تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه دیدار اخیر رئیس‎جمهور با اعضای جامعه روحانیت مبارز

پیامد گردش به راست روحانی چیست؟

دکتر روحانی باید بداند که ذات برخی نهادهای نظامی و گروه های سیاسی، حرکت در مسیر معکوس خواسته های مردم است و قرار نیست آنان به سمت و سوی او، گردش کنند، لذا باید بیش از پیش در مورد اقداماتش، توجه و دقت مبذول دارد و اسیر برخی کوتاه آمدن ها و برخی خبرسازی ها نشود که در پایگاه اجتماعی و هواداران او، تاثیر منفی دارد.
رویداد۲۴یکی از دستاوردهای دموکراسی، ارتقای جایگاه مردم از ناظر منفعل به تصمیم‌ساز کنش گر در موضوع اداره امور و تعیین سرنوشت خویش است. 

در حکومت‌های مبتنی بر اصول مردم‌سالاری، اراده مردم به مقامی از تأثیرگذاری دست‌یافته است که تمامی مناصب حکومتی با رأی و نظر آنان و تمامی برنامه‌ها و چشم‌اندازها بر اساس علایق و خواسته‌های آنان تعیین می‌گردد و مردم هستند که تشخیص می‌دهند رویه و سیر حرکتی بر چه مداری قرار بگیرد.

حکومت مبتنی بر اصول مردم‌سالاری، ظرفیتی را فراهم می‌کند تا افراد و گروه‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت و سلایق متنوع؛ در چارچوب قانون اساسی و قوانین موردتوافق همگان، به ارائه برنامه‌های خویش بپردازند و مردم را در جریان اندیشه‌ها و راهکارهایشان برای اداره و پیشبرد امور کشور قرار دهند. همین حکومت، اختیار تصمیم‌گیری را نیز به مردم واگذار کرده است تا خود بیندیشند و بررسی کند و اشخاص موردنظر خویش برای بر عهده گرفتن مناصب حکومتی و برنامه‌های موردپسند برای اجرایی شدن را برگزینند.

هنگامی‌که انتخاباتی برگزار می‌شود و نمایندگان طیف‌های گوناگون سیاسی و فکری در جریان برگزاری آن، به ارائه برنامه می‌پردازند و خود را در معرض رأی و نظر مردم قرار می‌دهند و درنهایت، یکی از طرف‌های رقابت با کسب آرای بیشتر، پیروز انتخابات می‌شود، آنگاه شخص یا طیف پیروز باید خود را وامدار حامیانش بداند و در مسیر اجرای برنامه‌های وعده داده‌شده که موجب جلب آرای اکثریت شده است، حرکت کند و پاسخگوی اعتماد آنان باشد.

درست است که نباید حقوق اقلیت را مورد بی‌اعتنایی قرارداد اما باید این اصل را در نظر داشت که در مواجهه مردم با اشخاص و برنامه‌های متنوع در زمان انتخابات، آرای اکثریت و اعتماد آنان به طیف پیروز، باید ملاک اصلی برای پیشبرد امور باشد و لذا هر اقدام و حرکتی که شائبه دهن‌کجی به اعتماد مردم را تقویت کند، نوعی خیانت محسوب می‌شود.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال 1396 انتخابات شکوهمندی در کشور برگزار شد که در جریان آن، طیف‌های گوناگون سیاسی با ایده‌ها و نظرات مختلف و بعضاً متضاد با یکدیگر، به رقابت پرداختند و درنهایت، اکثریت مردم به نامزد طیف اعتدال و اصلاح‌طلب رأی مجدد دادند و یک دوره چهارساله دیگر را برای دکتر حسن روحانی، «تَکرار» کردند. رأی مجددی که پیام‌های بسیاری را در برداشت و حاوی مطالب مهمی از خواسته‌های مردمی خطاب به صاحبان قدرت بود.

هنگامی‌که اکثریت مردم به حسن روحانی رأی دادند و او را در مقابل رقبایش، پیروز انتخابات کردند، این پیام را صادر کردند که خواهان اجرای برنامه‌های ارائه‌شده و وعده‌های اعلام‌شده توسط او در دوران انتخابات هستند و به دلیل عملکرد گذشته و وعده‌های اعلام‌شده است که به او مجدداً اعتماد کرده‌اند و لذا می‌خواهند بر همان مداری که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را بر گِرد خود جمع کرده است حرکت کند و از آن مسیر، منحرف نشود.

پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تاکنون، در نوبت‌های متعددی از جانب رسانه‌های وابسته به طیف شکست‌خورده در انتخابات، اخباری مخابره می‌شود که سعی در القای این پیام به هواداران روحانی دارد که وی در مسیری متفاوت از وعده‌های انتخاباتی خویش، گام برداشته و در مسیر تامین خواسته‌های برخی نهادهای قدرت، حرکت می‌کند.

اخبار مذکور در هنگام دیدار فرماندهان سپاه باروحانی و در هنگام معرفی کابینه و در هنگام گزینش برخی افراد برای مناصب، شدت می‌گیرد و در برخی اوقات، دچار ضعف می‌شود.

در طی روزهای اخیر، تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در زمان‌های نه‌چندان دور، پرچم‌دار جناح راست سنتی کشور بود و بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری و دکتر حسن روحانی در جلسات آن شرکت می‌کردند به دیدار رئیس‌جمهور رفتند و هدف از دیدار خود را تبریک پیروزی در انتخابات و بیان برخی نکات، اعلام داشتند.

برخی رسانه‌های وابسته به اصولگرایان، این دیدار را نیز به نحو دلخواه خویش تفسیر کردند و با انتشار سخنان برخی اعضای جامعه روحانیت مبارز در دیدار با رئیس‌جمهور و تذکرات آنان به او، این‌گونه القا کردند که جامعه با یک حسن روحانیِ متفاوت بازمان انتخابات، مواجه شده است.

اگرچه این القائات بی‌پایه، بارها و بارها توسط رسانه‌های مغرض، تکرار شده است اما باید تلنگری به حسن روحانی و تیم همکار او باشد که مبادا با انجام برخی اقدامات و برخی کوتاه آمدن‌ها، در مسیری قرار بگیرند که اعتماد مردم و حامیان آنان، مورد خدشه واقع شود و از حمایت آنان نسبت به دولت و شخص رئیس‌جمهور، کاسته شود.

برای نمونه، کافی است آقای رئیس‌جمهور برای تمییز دوستان و مدعیان دوستی، به عملکرد جامعه روحانیت مبارز در بیش از چهار سال گذشته، نگاهی بیندازد. حمایت از رقبا در سال 92 و 96، حمایت از مخالفان در انتخابات سال 94، موضع‌گیری‌های متعدد شخصی و گروهی علیه مواضع رئیس‌جمهور و بسیاری اقدامات مشابه دیگر. البته این حق گروه‌های سیاسی و طیف‌های مختلف فکری است که آزادانه به اعلام مواضع خویش، اقدام کنند اما هدف از بیان موارد فوق، توجه بیشتر رئیس‌جمهور به اقدامات و پایگاه هواداری خویش است.

در همین دیدار اخیر، سید رضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز و مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به رئیس‌جمهور می‌گوید: «در دوره انتخابات مطالبی از سوی شما مطرح شد که انتظار بود پس از انتخابات تکرار نشود چراکه برخی سخنان به اقتضای انتخابات و ازاین‌رو تکرار آن نگران‌کننده بود.» آیا این جملات برای دکتر روحانی، آشنا نبود؟ رئیس‌جمهور می‌تواند تشریح این جملات را از تریبون‌های نماز جمعه، به‌طور مکرر بشنود. 

تریبون‌هایی که در طی چهار سال و اندی از ریاست جمهوری روحانی، مرتباً او و دولتش و برجام را مورد لطف قرارداده و در ایام انتخابات نیز، او را از هیچ هجومی مصون نداشتند. اینک و در پوشش جامعه روحانیت، مسئول ائمه جمعه کشور از روحانی می‌خواهد که سخنان و وعده‌هایی که در زمان انتخابات، موجب جلب آرای اکثریت شده است را تکرار نکند و در مسیری که خلاف خواسته‌های مردم است حرکت کند. آیا می‌توان رأی اکثریت مردم را فدای جمعیتی قریب به یک درصد از مردم کشور کرد؟

دکتر روحانی باید بداند که ذات برخی نهادهای نظامی و گروه‌های سیاسی، حرکت در مسیر معکوس خواسته‌های مردم است و قرار نیست آنان به سمت‌وسوی او، گردش کنند، لذا باید بیش‌ازپیش در مورد اقداماتش، توجه و دقت مبذول دارد و اسیر برخی کوتاه آمدن‌ها و برخی خبرسازی‌ها نشود که در پایگاه اجتماعی و هواداران او، تأثیر منفی دارد.
نظرات شما
پیشخوان