تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
اسحاق جهانگیری:

آمریکایی‌ها خود را از همکاری با اقتصاد ایران محروم کردند/ هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های آمریکایی نداریم

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها خودشان را از بازار ایران محروم کردند وگرنه ایران هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفتی، گازی، حمل و نقل و عمرانی ندارد و آنها می‌توانند در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی فعالیت کنند.

رویداد۲۴-معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها خودشان را از بازار ایران محروم کردند وگرنه ایران هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفتی، گازی، حمل و نقل و عمرانی ندارد و آنها می‌توانند در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی فعالیت کنند.اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات گفت: اگر بخواهیم اقتصادمان را در مقابل نوسانات بین‌المللی محافظت کنیم باید به آن تنوع ببخشیم و به غیر از نفت درآمدهای دیگری نیز داشته باشیم.

صادرات غیرنفتی ما در سال جاری به ۴۸ میلیارد دلار رسیده است

وی با بیان اینکه من اعتقاد دارم باید نیمه پر لیوان را دید و فکری برای پر کردن بقیه آن کرد، اظهار داشت: ما یک مسیر طولانی را در اقتصاد ایران طی کردیم و به این نقطه رسیدیم. درست است که امروز هنوز مشکلاتی داریم و باید این مشکلات را رفع کنیم اما در این بین، باید قدر کسانی که این مسیر را طی کردند، بدانیم. اینطور احساس نشود که آنها بگویند چرا فعالیت ما دیده نمی‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما در سال جاری تا به امروز به ۴۸ میلیارد دلار رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم با کمک شما فعالان بخش خصوصی تا پایان سال به عدد ۵۰ میلیارد دلار برسیم. برای رسیدن به این رقم راه زیادی طی شده است. در زمانی که من وزیر صنایع بودم صحبت از دو میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بود اما امروز تلاش داریم که آن را به ۵۰ میلیارد برسانیم. 

۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر امروز مشغول به کار هستند 

جهانگیری با اشاره به اهمیت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر امروز مشغول به کار هستند که سهم دولت نهایتا چهار میلیون نفر است و بقیه را بخش خصوصی ایجاد کرده است. هرچند امروز سه میلیون نفر بیکار داریم و وظیفه داریم هر چه زودتر برای آنها اشتغال ایجاد کنیم. ما در کشورمان با این امکانات نباید هیچ بیکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در این قسمت زحمت کشیده و باید قدر آن دانسته شود. یک فعال بخش خصوصی اگر بخواهد حرکت بزرگی انجام دهد این سوال را از خود می‌کند که مسئولان با فعالیت‌های قبل از من چه برخوردی کردند یا چه مشوق‌هایی برای من داشتند که من امروز بیایم یک حرکت بزرگ‌تر بکنم. 

اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا می‌خواهند با ما کار کنند 

معاون اول رئیس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای ابراز داشت: آن زمان که من وزیر صنایع بودم، خدمت رهبر انقلاب رفتیم و در آنجا مرحوم عسگراولادی صحبت کردند که حالا که ما دنبال سرمایه‌گذار خارجی هستیم آنها به این نگاه می‌کنند که ما با بخش خصوصی خود چه رفتاری داریم. اگر خوب باشد آنها را تشویق به حضور در کشور کرده‌ایم.

جهانگیری با اشاره به اهمیت ایران در نقشه اقتصادی و سیاسی جهان بیان کرد: دنیا می‌داند ایران جای مهمی است و می‌شود با این کشور کار کرد. اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا می‌خواهند با ما کار کنند و به طرق مختلف این اشتیاق را نشان دهند. ما باید از این فرصت استفاده کنیم هرچند موانع برای همکاری زیاد است.

مقام معظم رهبری اعلام کردند که با همه دنیا کار کنید 

وی با اشاره به دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری در هفته دولت یادآور شد: ایشان اعلام کردند که با همه دنیا کار کنید و روابط خود را گسترش دهید. البته ما با دو کشور نمی‌توانیم رابطه‌ای داشته باشیم یکی را به رسمیت نمی‌شناسیم و دیگری خودش تمایلی برای کار کردن با ما ندارد. 

جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها خودشان را از بازار ایران محروم کردند وگرنه ایران هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفتی، گازی، حمل و نقل و عمرانی ندارد و آنها می‌توانند در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی فعالیت کنند.  

سفیری موفق است که به مشکلات بخش خصوصی رسیدگی کند

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد: در وزارت امور خارجه این موضوع کاملا جدی گرفته شده است و برخی معاونت‌ها در حال تغییر رویکرد خود هستند. از طرف دیگر، سفارتخانه‌های ما باید پایگاه اصلی صادرات در آن کشور شوند. سفیری موفق است که به مشکلات بخش خصوصی رسیدگی کند. من به تمامی سفرا و مدیران گفته‌ام که با افتخار با بخش خصوصی همکاری کنند و سعی در رفع مشکلات آنها داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است که نرخ ارز و نرخ سود بانکی قابل پیش‌بینی بماند و کمترین تلاطم را در این حوزه‌ها داشته باشیم، گفت: در حال حاضر کشور از پشتوانه ارزی خوبی برخوردار است. ما سالیانه۴۰، ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفت داریم که به پول آن به راحتی دسترسی داریم. هر چند در برخی از جاها مشکلاتی وجود دارد.

رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم 

جهانگیری اضافه کرد: از طرف دیگر، ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که جمع آنها می‌شود ۱۰۰ میلیارد دلار. در مقابل ۵۰ میلیارد دلار واردات داریم و هزینه‌هایی صرف خدمات و دیگر مسائل می‌شود اما با این حدود رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم که این رقم خوبی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما تلاطم ارزی داشته باشیم.

وی در مورد حمایت از صادرکنندگان و مشوق‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در بسته حمایتی که برای سال ۹۶ تصویب شد، به صندوق توسعه ملی تکلیف کردیم دو میلیارد دلار اعتبار به کشورهایی بدهند که کالای ایرانی می‌‌خرند. البته دوستان پیشنهاد کردند که غیر از اعتبار به خریدار به فروشنده هم اعتبار بدهیم که البته این هم پیشنهادی است که اگر استدلال منطقی پشت آن باشد و به صادرات کشور کمک کند، حتما از این طرح و پیشنهاد حمایت خواهد شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان