای اسرائیل و اعراب در تصمیم ترامپ اثر داشته است. اما شخصیت خود ترامپ هم بسیار مغرور است و این غرور در این تصمیم‌ مهم بوده است.

ایران باید از اقدامات عجولانه نسبت به امریکا و برجام خودداری کند

وی در پاسخ به این سوال که سیاست ایران درقبال سیاست‌ها و رفتارهای خصمانه امریکا چگونه باید باشد؟ یادآور شد: ایران باید از اقدامات عجولانه نسبت به امریکا و درباره برجام خودداری کند و بهانه به دست امریکا ندهد. به عبارت دیگر، تا آنجا که ممکن است ایران باید در مقابل تحریکات امریکا حوصله و خویشتنداری از خود نشان دهد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان