تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

۱۳۰ هزار نفر از شهرداری‌تهران حقوق می‌گیرند/ شهرداری دوره قالیباف یک سازمان شبه‌نظامی بود

معاون شهرداری تهران گفت: سازمان شهرداری در دوره قالیباف یک سازمان شبه نظامی بود و مدیران ارشد با روحیه نظامی‌گری استخدام شده بودند.

رویداد۲۴-معاون شهرداری تهران گفت: سازمان شهرداری در دوره قالیباف یک سازمان شبه نظامی بود و مدیران ارشد با روحیه نظامی‌گری استخدام شده بودند.حجت‌الله میرزایی وضعیت امروز را نتیجه یک فرایند طولانی دانست و گفت: این شرایط  شهرداری حاصل مدت کوتاهی نیست. در حال حاضر  با سازمانی روبرو هستیم با ترکیبی ناکارآمد، ۲۰ هزار نفر نیروی مازاد انسانی که هیچ منطقی برای سیستم تشکیلاتی وجود ندارد. سازمانی با بودجه غیر قابل اعتماد و با تصمیمات و عملکردهایی که یا قابلیت پاسخگویی ندارند، یا نمی خواستند پاسخ  دهند.

میرزایی افزود: البته خدمات شهری متعارف مثل جمع‌آوری زباله در سطح قابل قبول ارایه شده اما با معیار های دیگری نیز باید این سیستم را ارزیابی کرد. ما انتظار داریم این سازمان در برابر عملکرد خود به مردم پاسخگو باشد، 

وی افزود: مدیران شهری باید پاسخ دهند، چرا اجرای پل صدر را به اتمام خط هفت مترو ترجیح دادند. چرا که با اجرای پل صدر و تونل نیایش فرصت های دیگر از دست رفت. آیا اولویت ما داشتن یک شهر شیک است یا شهری که عدالت در آن وجود دارد.

حجت‌الله میرزایی در ادامه این نشست اظهار کرد: باید دید نظام مدیریت‌شهری چقدر برابر عملکرد خود پاسخگو است و چقدر این تصمیمات با منطق صورت گرفته و قابلیت رصد کردن دارد.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران عملکرد به شدت انفرادی و غیرقابل پاسخگو با شفافیت پایین را شاهد بودیم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر عدم شفافیت در شهرداری ادامه داد: بخش عمده دارایی‌ها در قالب املاک است اما شهروندان هیچ اطلاعی از نحوه استفاده و هزینه‌کرد این املاک ندارند.

میرزایی متذکر شد: شهرداری از مردم و شهروندان اطلاعات عمیق و گسترده‌ای دارد اما این حجم اطلاعات را در رابطه با خود شهرداری ندارد. از سوی دیگر با استاندارد ایرانی شهرداری ظرفیت ۵۰ هزار نیرو دارد اما ۱۳۰ هزار نفر از شهرداری حقوق می‌گیرند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه‌شهری و امور شورای شهرداری‌تهران خاطرنشان کرد: برخی کارکنان که بدون هیچ آزمونی وارد شده‌اند حتی کاری  برای انجام دادن در سازمان ندارند و فقط صبح به صبح کارت می‌زنند و می‌روند.

معاون شهردار با تاکید بر اینکه آینده شهر با فروش هولوگرام و تراکم شناور فروخته شده، گفت: باید مدیریت شهری گذشته را با نگاه به دو نکته تحلیل کرد. اول اینکه سازمان شهرداری دوره قالیباف یک سازمان شبه‌نظامی بود و مدیران ارشد با روحیه نظامی‌گری استخدام شده بودند و طبیعی است رویه خاص خود را داشته‌اند. دوم اینکه قالیباف از روز اول نگاهش به صندلی ریاست‌جمهوری بود و می‌خواسته این مسیر را هموار کند در نتیجه این‌گونه هزینه می‌کرد. در حقیقت سوالات در انتخاب پروژه‌ها این نبود که کارایی کدام بیشتر است بلکه سوال این بوده که کدام پروژه مسیر را به سمت ریاست‌جمهوری می‌برد و این دو ویژگی رفتار این سازمان را توضیح می‌دهد.

میرزایی با اشاره به اینکه امسال شهرداری با کسری بودجه ۲۵۰۰ میلیاردی روبرو است در تشریح راهبردهای شهرداری در این‌باره گفت: با این شرایط دو راه حل داریم؛ یا باید دوباره قرض کنیم یا آن‌که بودجه شهرداری تعدیل شود. بی شک روش دوم را انتخاب خواهیم کرد.روش تعمیم بودجه باید اصلاح شود که فرایند آن آغاز شده است. از سوی دیگر بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروی انسانی قابلیت تعدیل ندارد و باید راهکار جدیدی پیدا کرد.

او با تاکید بر معضلات شهرداری در حوزه نیروی انسانی ادامه داد: ۶ ماه اول سال ۹۶ شهردار سابق ۶۸۰۰ نیروی انسانی جدید استخدام کرده و از سوی دیگر ۵۰۰۰ هزار نفر هم رسمی شده‌اند. از سوی دیگر حجم نیرویی که در شرکت بهره‌برداری از  مترو کار می‌کنند غیر معمول است و نمی‌شود هم کسی را اخراج کرد. تنها راه‌حل توسعه خود مترو است؛ البته اصلاح ساختار تشکیلاتی نیز  آغاز شده که میزان موفقیت در این زمینه اندک خواهد بود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان