تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
دونالد ترامپ:

واقعا نمی‌دانم سرنوشت برجام چه می‌‌شود/ به دوستانم گفتم به پول درآوردن در ایران ادامه دهید

رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است که او هیچ مخالفتی ندارد که آلمان و فرانسه به تجارت خود با ایران ادامه دهند و از این کشور پول در بیاورند.
رویداد۲۴رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است که او هیچ مخالفتی ندارد که آلمان و فرانسه به تجارت خود با ایران ادامه دهند و از این کشور پول در بیاورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی با «فاکس‌نیوز» گفته است که اعتراضی به ادامه تجارت آلمان و فرانسه با ایران ندارد.

ترامپ گفت: «به آنها گفتم به پول در آوردن از ایران ادامه دهید. نگران نباشید. فقط به پول در آوردن از ایران ادامه بدهید.»

وی افزود: «آنها دوستان من هستند. واقعا این‌طور است. با آنها مشکلی ندارم. خواه امانوئل باشد یا آنگلا». اشاره ترامپ به «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که سرنوشت آن را به دست کنگره سپرده است، گفت: «واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد.»

او با اشاره به قراردادهای تجاری فرانسه و آلمان با ایران گفت: «وقتی آنها با ایران تجارت می‌کنند، کار سخت‌تر می‌شود. من به آنها گفتم که به پول درآوردن ادامه دهید. نگران نباشید. ما نیازی به آنها نداریم.»

سخنان ترامپ برخلاف اظهاراتی است که وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در ریاض بیان کرد. «رکس تیلرسون» گفت ایالات متحده «امیدوار» است که شرکت‌ها و کشورهای اروپایی «به آمریکا که یک ساختار تحریمی ایجاد کرده است بیپوندند.»

او افزود: «کسانی که با سپاه پاسداران تجارت می‌کنند، یا هر تشکیلات زیرمجموعه آن- شرکت‌های اروپایی یا شرکت‌های دیگر در گوشه و کنار جهان- واقعا در معرض ریسک بزرگی هستند.»

رهبران اروپایی هفته گذشته بار دیگر از ادامه برجام حمایت کرده و از کنگره آمریکا خواستند که این توافق را حفظ کند.

از زمان اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون، شرکت‌ها و کشورهای اروپایی میلیاردها دلار قرارداد در حوزه‌های انرژی، خودروسازی و فروش هواپیماهای تجاری با ایران منعقد کرده‌اند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان