تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

سلامت روان بر اقتصاد کشورها تاثیر مستقیم دارد

احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به سهم پایین وزارت بهداشت در تامین سلامت روان جامعه تاکید کرد که دستگاه‌های مختلف باید نقش خود را در این زمینه جدی بگیرند.

رویداد۲۴-احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به سهم پایین وزارت بهداشت در تامین سلامت روان جامعه تاکید کرد که دستگاه‌های مختلف باید نقش خود را در این زمینه جدی بگیرند. احمد حاجبی در همایش سلامت روان در محیط کار که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به تاثیر مستقیم سلامت روان بر اقتصاد کشورها، اظهار کرد: بحث سلامت روان یکی از شاخص‌های مهم توسعه پایدار و اقتصاد است. در تمام دنیا به طور میانگین ۳ درصد از بودجه سلامت به سلامت روان اختصاص پیدا می‌کند و این رقم در کشورهای پیشرفته به ۱۰ درصد نیز می‌رسد. در ایران نیز این سهم برابر با میانگین دنیاست و در حال رسیدن به رقم چهار درصد است.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۰، ۴۱۶ میلیون نفر در دنیا مبتلا به افسردگی و اضطراب بودند. تا سال ۲۰۱۳ این آمار به ۶۱۵ میلیون نفر رسید، اما طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در دنیا تعداد کسانی که فقط با بیماری افسردگی روبه‌رو هستند، به بیش از ۳۵۰ میلیون نفر رسیده است. ۵۱ درصد از این افراد مبتلا به اضطراب هستند و ۲۴ درصد نیز اعتیاد دارند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز خرج کردن در حوزه سلامت روان به معنی سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات ۱۲.۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور به نوعی دچار یکی از انواع اختلالات روان هستند. ۶.۴ میلیون نفر از این رقم مبتلا به افسردگی هستند. اختلال شدید افسردگی شامل حدود ۲ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور می‌شود.

حاجبی افزود: از میان جمعیت مبتلا به افسردگی در کشور فقط ۲.۲ میلیون نفر توانسته‌اند هر نوع خدمتی را دریافت کنند. از این تعداد نیز ۱.۲ میلیون نفر حداقل درمان لازم را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، معکوس شدن درصد جمعیت شهری و روستای نسبت به سه دهه قبل، تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ‌های زودرس از واگیر به غیرواگیر، حضور همزمان اپیدمی بیماری‌های واگیر نوپدید، غیرواگیر و آسیب‌های اجتماعی، کم‌توجهی به ظرفیت همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم در بهبود وضعیت سلامت از جمله دلایل تحول در حوزه بهداشت طی سه سال اخیر بوده است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به تغییر شاخص‌های سلامت در کشور از طریق راه‌اندازی نظام مراقبت‌های اولیه در دهه ۶۰ افزود: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت با توجه به معکوس شدن جمعیت شهری و روستایی، نظام مراقبت‌های اولیه در کشور تنها به ۳۰ درصد جمعیت ارائه می‌شد و تقریبا مرکز بهداشتی در شهرها وجود نداشت. همچنین اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ با آمار بالای مرگ و میر نوزادان و مادران باردار روبه‌رو بودیم، اما امروز سیمای بیماری‌ها تغییر کرده و بار ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله سلامت روان به ۷۰ درصد رسیده است.

حاجبی تاکید کرد: سهم وزارت بهداشت در حوزه سلامت ۲۰ تا ۲۵ درصد و در زمینه سلامت روان از این رقم نیز کمتر است. ۵۵ درصد عوامل موثر بر سلامت به ویژه سلامت روان مربوط به عوامل اجتماعی است و ۳۰ درصد مسائل رفتاری است. سهم رفتارهای دیگر در این زمینه جدی است، اما کمتر به آن توجه می‌شود. باید از ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش و شهرداری درباره سهم آنها در سلامت روان پرسید.

وی با اشاره به تغییر تقاضای جامعه در حوزه سلامت روان بیان کرد: امروز نوع و میزان نیاز مردم در این زمینه تغییر کرده است و نظام سلامت باید پاسخگوی نیازهای آنها باشد. از جمله مهم‌ترین راهبردهای وزارت بهداشت در این زمینه جذب روانشناس بالینی بوده است. قبل از اجرای طرح تحول، جذب روانشناس برای یک شهرستان نشدنی بود و تقریبا حدود ۴۰۰ روانشناس در تمام کشور وجود داشت، اما این طرح این رقم را به ۱۳۰۰ نفر افزایش داد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: تا پیش از اجرای طرح تحول اگر می‌خواستیم درباره ادغام خدمات مربوط به اعتیاد در نظام شبکه بهداشتی صحبت کنیم با احترام ما را رد می‌کردند، اما امروز در سیستم این موضوع پذیرفته شده است. نظام سلامت در حوزه اجتماعی نیز می‌تواند موثر باشد، اما فقط در مداخلات فردی.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان