تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

روحانی برگشت به عقب نکرده،محتاط شده است/ غلامی آموزش عالی را می‌شناسد

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصریح کرد: دکتر روحانی در حال حاضر به دلایل خاصی محتاط‌تر عمل می‌کند ولی مفهوم آن بدعهدی نسبت به وعده‌ها نیست.
رویداد۲۴-غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصریح کرد: دکتر روحانی در حال حاضر به دلایل خاصی محتاط‌تر عمل می‌کند ولی مفهوم آن بدعهدی نسبت به وعده‌ها نیست.

روز اخذ رأی اعتماد وزرا در لیست همکاران دولت دوم حسن روحانی نامی از گزینه پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات برده نشد و زمانی رئیس‌جمهور برای دفاع از کابینه دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت درباره این مسئله مطرح کرد که گزینه پیشنهادی (علی خاکی صدیق) برای این وزارتخانه در آخرین لحظات پشیمان شد و انصراف داد.

رئیس‌جمهور بلافاصله سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و باوجود انتقادات فراوان نمایندگان مجلس و غیر قانونی خواندن عدم معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم از سوی حسن روحانی در آخرین روز از مهرماه منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد.

منصور غلامی که دارای دکترای تخصصی با مرتبه استاد در رشته علوم باغبانی است، گزینه‌ای محسوب می‌شود که از سایر افراد مورد معرفی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم مانند جعفر میلی منفرد، جعفر توفیقی و رضا فرجی دانا متفاوت‌تر به نظر می‌رسد.

گرچه او دارای سابقه مدیریت در دولت اصلاحات است، اما سابقه اصولگرایی‌اش برجسته‌تر به نظر می‌رسد؛ بنابراین نشان داده می‌شود با این اقدام، رئیس‌جمهور مهر تائیدی پرفشارهایی که از آن‌ها برای انتخاب گزینه وزارت علوم سخن به میان آمده، زده و به نظر نه‌تنها او بلکه برخی از نمایندگان مجلس که به‌شدت این گزینه را موردنقد قرار داده بودند در برابر آن کوتاه آمده‌اند.

درواقع حسن روحانی بسیار واضح در حال برگشت به عقب است و درحالی‌که عدم آن‌یکی از مهم‌ترین شعارهای او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، اما در ظاهر ابایی از نزدیک شدن به اصولگرایانی که زمانی برای شکست‌اش چشم خود را بر روی هیچ کاری نبستند، ندارد.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دراین‌باره که آیا رفتار حسن روحانی نشان از تسلیم شدن او در برابر فشارها ندارد به رویداد۲۴ گفت: با توجه به اطلاعاتی که کسب کردم براین تصور هستم بحث وزارت علوم از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و به همین دلیل طبیعتاً هماهنگی‌هایی باید صورت گیرد. افراد زیادی مانند دکتر فرجی دانا، دکتر توفیقی یا دکتر میلی منفرد را آقای روحانی در نظر داشت ولی به هر دلیل نهایتاً بستر تعاملاتی که باید صورت می‌گرفت، مهیا نشد و رئیس‌جمهور به دکتر غلامی بسنده کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: بر اساس شناختی که از دکتر غلامی دارم، در دوره اصلاحات ریاست دانشگاه بوعلی را در اختیار داشت که موفق عمل کرد و دارای سوابقی پیش از ریاست دانشگاه مانند فعالیت سیاسی در دوران انقلاب است و در دوره اول دکتر روحانی مجدد مسئولیت مدیریت همین دانشگاه را بر عهده گرفت.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها یادآور شد: اتفاقاتی که در بحث استقلال دانشگاه‌ها در دوره احمدی‌نژاد رخ داد و بخشی زیادی از مسئولیت‌ها در دانشگاه به قسمت‌های دیگر منتقل شد و درنتیجه آن شرایط سختی برای آموزش عالی به وجود آمد را نباید بازمان اصلاحات مقایسه کرد، دکتر غلامی در چنین مقطع زمانی مدیریت کرده است.

ظریفیان در ادامه تأکید کرد: طبیعی است هر مدیری که چند سال به کاری پرداخته باشد حتماً در کنار نقاط قوت، ضعف‌هایی هم دارد ولی آنچه درباره منصور غلامی باید مطرح کرد، این است که ازنظر مدیریت آدم باتجربه‌ای محسوب می‌شود، آموزش عالی را می‌شناسد و با مناسبات آن آشنایی دارد. درواقع نیروهایی که در آموزش عالی حضور دارند او را کمک خواهند کرد؛ بنابراین کسانی هم که نقدهایی به او وارد می‌دانستند پس از ملاقات مانند دکتر محمود صادقی نگاهشان مناسب‌تر از گذشته شد.

وی در این رابطه اظهار داشت: به نظر می‌رسد دکتر غلامی در شرایط کنونی انتخابی بوده که درمجموع خارج از چهارچوب‌هایی که آموزش عالی با آن مدیریت می‌شود، نیست و درمجموع مسیر آموزش عالی تغییر نمی‌کند و حتی شاید در دولت یازدهم کمی از آن عدول صورت گرفته باشد، اما با حضور او در رأس هرم وزارت علوم این اتفاق نخواهد افتاد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در خصوص رفتار برگشت به عقب رئیس‌جمهور که شاید نشان از عافیت‌طلبی باشد، تصریح کرد: در حال حاضر برگشت به عقب از جانب روحانی را قبول ندارم. البته او به دلایل خاصی محتاط‌تر عمل می‌کند ولی مفهوم آن بدعهدی نسبت به وعده‌ها نیست.

ظریفیان افزود: طبیعتاً انتظاری که اصلاح‌طلبان از دایره اختیارات رئیس‌جمهور دارند بیشتر از اتفاقاتی است که شاهد هستیم. ولی اصلاح‌طلبان هم پیچیدگی‌ها و مشکلات شرایط کنونی را می‌دانند. اینکه تمام تلاش دولت این است که بدون درگیری‌هایی که مانع تلاش‌ها می‌شود به‌نوعی به مسائل اصلی کشور بپردازد که مهم‌ترین آن بحث اشتغال به‌حساب می‌آید، بپردازد را نباید دور ازنظر داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین بسیار زود است که درباره دکتر روحانی به چنین قضاوت‌هایی دست‌زنیم و باید آن را به آینده موکول کرد. دولت در حد مقدورات خود تلاش می‌کند و البته در ایجاد اجماع هم تردیدی وجود ندارد. درباره آموزش عالی آقای روحانی تلاش خود را انجام داد و درعین‌حال که بسیار توقع وجود داشت و به‌جا هم بود تا افرادی نظیر دکتر فرجی دانا معرفی شود، اما مقدورات دولت نهایتاً این را اجازه نداد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان