تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶
داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد؛

پیام سفر حیدر العبادی به تهران چه بود؟

داوود هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین الملل گفت: نخست‌وزیر عراق پس از ترکیه و به خصوص پس از ملاقات با عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها به ایران آمد تا برخی از نگرانی‌ها را برطرف کند.
رویداد۲۴-داوود هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین الملل گفت: نخست‌وزیر عراق  پس از ترکیه و به خصوص پس از ملاقات با عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها به ایران آمد تا برخی از نگرانی‌ها را برطرف کند.

چهارشنبه شب حیدرالعبادی، نخست‌وزیرعراق وارد تهران شد تا ضمن دیدار رسمی با مقامات کشورمان بر روابط دوجانبه بین بغداد و تهران تاکید کند.

این دیدار پس از ملاقاتی که «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی با  «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق که با حضور «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به ریاض همزمان شده بود، صورت گرفت. دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق درباره  دیدار در ریاض تصریح کرده بود که هدف از سفر العبادی به عربستان سعودی، «تقویت همکاری‌ها بین عراق و کشورهای منطقه به‌ویژه بعد از پیروزی‌های چشمگیر نیروهای عراقی در نبرد با گروه تروریستی داعش و قریب‌الوقوع بودن پیروزی در این نبرد است.»

سفر رکس تیلرسون به عربستان سعودی دقیقا یک هفته پیش از آنکه«دونالد ترامپ» از استراتژی مهار ایران پرده برداشت، انجام گرفت و وزیرخارجه آمریکا درکنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود «عادل الجبیر» در ریاض ادعا کرد که «زمان آن فرا رسیده تا شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به وطن‌شان بازگردند.» البته حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق این اظهارات رکس‌تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا درباره نیروهای الحشدالشعبی (بسیج مردمی) را دخالت در امور داخلی عراق دانست و ابراز تعجب خود را از آن مطرح کرد.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، به نظر می‌رسد، اکنون که خطرگروه تروریستی داعش بسیار کمرنگ شده است، کشور عربستان که خود زمانی از حامیان اصلی آن به حساب می‌آمد در صدد برآمده تا با کمک آمریکا و کمک‌های مالی رابطه بین ایران و عراق را تیره سازد تا بتواند سیاست‌های ضد ایرانی خود را در منطقه به راحتی پیش ببرد که در ظاهر برای انجام این کار نیاز به همکاری با عراق دارد.

داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره پیام سفر حیدر العبادی به تهران گفت: آقای عبادی درصدد است تا نظرات چند دولت مربوط به کشورهای مختلف را تامین کند. آمریکا از دو  جنبه مورد توجه قرار دارد اول آنکه در عراق حضور دارد، بنابراین باید نظرات این کشور را ولو از روی اجبار هم که شده، لحاظ کند. ازطرف دیگر آمریکا سعی کرده تا بین عربستان و عراق جهت بهبود روابط میانجیگری به عمل آورد که به دنبال آن سرمایه گذاری‌ها پیش رود.

وی درباره سفر نخست‌وزیرعراق به ترکیه نیز اضافه کرد: ترکیه نیزخود را ذی‌نفع در عراق به خصوص شمال این کشور می‌داند، بنابراین نخست وزیر عراق تلاش کرد تا مصالح این کشور تا حدودی تامین شود. پس از ترکیه و به خصوص پس از ملاقات با عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها به ایران آمد تا برخی از نگرانی‌ها را برطرف کند. علاوه بر اینها مسائل و نظرات دیگری هم وجود دارد که ایران می‌تواند درباره آنها نقش ایفا کند.  

این تحلیلگر مسائل بین المللی دراین‌باره توضیح داد: ایران توانایی دارد بین دولت مرکزی، اقلیم عراق و گروه‌های داخلی آن در شرایط پیش آمده و تعارضاتی که شاهد هستیم،  نقش میانجیگری مثبتی ایفا کند؛ بطوری‌که همکاری آنها با یکدیگر حفظ شود. این رفتار در مرحله اول متضمن آن است که نخست‌وزیرعراق پس از ملاقات‌هایی که با عربستان، آمریکا و ترکیه داشته که احتمالا تعهداتی را متقبل شده جهت رفع نگرانی ایران به گونه‌ای رفتار کند تا نشان دهد تغییر آنچنانی در مواضع این کشور با ایران پیش نخواهد آمد.

هرمیداس باوند در ادامه تاکید کرد: علاوه براین مسئله باید در نظر داشت  تغییرات در مواضع عراق به هر شکلی که صورت گرفته، این ایران است که باید تلاش کند در ملاقات‌ها با این کشور با توجه به مشکلات به خصوص مسائل اقلیم و دولت مرکزی  رابطه حسنه برقرار کند تااقلیم و منافع عراق متضرر نشوند.

وی درباره شکست پروژه عربستان و آمریکا برای جدا کردن عراق از ایران اظهار داشت: عراق به آمریکا نیاز دارد، ممکن است که پروژه مورد اشاره نافرجام بوده باشد، اما تلاش برای برقراری ارتباط به هرطریقی صورت می‌گیرد. بنابراین بیش از هر چیز از آنجا که فعلا رابطه ایران و عربستان حسنه نیست و موضع غیر دوستانه آمریکا نسبت به ایران دارای جایگاه خود است، بنابراین ملاقات با این دو کشور و تفاهم‌های نسبی احتمالی که صورت گرفته در مورد ایران بی اثر نخواهد بود، اما عراق تلاش می‌کند تا ایران اطمینان یابد این ملاقات‌ها تاثیر آنچنانی در کیفیت روابط  دو کشور نخواهد گذارد ولی هر کشوری در جهت منافع ملی خود حرکت می‌کند و اولویت‌ها آن بر همین اساس ترسیم می‌شود.  
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان