تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

نصف شورای چهارم مصوبه خواهیم داشت/"فساد" و "تاخیر در کار مردم" نتیجه وجود مقررات زیاد

معاونت نظارت و اجرایی شورای شهر تهران معتقدند که شورای پنجم به دنبال مصوبات زیاد و افزودن به انبوه قوانین نیست، بلکه با رویکرد مقررات‌زدایی، تسهیل‌گری و اثرگذاری که تاکنون مغفول مانده، آمده‌اند.

رویداد۲۴-معاونت نظارت و اجرایی شورای شهر تهران معتقدند که شورای پنجم به دنبال مصوبات زیاد و افزودن به انبوه قوانین نیست، بلکه با رویکرد مقررات‌زدایی، تسهیل‌گری و اثرگذاری که تاکنون مغفول مانده، آمده‌اند.شورای پنجم تا به امروز تعداد انگشت‌شماری مصوبه داشته است و همین امر زمینه انتقادات را فراهم کرده‌است. با این حال معاونت نظارت و معاونت اجرایی شورا این انتقادات را به‌جا نمی‌داند و معتقدند؛ شورای پنجم برای اضافه کردن به انبوه قوانین موجود نیامده است و می‌خواهد ساختارها را تغییر دهد.

به گفته فرماندار تهران در دوره چهارم 675 مصوبه به تصویب رسید که از این میان تعداد 132 مصوبه توسط فرمانداری برگشت داده شد. میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر تهران در گفتگو با ایلنا  همین تورم قوانین را مشکل کل نظام  دانست و گفت: ما در کشور دچار تورم قوانین هستیم و متاسفانه مقررات و قوانین فراوانی تصویب شده است. در کشور ما جرم‌انگاری بسیار زیاد است. ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه در کشور وجود دارد و آن وقت برخی کشورها با ۳۰۰ عنوان اقتصاد شفاف و پاک دارند آن وقت ما با ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه هنوز احساس می‌کنیم، نمی‌توان کاری کرد.

مقررات زیاد باعث تاخیر در کار مردم و فساد شده‌است

وی افزود: مقررات زیاد خود عامل تاخیر کار مردم و همچنین پیشرفت فعالیت‌ها، سنگ‌اندازی جلوی کار مردم و فساد شده است. من معتقدم که باید تا جای ممکن مقررات را کاهش دهیم تا راه مردم باز شود و سرعت فعالیت‌ها بیشتر شود.

این عضو شورای شهر تهران درباره رویکرد خود در شورای پنجم نسبت به تصویب طرح‌ها گفت: ما در شورای پنجم طالب آن نیستیم که هر هفته دو مصوبه داشته باشیم. رویکرد ما مقررات‌زدایی و تسهیل‌گری است. دستورات جلسه شورا بحث‌های اصلی را در خود جا می‌دهد و از سازمان‌های ذیرربط می‌خواهد گزارش دهند و پاسخگو باشند.

وی افزود: برای مثال در مورد بافت فرسوده از وزیر مسکن و در مورد پلاسکو از کمیته ویژه دعوت شد.  در آینده به صورت جدی در مورد پسماند، محیط زیست و معماری شهر سوال خواهیم کرد. جلسات شورا باید حول موضوعات اساسی همچون ترافیک، محیط زیست، بافت فرسوده و درآمد پایدار باشد و در راستای افزایش مشارکت مردم گام برداریم.

ساختار مالی و واگذاری‌ها را متحول خواهیم کرد

او ادامه داد: کمبود مصوبات را نه تنها نقص نمی‌دانیم، بلکه این رویکرد ما در شورای پنجم است. از همین الان اعلام می‌کنیم، کسانی که آمار می‌گیرند بدانند، قرار نیست شورای پنجم هر جلسه ۳ یا ۴ مصوبه داشته باشد. افتخار ما این خواهد بود که در پایان چهار سال نصف شورای چهارم مصوبه داشته باشیم و ساختار اداری، مالی، پرسنلی، درآمدی، اجرا، برون‌سپاری و واگذاری‌ها را متحول کرده باشیم. 

کیفیت کار شورا را در تعداد جلسات و مصوبات نمی‌دانیم

 میرلوحی با تاکید بر اینکه به دنبال تحول در ساختاری شهرداری است، افزود: ما درصدد تعریف شاخص‌های جدیدی هستیم که کیفیت کار شورا را در تعداد جلسات و مصوبات نمی‌داند. به طور مثال دنبال این هستیم که ظرفیت مترو تهران با خرید واگن را چند برابر کنیم و با همکاری سازندگان خودرو و وزارت نفت آلودگی هوا را ۱۰ الی ۲۰ کاهش دهیم. 

افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر نیز در واکنش به تعداد اندک مصوبات در شورای پنجم به خبرنگار ایلنا گفت: شورا وظایف نظارتی خود را نه فقط در قالب تصویب طرح و لایحه بلکه در قالب‌های دیگری نیز انجام می‌دهد. شورا این وظایف را در قالب تذکر، سوال، نامه و گفتگو درجلسات مشترک انجام می‌دهد و در نهایت جایی که نیاز به ضوابط باشد، ارائه طرح و درصورت ارسال لایحه ازسوی شهرداری بررسی لوایح را اعمال می‌کند. 

به دنبال مصوبات کم اما موثر هستیم

او ادامه داد: اساساً این شورا کارآمدی خود را درتعدد مصوبات نمی‌داند بلکه در مصوبه کم اما موثر و سپس در پیگیری اجرای آنها می‌داند، موضوعی که مغفول بوده است. اینکه برخی سوال و تذکر اعضا و جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌های شورا و سایر مصوبات را نادیده می‌گیرند، قابل تامل است و باید با اشراف بیشتر و کامل‌تری نسبت به وظایف شورا اظهارنظر کنند.

 او منتقدان را به  ۳۴ وظیفه شورا در ماده ۷۱ قانون ارجاع داد و افزود: شاید برخی می‌خواهند، این پیام را منتقل کنند که شورا هیچ کاری نمی‌کند چون مصوبه ای ندارد، اما باید بدانیم یک تذکر یا حتی یک نامه تاثیر بیشتری از یک طرح در اعمال وظیفه نظارتی می‌تواند داشته باشد و من شخصاً این موضوع را در معاونت نظارت شورا لمس کرده‌ام.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان