تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
عباس عراقچی:

هیچ امکانی برای مذاکره مجدد یا الحاق به برجام وجود ندارد/ تمام سخنان و مواضع ترامپ علیه برجام بوده است

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

رویداد۲۴-معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

سیدعباس عراقچی صبح امروز در پنل تخصصی برجام در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در مسکو گفت: برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات به شمار می‌رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گشوده است.

برجام بین دو رکن اصلی ان‌پی‌تی ایجاد تعادل و توازن کرد

وی با بیان اینکه یکی از مشخصه‌های مهم برجام ایجاد تعادل و توازن بین دو رکن اصلی معاهده ان‌پی‌تی (NPT) یعنی «عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» و «استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» است، اظهار داشت: این توافق از یک سو نسبت به ابعاد صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان‌سازی می‌کند و از سوی دیگر، به حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای احترام گذاشته و اِعمال این حق را تضمین می‌کند.

امریکا صراحتا روح و متن برجام را نقض کرده است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به تشریح وضعیت موجود در پی تحولات اخیر پرداخت و اظهار داشت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق برجام را تایید کرده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددی نقض کرده است.

عدم پایبندی امریکا به بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ بزرگترین تخلف از برجام است

عراقچی با اشاره به نمونه‌هایی از موارد نقض و بدعهدی آمریکا تصریح کرد: بزرگترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است. براساس این بندها، آمریکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن‌نیت و در فضایی سازنده اجرا کند و از هر عملی که باعث خدشه‌دار شدن منافع ایران از رفع تحریم‌ها می‌شود، خودداری کند و به ویژه آن کشور مکلف به رعایت این اصول در سخنان عمومی مقامات خود است که تاکنون بدان عمل نکرده است. 

سخنان ترامپ جوامع اقتصادی جهانی را برای همکاری با ایران دچار تردید می‌کند.

وی اضافه کرد: در حقیقت تمامی سخنرانی‌های آقای ترامپ علیه برجام، از جمله سخنرانی ایشان در مجمع عمومی و در مقابل صدها نفر از رهبران و مقامات کشورهای عضو ملل متحد، تخلف آشکار از مفاد برجام به شمار می‌رود. این تخلفات باعث ایجاد فضای ابهام و عدم اطمینان درخصوص برجام شده و جوامع اقتصادی جهانی را برای همکاری با ایران دچار تردید می‌کند.

فضای تخریبی پیرامون ایران و برجام غیرقابل قبول است

رئیس ستاد پیگیری برجام وزارت امور خارجه تاکید کرد: به طور مسلم استمرار چنین فضای مخربی پیرامون ایران و برجام که منجر به کاهش منافع ایران از این توافق شده است، غیرقابل قبول بوده و بدون شک تبعات خود را خواهد داشت.

امریکا خود را در جای آژانس قرار داده است

عراقچی افزود: آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام از سوی سایرین را دارد و خود را در جای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است و زیاده‌خواهی هم می‌کند! این روال مسلما نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آمریکا باید مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد.  

هیچ امکانی برای مذاکره مجدد یا الحاق به برجام وجود ندارد

وی با بیان اینکه روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ایران بند به بند توافق هسته‌ای را اجرا کرده است و آژانس بین‌المللی هم آن را تایید می‌کند.

برجام همان سندی است که کشورهای امضاکننده آن را توافقی خوب دانستند

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: برجام بعد از مذاکراتی طولانی به دست آمده است و همان سندی شد که همه کشورهای امضاکننده آن را توافقی خوب و در راستای رفع ابهامات از برنامه هسته‌ای ایران و همکاری‌های سازنده دانستند.

به جایی رسیده‌ایم که تلاش می‌شود فقط برجام حفظ شود

عراقچی با انتقاد شدید از نوع برخورد ترامپ و دولت جدید امریکا با برجام ابراز داشت: در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که تلاش می‌شود فقط برجام حفظ شود. برجام یک سند ممتاز و نمونه‌ای عالی برای حل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی است.

تمام سخنان و مواضع ترامپ برعلیه برجام بوده است

وی با بیان اینکه امریکا تعهدات خود را انجام نمی‌دهد و هیچ کدام از بندهای آن را رعایت نمی‌کند و این غیرقابل قبول است، عنوان کرد: تمام سخنان و مواضع ترامپ برعلیه برجام و تخلف از برجام بوده و این اقدامات به معنای تخریب یک سند بین‌المللی و مورد تایید شورای امنیت است. 

دیگر شرکت کنندگان در این نشست که به میزبانی مرکز مطالعات امنیت و انرژی در مسکو برگزار شده است، عبارتند از سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وندی شرمن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور و کرنل فروتا هماهنگ‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

تمامی شرکت‌کنندگان در اظهارات خود تاکید داشتند که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و به اهداف خود دست یافته است.

6

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان