تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
میدل ایست آی:

عربستان چطور از کردها برای تضعیف ایران استفاده کرد

آمریکا در مسیر عقب‌نشینی قرار گرفت و عربستان ضعیف‌تر از هر زمانی شده و دلیل آن بازی است که سعودی‌ها با کردها به راه انداختند.
رویداد۲۴- آمریکا در مسیر عقب‌نشینی قرار گرفت و عربستان ضعیف‌تر از هر زمانی شده و دلیل آن بازی است که سعودی‌ها با کردها به راه انداختند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از میدل ایست آی، از لحظه‌ای که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردنشین عراق خواستار همه‌پرسی شد، مشخص بود که کدام گروه از کشورها برای مقابله با استقلال کردستان متحد می‌شوند.

حدود 30 میلیون کرد در منطقه‌ای که میان چهار کشور ترکیه، ایران، عراق و سوریه تقسیم شده سکونت دارند. اما مشخص نیست که کدام گروه از کشورها تصمیم بارزانی را تأیید کردند. اسرائیل تنها بازیگر در منطقه بود که آشکارا از این امر حمایت کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «اسرائیل از تلاش‌های مشروع مردم کرد برای دستیابی به دولت خود حمایت می‌کند.»

باوجودآنکه اسرائیل پ ک ک را یک گروه تروریستی می‌داند، یائیر گولان، معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در کنفرانسی در واشنگتن گفت که وی شخصاً این‌طور فکر نمی‌کند. وی گفت: «زمانی که ایران را در شرق می‌بینید، زمانی که بی‌ثباتی منطقه را می‌بینید، یک کردستان واحد و باثبات در میان این ناآرامی‌ها ایده بدی نیست.»

توجیه گولان برای یکی دیگر از قدرت‌های منطقه‌ای که منفعت اش را در استفاده از کردها برای چیدن بال ترکیه، ایران و عراق می‌بیند، نیز چندان بیگانه نبود.

پادشاه عربستان در انظار عمومی به‌طور همه‌جانبه از اتحاد عراق حمایت کرد. در پشت صحنه اما دادگاه سلطنتی مأمورانی را برای تشویق بارزانی به پیشبرد برنامه‌اش برای شکاف در دولت عراق و زیر سؤال بردن یکپارچگی ارضی ترکیه و ایران اعزام کرده بود.

یکی از این مأموران ژنرال بازنشسته نیروهای مسلح عربستان به نام انور عشقی بود که حال رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک خاورمیانه در جده است. عشقی در توضیح دلایل حمایت این پادشاهی از استقلال کردستان به‌صراحت گفت که کار روی ایجاد یک کردستان بزرگ‌تر با ابزارهای صلح‌آمیز «بلندپروازی ایران، ترکیه و عراق را کاهش می‌دهد. این اقدام همچنین یک‌سوم قلمروی هر یک از این کشورها را به نفع کردستان از خاک آن‌ها جدا می‌کند.»

عشقی با اعلام مجدد حمایت خود از این اقدام گفت که پادشاهی عربستان مقابل خواست مردم نمی‌ایستد. وی تصریح کرد: «عراق در به حاشیه راندن کردها زیاده‌روی کرده و همان‌طور که بارزانی گفت به قانون اساسی پایبند نبوده است. اگر دولت عراق همچنان به مسیر گذشته خود ادامه دهد، در نهایت به بیش از دو تکه تقسیم خواهد شد.»

زمانی که مقاومت پیشمرگه های کرد در کرکوک شکسته شد، ریاض یک‌بار دیگر تغییر موضع داد. سلمان با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق تماس گرفت تا بر حمایت عربستان از اتحاد عراق تأکید کند و وی را برای هفته آینده به ریاض دعوت کند. رئیس ستاد ارتش عراق طی هفته جاری به ریاض سر کرد.

مشکل کرکوک تنها یکی از نمونه‌های بی‌ثباتی در قلب امپراتوری آمریکا در خاورمیانه است. ترکیه، کردها، عراق و عربستان متحدانی هستند که امریکا به‌شدت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

نیروهای آموزش دیده توسط آمریکا و واحدهای ارتش عراق دست در دست نیروهای شیعه‌ای که از حمایت ایران برخوردارند، کار کردند تا نیروهای پیشمرگه ای که از سوی آمریکا تجهیز شده بودند را به عقب برانند. در طول تمام این اتفاقات واشنگتن در حاشیه ایستاد. بنابراین متحد آمریکا بودن هیچ تضمینی در مورد حمایت دیپلماتیک امریکا نمی‌دهد، چه رسد به حمایت نظامی.

در این میان برخی پیروز میدان بوده‌اند. مطمئناً ایران یکی از آن‌ها است. تنها دو روز پس از اعلام عدم پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای توسط ترامپ، ایران به‌طور مؤثر کنترل یک بخش استراتژیک دیگر در خاک عراق را به دست آورد.

حال عربستان بیش از هر زمانی تضعیف شده است. نتیجه به راه انداختن چنین بازی و رقابتی در منطقه فهرست رو به رشد شهرهای ویران شده سنی و میلیون‌ها پناه‌جو است. این ویرانی و آوارگی نتیجه به‌اصطلاح رهبری سعودی‌ها بر جهان عرب سنی است.

ترجمه: زهرا رحیمی

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان