تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

کودکان استان مرکزی ۷۰ سکه قاجاری را حین بازی کشف کردند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از کشف یک کوزه حاوی ۷۰ سکه نقره قاجاری در شهرستان اراک خبر داد.

رویداد۲۴-مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از کشف یک کوزه حاوی ۷۰ سکه نقره قاجاری در شهرستان اراک خبر داد.سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان بیان کرد: دو روز پیش چند کودک که در یکی از روستاهای شهرستان اراک در حال بازی بودند به کوزه‌ای از خاک بیرون آمده برمی‌خورند و با سکه‌های داخل آن مواجه می‌شوند. یکی از این کودکان کوزه را به منزل می‌برد و والدین کودک در تماس تلفنی، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این استان را مطلع می‌کنند.

او افزود: این خانواده با اطلاع به یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی رسالت اجتماعی خود را در خصوص حفظ و پاسبانی از میراث ملی به خوبی انجام می‌دهند و کوزه مکشوفه تحویل یگان حفاظت می‌شود.

او ادامه داد: با همکاری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی  این استان و کلانتری ۱۶ سنجان اراک تعدادی سکه دیگر که دست اهالی روستا بود نیز به صورت داوطلبانه به نیروی یگان حفاظت تحویل شد.

حسینی افزود: مجموعه سکه‌های مکشوفه ۷۰ عدد است که ۶۶ عدد از سکه‌ها دوهزار دیناری با آرم شیر و خورشید است و ۴ سکه نیز از نوع هزار دیناری متعلق به دوره ناصرالدین شاه است که به همراه کوزه کوچک سفالی کشف شده است و در حال سیر مراحل قانونی برای ثبت و نمایش عمومی هستند.

سرهنگ محمد خسروی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی نیز در این باره گفت: گزارش‌های مردمی یاریگر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در حفظ میراث و ثروت ملی است.

او ادامه داد: با توجه به دست‌اندازی سودجویان و حفاری‌های غیرمجاز در محدوده‌های تاریخی استان مرکزی هوشیاری مردم در کمک به میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از این اقدام بسیار حایز اهمیت است چراکه حدود ۲ هزار اثر شناسایی شده استان در این حوزه، پیش از هر چیز به پاسداری شهروندان نیاز دارد.

سرهنگ خسروی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی به صورت شبانه‌روزی با گشت‌زنی در محیط‌های جرم‍‌خیز و هوشیاری در رصد تحرکات سودجویان، بازوی نظارتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان است که با همکاری مردم از سوداگری افراد سودجو جلوگیری می‌کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان