تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

پل جدید برای نردیکی اقتصاد کشورهای منطقه

گروه دی ۸ یا گروه هشت، ٨ کشور مسلمان درحال توسعه یعنی ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه هستند.

رویداد۲۴-گروه دی ۸ یا گروه هشت، ٨ کشور مسلمان درحال توسعه یعنی ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه هستند.جمهوری اسلامی ایران با اهدافی چون تقویت هرچه بیشتر نقش اسلام در میان اعضای گروه، همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو در جهت تحقق اهداف اقتصادی نظام و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اعضای گروه به منظور برخورد با تهدیدها و چالش‌های بین‌المللی عضو این گروه شده است. اجلاس نهم در استانبول برگزار شد و معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور داشت. سخنان اسحاق جهانگیری در دو محور مقابله با «یکجانبه گری در امور بین‌المللی» و «تروریسم و خشونت» ایراد شد.

با در هم آمیختن اقتصاد و سیاست و ظهور اقتصاد سیاسی، شاهد اهمیت روزافزون پیوندهای اقتصادی در ایجاد قدرت و اقتدار سیاسی و بالعکس هستیم. دی هشت نیز به عنوان سازمان و گروهی با مرکز ثقل اقتصادی نمی‌تواند فارغ از سیاست باشد و آنچه می‌تواند نقش دی هشت را پررنگ‌تر از گذشته کند، این است که در نظام بین‌الملل امروزی، ظهور و افول قدرت ها ضرورتاً به معنای افول و ظهور قدرت های رقیب نیست، بلکه کشورها به این درک رسیده‌اند که می‌توان در قالب برد-برد قدم در مسیر توسعه گذاشت و قطعاً با وابستگی متقابل در عرصه جهانی این درک به واقعیت نزدیک‌تر است.

جمهوری اسلامی ایران با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به سمت گسترش روابط خود با کشورهای دیگر و کاهش تقابل و تنش در عرصه بین‌المللی برآمد، امری که نشان از حاکمیت نگاهی عقلانی محور به سیاست خارجی و هنر دیپلماسی است. آنچه در نظام بین‌الملل امروزی می‌تواند محافظ هر کشوری باشد و تجربه کشورهای پیشرفته نیز مؤید این مدعا است، پیوندها و چفت و بست‌های سیاسی و اقتصادی است که نقطه اتصال کشورها به یکدیگر است. جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل ماهیت امریکاستیزانه و صهیونیسم ستیزانه خود، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با بهانه‌های واهی مورد غضب و خشم سردمداران این دو نظام بوده است. بهترین و مناسب‌ترین رویکرد در قبال این دشمنی‌های پیدا و پنهان نظام سلطه جهانی، برقراری خویشاوندی و حتی ایجاد نسب‌های اقتصادی فی مابین ما و دیگران بخصوص همسایگان و کشورهایی است که به لحاظ فرهنگی و دینی با ما قرابت‌های بیشتری دارند. در واقع می‌توان با ایجاد وابستگی‌های اقتصادی با اطرافیان خود، هزینه‌های تقابل دشمنان را با خود کاهش داد.

بر این اساس اگر دی هشت بتواند موجد پیوندهای محکم اقتصادی باشد، به تبع آن نیز مانع کارکرد مناسب ابزارهای دشمن همچون تحریم خواهد بود، امری که به خوبی در سخنان معاون اول رئیس جمهوری نیز نمود داشت. اگر مقصد توسعه باشد، باید با قطاری حرکت کرد که دیگران هم سوار بر آن باشند، که در این صورت رسیدن به مقصد، هم کم خطرتر و هم سریع‌تر خواهد بود. به نظر می‌رسد اگر آنچه در سخنان جهانگیری عنوان شده است، با نگاهی جدی نیز دنبال شود و چرخه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز حول همین امور اساسی به حرکت درآید، نشان دهنده این امر است که مسئولان و دست اندرکاران نظام به خوبی دریافته‌اند که اقتدار باید از دل اقتصاد بیرون آید، امری که باید آن را به فال نیک گرفت. 
 

نظرات شما
پیشخوان