تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
کوهکن:

90درصد سرمایه در گردش قبل از انقلاب در اختیار 5 تا 7 درصد جامعه بود/ شرایط اقتصادی مردم بعد از انقلاب بهبود یافته است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: آمار نشان می‌دهد گرایش سرمایه‌گذاری‌های حاکمیت برای اینکه نتیجه آن کاهش اختلاف طبقاتی باشد به سمت مناطق محروم است.
رویداد۲۴-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: آمار نشان می‌دهد گرایش سرمایه‌گذاری‌های حاکمیت برای اینکه نتیجه آن کاهش اختلاف طبقاتی باشد به سمت مناطق محروم است. 
 
محسن کوهکن، درخصوص افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه و دلایل اقتصادی آن، اظهار داشت: کسی که می‌خواهد درخصوص اختلاف طبقاتی صحبت‌هایی داشته باشد باید به برخی موارد اشاره کند، یک زمانی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم می‌بینیم کسی که در رفاه کامل قرار دارد از سطحی از امکانات برخوردار است که اگر آن را در مقطعی ده ساله به گذشته بازگردانیم افرادی که در ده سال قبل مقام اول را از نظر رفاه داشته‌اند زندگی آنها از نظر کمی، درآمد سالیانه، نوع و کیفیت رفاه یکسان است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک جامعه شهری کوچک که نسبت به آن شناخت داشتم حدودا 5 سال قبل  از انقلاب به دنبال این بودیم که ببینیم افرادی که دارای بهترین زندگی هستند به نسبت افرادی که بدترین وضعیت را دارند چه میزان اختلاف دارند، گفت: سقف در آن محل حدودا 5 نفر بودند که دارای وسیله نقلیه و منزل مسکونی بود و بر روی  زمین کشاورزی فعالیت می‌کرد، همچنین چندین دار قالی را نیز برپا کرده بودند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فردی که شاید اولین فرد ثروتمند این منطقه بود با خودرو وسیله‌های قالی بافی را در بین بافندگان تقسیم می‌کرد، این فرد سرمایه خود را از محل ارثیه، کار و تلاش به‌دست آورده بود، اما در کف این اجتماع به افرادی می‌رسیدیم که از کار افتاده بودند، هیچ توانایی نداشتند و اگر مردم به آنها کمکی نمی‌کردند شب را گرسنه می‌خوابیدند.

90 درصد سرمایه در گردش قبل از انقلاب در اختیار 5 تا 7 درصد جامعه بود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب اسلامی حاکمیت برای قشری از جامعه و کسانی که از فقر مطلق به‌سر می‌برند هیچگونه برنامه‌ای نداشت، بیان کرد: این مسئله را در جمعیت 27 میلیونی تا 30 میلیون نفری آن زمان مشاهده می‌کنیم، در آن زمان بعد از انجام برخی از بررسی‌ها مشخص می‌شد که بیش از 90درصد سرمایه در گردش در اختیار 5 تا 7 درصد از جامعه است.

شرایط اقتصادی مردم بعد از انقلاب بهبود یافته است

وی با اشاره به اینکه اگر این زمان را بخواهیم با آن زمان مقایسه کنیم قطعا اینگونه نیست که بگوییم 90درصد در اختیار 5درصد است، اضافه کرد: این 5درصد افزایش پیدا کرده، دلیل این مسئله چیزی است که برای مردم کاملا مشهود است، با گرفتن آمار سفر‌های خارجی، سفرهای نوروزی، سفرهای آخر تابستان این مسئله مشخص می‌شود، نمی‌توانیم بگوییم که 90 درصدی که در دست 5 تا 7 درصد جامعه بود در دست 2 درصد است و آن 5 درصد در اختیار 95 درصد جامعه است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: برای کسانی که در فقر مطلق هستند برنامه و کار وجود دارد؛ در کشور اینگونه نیست که با مبتلا شدن فرد به بیماری بر اثر فقر نتواند بیماری خود را درمان کند؛ در اینگونه موارد شرایط بریا مقایسه نسبی است.

گرایش سرمایه گذاری حاکمیت به‌سمت کاهش اختلاف طبقاتی در مناطق محروم است

نماینده مردم لنجان در مجلس با تاکید بر اینکه انتظاراتی که در جامعه به‌وجود آمده به‌سمت یک زندگی رفاهی و در برخی از موارد به سمت زندگی تجملی است، عنوان کرد: آیا منابع عادلانه توزیع شده، آیا فرصت‌سازی‌ها یکسان در اختیار افرادی که می‌توانند ثروت‌سازی قرار گرفته شده است، آمار نشان می‌دهد گرایش سرمایه‌گذاری‌های حاکمیت برای اینکه نتیجه آن کاهش  اختلاف طبقاتی باشد به سمت مناطق محروم است.

کوهکن با اشاره به اینکه زمانی که در یک کشوری جنگ صورت می‌گیرد کار تعطیل و نیمه تعطیل می‌شود و بعد از اتمام جنگ آثاری بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، ادامه داد: سرمایه‌گذارهای انبوهی صورت می‌گیرد تا کشور به شرایط قبل از جنگ برگردد به این معنا که خرابی ها آباد می‌شوند نه آبادی‌ها آبادتر، که این اتفاق نیز بر کشور تاثیرگذار بوده که باید به این مسئله تحریم‌ها را اضافه کنیم.

برداشت‌های فوری از برنامه‌های دراز مدت آنها را متوقف می‌کرد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتفاقاتی صورت گرفت که در شرایط اقتصادی اجازه  تصمیم‌گیری بلند مدت داده نمی‌شد، عنوان کرد: گاهی اوقات تصمیمات بلند مدتی اتخاذ می‌شد که در کوتاه مدت این تصمیات تلخی‌هایی را برای مردم داشت اما در بلند مدت اثر گذار بود، اما برداشت‌های فوری که صورت می‌گرفت این برنامه درازمدت را در ابتدا و یا وسط راه بر هم می‌زد و اقدامات دیگری صورت می‌گرفت.

یارانه گندم در مقطعی از زمان چندین برابر یارانه کره، روغن، قند و شکر بود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان معتقد بودند که اگر پرداخت یارانه بر اقلام و خدمات برداشته نشود و این رویه ادامه پیدا کند چون قیمت‌های آزاد تصاعدی افزایش پیدا می‌کند واما یارانه ثابت نگه داشته می‌شوند این اختلاف به قدری افزایش پیدا می‌کند که دولت از عهده آن برنمی‌آید، ادامه داد: که این اتفاق نیز صورت گرفت، در یک مقطع زمانی یارانه که بر روی گندم داده پرداخت می‌گردید چندین برابر یارانه‌ای بود که بر روی کره، روغن، قند و شکر داده می‌شد.

وی گفت: اگر اقتصاد با ثبات نباشد و به راحتی تولید داخلی با واردات مدیریت نشود با یک حرکت در قیمت ارز یک عده بدون اینکه کوچکترین زحمتی کشیده باشند دارایی آنها افزایش پیدا می‌کند هرچند که در بلند مدت این مسئله به نفع همین افراد نیست.

لزوم بررسی افزایش سرمایه مدیران دولت

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به این مسئله رسیدگی شود که به‌صورت مثال بنده بعد از دریافت 20 سال حقوق دولتی چه میزان به سرمایه‌ام اضافه شده، عنوان کرد: افزایش ثروت و دارایی‌ها اگر از محل ارث و کار مفید باشد محترم است و اگر از راه تولید باشد باید جایزه نیز پرداخت کنیم.

برخی شرایط تحمیلی مانع بروز اتفاق کاهش اختلاف طبقاتی به معنای واقعی بوده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه می‌گیریم نظام اسلامی از ابتدای امر در سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت حرکت کرده که اختلاف طبقاتی ایجاد نشود و فاصله موجود را نیز کاهش دهد اما برخی شرایط تحمیلی که به آن اشاره شده مانع بروز این اتفاق به معنای واقعی بوه است.
منبع: خانه ملت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان