تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

آموزش خصوصی و‌تضمینی به رانندگان ترسو!

با داغ شدن بازار فروش اقساطی انواع خودروهای ایرانی و چینی، شور‌و‌انگیزه رانندگی و خرید خودرو در اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان بوجود آمد. گروهی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و در نخستین گام به مؤسسات آموزش رانندگی مراجعه می‌کنند. خروجی این افراد هم خیلی زود به عنوان رانندگان تازه‌کار، با گواهینامه‌های تازه صادر شده به خیابان‌های شهر سرازیر شده و وضعیت می‌شود چیزی که هر روز شاهد آن هستیم! البته این افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند.

رویداد۲۴-با داغ شدن بازار فروش اقساطی انواع خودروهای ایرانی و چینی، شور‌و‌انگیزه رانندگی و خرید خودرو در اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان بوجود آمد. گروهی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و در نخستین گام به مؤسسات آموزش رانندگی مراجعه می‌کنند. خروجی این افراد هم خیلی زود به عنوان رانندگان تازه‌کار، با گواهینامه‌های تازه صادر شده به خیابان‌های شهر سرازیر شده و وضعیت می‌شود چیزی که هر روز شاهد آن هستیم! البته این افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند.گروهی که به محض دریافت گواهینامه، پشت فرمان می‌نشینند و گروهی دیگر که همچنان در اندیشه خرید خودرو هستند و گاهاً از زمان گواهینامه گرفتنشان تا رانندگی، باید در انتظار خرید خودرو بمانند. طبیعتاً رانندگان گروه دوم، تنها شباهت‌شان به رانندگان قدیمی و ماهر، گواهینامه‌ای است که در جیب‌شان گذاشته‌اند و گذر زمان، همان اندک جسارت و مهارت ناچیز آنها در رانندگی را هم از بین می‌برد.

 

با ما تماس بگیرید

اینجاست که پای موضوع گزارش امروز ما پیش کشیده می‌شود. گزارشی از آگهی‌های عجیب و گاه خنده‌داری که باعث شد ما با موشکافی و کنجکاوی خاصی به آن بپردازیم. مدتی است بر در و دیوار شهر آگهی‌های رنگارنگی نصب شده با این مضمون: «آموزش رانندگی تضمینی و خصوصی ویژه گواهینامه‌داران» یا مثلاً «اگر گواهینامه دارید و از رانندگی می‌ترسید با ما تماس بگیرید. ” ما هم از سر کنجکاوی با یکی از این مربیان خصوصی و مجهول‌المکان و مجهول‌الهویه تماس گرفتیم. بلافاصله خانمی از پشت خط جواب داد و خود را مربی رانندگی معرفی کرد و توضیحات جالبی به ما داد.

 

تمامی بانوان از رانندگی وحشت دارند

به گفته این خانم مربی، هر فردی که گواهینامه دارد و از رانندگی می‌ترسد می‌تواند به او مراجعه کند تا پس از گذراندن 15 جلسه تضمیمی، به راننده‌ای حرفه‌ای بدل شود. هزینه هر جلسه که یکساعت و 15 دقیقه بطول می‌انجامد 50 هزار تومان است. ضمناً برای این مربی رانندگی فرقی ندارد که شاگردش خانم یا آقا باشد و به قول خودش او می‌تواند بسیار بهتر و با کیفیت‌تر از آموزشگاه‌های رسمی به ریختن ترس شما از رانندگی کمک کند. او بدون در نظر گرفتن جنسیت خود، تمامی بانوان را هم در رانندگی بسیار ترسو خواند و گفت: «هیچ تفاوتی ندارد، تمامی بانوانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند از رانندگی وحشت دارند و چنین دوره‌هایی برای آنان لازم است!

از او پرسیدیم آیا خودروی آموزشی شما امکانات ایمنی و اضافی دارد که او فوری پاسخ داد: «اگر هر 15 جلسه را ثبت‌نام کرده و هزینه را بپردازید، جلسات ابتدایی با خودروهای دو پداله و آموزشگاهی تمرین خواهیم کرد، اما در جلسات پایانی باید با خودروی شخصی خودتان در خیابان تردد کنیم. ”

 

تکلیف مربی و شاگرد چیست؟

مکالمه ما با این مربی کمی بعد به اتمام رسید، ولی ما ماندیم و کلی ابهام و سؤال بی‌جواب. نخستین نکته مبهم برای ما عدم‌امنیت و رسمیت این قبیل آگهی‌ها است. چطور می‌توان بدون شناخت از یک مربی، وارد خودروی شخصی او شد و بدون اطلاع از ایمنی خودرو در خیابان‌‌های شهر رانندگی کرد؟ ابهام بعدی اینکه، در صورت تصادف ما با عابر پیاده یا موتورسوار و جراحت و حتی مرگ او، چه کسی پاسخگوست و تکلیف مربی و شاگرد چیست؟ آیا به صرف داشتن یک خودروی دو پداله آموزشی و کمی مهارت رانندگی می‌توان خود را مربی خوب و توانمند معرفی  و چنین مسئولیت سنگینی را قبول کرد؟

 

دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد

به هیچ عنوان به مسائل حاشیه‌ای و اخلاقی و جزئی‌تر این قبیل دوره‌های غیر‌رسمی آموزشی، کاری نداریم، اما بد نیست نهادهای مربوطه به این موضوع ورود کرده و اگر این کار را قانونی می‌دانند، نظارت ویژه‌ای بر  این حوزه داشته باشند. به هیچ عنوان قصد نادیده گرفتن اشتغال و نیاز مالی این گروه از مربیان را نداریم، اما باید توجه داشت اگر هر راننده ماهر و باسابقه‌ای دست به تهیه و نصب آگهی بزند و با ضمانت خودش، رانندگان ناشی و گواهینامه‌داران ترسو را به خیابان‌ها گسیل کند، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان