تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶
احمد بخشایش اردستانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

اصلاح‌طلبان توانایی شکست مجدد اصولگرایان را دارند

احمد بخشایش اردستانی، فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: برای انتخابات آینده درصورتی‌که فضای گذشته به تکرار درآید و برفرض مثال مجدد آقای رئیسی معرفی شود که در مناظره‌ها خوش ندرخشید و جملاتی را مطرح کرد که توسط رقیب مورد مضحکه قرار گرفت ازآنجاکه فضای بین‌الملل هم به کمک یکی از رقبا می‌آید احتمالاً اصلاح‌طلبان با توجه فضایی که علیه آن‌ها وجود دارد، می‌توانند باز اصولگرایان را شکست دهند؛ البته بستگی به عملکرد آن‌ها هم دارد یعنی رفع مشکلات اقتصادی کشور دارد.
رویداد۲۴احمد بخشایش اردستانی، فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: برای انتخابات آینده درصورتی‌که فضای گذشته به تکرار درآید و برفرض مثال مجدد آقای رئیسی معرفی شود که در مناظره‌ها خوش ندرخشید و جملاتی را مطرح کرد که توسط رقیب مورد مضحکه قرار گرفت ازآنجاکه فضای بین‌الملل هم به کمک یکی از رقبا می‌آید احتمالاً اصلاح‌طلبان با توجه فضایی که علیه آن‌ها وجود دارد، می‌توانند باز اصولگرایان را شکست دهند؛ البته بستگی به عملکرد آن‌ها هم دارد یعنی رفع مشکلات اقتصادی کشور دارد.

پس‌ازآنکه اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا را در اردیبهشت‌ماه به رقیب واگذار کردند و ازآنجاکه پیش‌ازاین نیزدرانتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با شکست روبرو شده بودند، این مسئله که اصولگرایان نیاز به ایجاد تحولاتی درونی دارند، بسیار مطرح شد.

علی مطهری در گفت‌وگویی در این رابطه گفته است: «مردم کسانی را دوست دارند که دنبال حق، حقیقت و عدالت باشند و حرف دل آن‌ها را بزنند و واقعیت را بگویند در هر جا که باشد، از زیرمجموعه رهبری گرفته تا دولت‌ها؛ لذا تا اصولگرایان اصلاحی در کار خودشان انجام ندهند، همین مشکلات را خواهند داشت و در انتخابات بازهم شکست می‌خورند.»

اما اصولگرایان در ظاهر خود این مسئله را چندان باور ندارند و بزرگ‌ترین تغییری که بعد از انتخابات ریاست جمهوری به وجود آوردند تشکیل شورای مشورتی در جبهه مردم نیروهای انقلاب بود که اعضای آن همان کسانی هستند که برنامه‌هایشان برای انتخابات اخیر موفقیت‌آمیز نبود.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ درباره عدم استقبال اصولگرایان از عیب‌یابی و ایجاد اصلاحات در این طیف سیاسی گفت: درصورتی‌که نظام به شکل پارلمانی درآید طبیعتاً انتخابات درریل احزاب صورت می‌گیرد و این کار به‌خودی‌خود صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سه نوع نظام حکومتی در دنیا وجود دارد، ابراز کرد: ریاستی، پارلمانی و نیمه ریاستی و پارلمانی از نظام‌های حکومتی هستند. در نوع ریاستی آن رئیس‌جمهور، پارلمانی هم مجلس فصل الخطاب محسوب می‌شود و می‌تواند نخست‌وزیر معرفی کند و این مقام هم حتی توانایی دستور منحل شدن خانه ملت را دارد. نظام دیگر نیمه ریاستی و پارلمانی است که رئیس‌جمهور و اعضای پارلمان بارأی مردم انتخاب خواهند شد که در مقابل رئیس‌جمهور سیاست‌های علیا و پارلمان سیاست‌های سفلا را دنبال می‌کند.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی تاکنون نظام ریاستی به‌اضافه نهاد ولایت‌فقیه بوده و اگر قرار باشد نظام پارلمانی به رفراندوم گذاشته شود و با آن موافقت صورت گیرد احزاب جان خواهند گرفت. بدین معنا زمانی که با شکست روبرو شوند، رهبر آن تغییر می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران ازآنجا نهادهای انتصابی و انتخابی مادالعمر شده‌اند، همین مسئله آنان را برای ایجاد تحول بی‌انگیزه کرده، بنابراین درصورتی‌که نظام به پارلمانی تبدیل شود اصولگرایان هم سریعتردست به اصلاحات خواهند زد.

بخشایش در ادامه تصریح کرد: تا انتخابات سال 76 که نقش دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد را در آن زنده می‌دانم، انتخابات رقابتی نبود از آن سال چنین شد، انتخابات سال جاری هم که فضای مجازی بسیاردرآن نقش داشت. در کل این رقابتی شدن هواداران احزاب را درهم قاطی کرده است بدین معنا که برخی اصولگراها، اصلاح‌طلب و برعکس شده‌اند. همچنین اصولگراها به تند، معتدل و محافظه کارتغییرشکل دادند و نگاهشان به سمت قدرت گرایش پیدا کرد که این نگاه تعیین‌کننده و فصل الخطاب شد.

این فعال سیاسی اصولگرای یادآور شد: آقایان لاریجانی، روحانی، ناطق نوری اصولگرا بودند ولی الآن تقریباً اصلاح‌طلب شده‌اند، البته نه اصلاح‌طلبی در قامت سید محمد خاتمی ولی مرز خود را از برخی اصولگراها مشخص کرده است و گروه‌ها به هم خلط شده‌اند. پوست‌اندازی درنتیجه ایجاد هیجان صورت می‌گیرد که این هیجان هم انتخابات است وقتی به وجود می‌آید بحث کاندیداتوری افراد پیش کشیده می‌شود که بعد از تائید صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان آغاز می‌شود.

وی درباره عدم موفقیت جمنا باوجود جدید و جوان بودن رهبران آنان ابراز کرد: آن کار به دلیل ناچاری صورت گرفت، علاوه براین بحثی تحت عنوان جنگ و صلح به میان کشیده شد. بدین معنا که حسن روحانی خود را نماد صلح و رئیسی را نماد جنگ معرفی کرد و زمان هم که فضا احساسی می‌شود مباحث عقلانی جای خود به احساس می‌دهد.

این نماینده سابق مجلس در رابطه با نتیجه انتخابات آتی درصورتی‌که اصولگراها به همین رویه ادامه دهند، توضیح داد: پیش‌بینی از امروز برای مسئله مورد طرح زود است و این موضوع به کاندیداهای اصولگرایان بستگی دارد و درصورتی‌که فضای گذشته به تکرار درآید و برفرض مثال مجدد آقای رئیسی معرفی شود که در مناظره‌ها خوش ندرخشید و جملاتی را مطرح کرد که توسط رقیب مورد مضحکه قرار گرفت ازآنجاکه فضای بین‌الملل هم به کمک یکی از رقبا می‌آید احتمالاً اصلاح‌طلبان با توجه فضایی که علیه آن‌ها وجود دارد، می‌توانند باز اصولگرایان را شکست دهند؛ البته باز بستگی به عملکرد آن‌ها دارد یعنی اینکه باید دید مشکلات اقتصادی کشور به کدام سمت خواهد رفت.

بخشایش در این خصوص که اصولگراها فاقد چهر شاخص هستند و این مسئله به شورای نگهبان مربوط نمی‌شود، اضافه کرد: شورای نگهبان برخی از چهره‌های اصولگراها را مانند زاهدی، حاج بابایی، احمدی‌نژاد، زاکانی و بذرپاش را اذن ورود به تبلیغات انتخابات را پیدا نکردند. البته به دلایل شورای نگهبان ورود پیدا نمی‌کنم. علاوه بر این مسئله از جناح اصولگرا گفته‌شده بود که حتی یک چوب هم می‌تواند انتخابات را از آقای روحانی ببرد که بر این اساس بسیاری از افراد کنار زده شدند و باقی‌مانده‌ها با نتیجه عکس مواجه شدند یعنی چوب برنده نشد و آقای روحانی انتخابات را به نفع خود رقم زد.

وی دراین‌باره که افراد نام‌برده رأی آور نبودند و به نظر می‌رسد که اصولگرایان در نظر مردم محبوبیت ندارند، اظهار داشت: چنین نمی‌توان اظهارنظر کرد بالاخره باید نسل تغییر یابد. در حال حاضر پادشاه عربستان، رئیس‌جمهور فرانسه، خانم‌هایی که در دولت امارات عضو شدند یا نخست‌وزیر اتریش جوان هستند، کشور ما هم به چهره جوان نیاز دارد. آقای بذرپاش، زاکانی یا زاهدی واقعاً کمتر از روحانی هستند؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان