تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

روحانی سخنرانی‌های انتخاباتی خود را مرور کند/ دولت در دور دوم دچار بدعهدی شده است

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتقاد وارد به دولت روحانی متأسفانه این است که دولت دوازدهم در دور دوم پس‌ازآنکه مردم رأی خود را داخل صندوق انداختند و این آرا را کسب کرد به ادامه تعهدات نسبت به مردم بی‌توجهی نشان می‌دهد. این مسئله در حوزه‌های مختلف در قالب انتصابات یا برخی از دیگر برنامه خود را نشان می‌دهد.
رویداد۲۴علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتقاد وارد به دولت روحانی متأسفانه این است که دولت دوازدهم در دور دوم پس‌ازآنکه مردم رأی خود را داخل صندوق انداختند و این آرا را کسب کرد به ادامه تعهدات نسبت به مردم بی‌توجهی نشان می‌دهد. این مسئله در حوزه‌های مختلف در قالب انتصابات یا برخی از دیگر برنامه خود را نشان می‌دهد.

تیم اطلاع‌رسانی دولت یازدهم از روزهای ابتدایی شروع آن بارها موردنقد قرار گرفت، اما تا پایان عمر این دولت مؤثر واقع نشد و بر همان سبک و سیاق خود پیش رفت حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در چند مورد از سخنرانی‌ها خود این موضوع را موردتوجه قرارداد و با طرح نقد درباره آن گفت که «تیم اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است و در حدّ اقدامات و دستاوردهای آن نیست.»

در همین رابطه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در اول شهریورماه ضمن اشاره به ایجاد معاونت اطلاع‌رسانی تأکید کرد که «نظر آقای رئیس‌جمهور بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی است. به همین منظور باید یک مسئول مستقیم برای بخش اطلاع‌رسانی بگذاریم.»

بر اساس همین اظهارنظر گمانه‌زنی دراین‌باره که سید رضا صالحی‌امیری، از گزینه‌های اصلی معاونت تازه تأسیسی به نام ارتباطات و اطلاع‌رسانی دولت بوده و قرار است با حفظ سمت، سخنگوی دولت نیز باشد به میان آمد، نه‌تنها محمدباقر نوبخت در کنار انتقادهایی که به او از دولت گذشته به‌عنوان سخنگو دولت صورت گرفته بود در همین سمت ابقا شد بلکه به نظر می‌رسد با ایجاد معاونت اطلاع‌رسانی دولت نیز از اساس مخالفت‌هایی صورت گرفته است.

 علاوه بر این در چند روز گذشته نیز خبری به انتشار درآمد مبنی بر اینکه محمد قوچانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با حکم رئیس‌جمهور به سمت دبیر شورای بررسی‌های ویژه ریاست‌جمهوری و مشاور رسانه‌ای حجت‌الاسلام حسن روحانی منصوب‌شده است، اما بلافاصله توسط محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور موردتکذیب قرار گرفت و او در این رابطه گفت: «هیچ حکمی برای محمد قوچانی صادر نشده است.»

پس‌ازآن حکم دیگری برای محمد قوچانی توسط محمود واعظی به امضا درآمد که بر اساس آن این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب باید پیگیر مصوبات شورایی متشکل از صاحب‌نظران دانشگاهی و چهره‌های رسانه‌‌ای با تنوع دیدگاه‌های سیاسی؛ مسئولیت سیاست‌گذاری درزمینهٔ گردآوری، تدوین و مستندسازی آثار رئیس‌جمهور باشد.

 علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره احتمال ادامه روند دولت دوازدهم در خصوص اطلاع‌رسانی به‌مانند دولت یازدهم گفت: انتقاد وارد به دولت روحانی متأسفانه این است که دولت دوازدهم در دور دوم پس‌ازآنکه مردم رأی خود را داخل صندوق انداختند و این آرا را کسب کرد به ادامه تعهدات نسبت به مردم بی‌توجهی نشان می‌دهد. این مسئله در حوزه‌های مختلف در قالب انتصابات یا برخی از دیگر برنامه خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مسئله با همین نگاه در حوزه اطلاع‌رسانی هم وجود دارد و در عمل دولت یا نقص خود در دوره گذشته در حوزه اطلاع‌رسانی را قبول ندارد یا اینکه احساس نیازی برای رفع آن نمی‌کند و نمی‌داند که مردم برای چهار سال آینده نیاز دارند تا در جریان اقدامات دولت قرار گیرند. با توجه به مجموعه این موارد تصور می‌شود این نقد همچنان در دولت وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه یادآور شد: ابقا کسانی که به‌نوعی مسئولیت این کار را در چهارساله دولت اول آقای روحانی داشتند به‌نوعی ادامه همین روند و مسیراست؛ بنابراین مسئله فوق هم نشان از بی‌توجهی به انتقاداتی که اهالی رسانه در طی این مدت داشتند و هم به افکار عمومی دارد.

تاجر نیا در خصوص اینکه این رفتار دولت منجر به دلسردی مردم نمی‌شود، تأکید کرد: بدون شک مردم دلسرد خواهند شد زیرا با یک سری انتظارات برای دور دوم به آقای روحانی رأی دادند وخواستار تداوم آن مسیر شدند، بنابراین حق خود می‌دانند که از اقدامات عملکردی دولت و تنگناهای موجود بر سر راه او کاملاً اطلاع داشته باشند و از گردش آزاد اطلاعات بهره ببرند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بخشی از نهادهای مؤثر در داخل حاکمیت به‌نوعی متناسب با خواست و رای مردم تغییر نمی‌کنند و طبیعتاً به همان اندازه هم نسبت به اطلاع‌رسانی در حوزه عمومی آن‌گونه که نیاز است، بی‌توجه یا کم‌توجه هستند. مردم انتظار دارند که دولت منتخب آن‌ها این نقیصه را برطرف سازد و در بخش‌هایی که صاحب اثر است بتوانند از اطلاع‌رسانی شفاف برخوردار باشند.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: مهم‌تر از توقعات مردم از دولت افکار عمومی با توجه به یکسری شعارها، برنامه‌ها و حمایت‌های چهره‌های شاخص و احزاب اصلاح‌طلب رأی مجددی به آقای روحانی دادند، طبیعتاً این مسئله علاوه بر اینکه دلسردی از دولت دلسردی از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را هم به همراه خواهد داشت.

تاجر نیا در رابطه بازی سیاسی بانام روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نیز اظهار داشت: متأسفانه دولت آقای روحانی در دور دوم نه‌تنها یک حرکت رو جلویی در جهت خواست مردم نداشت حتی پسرفت هم نسبت به دور اول خود داشته است. این مسئله هم در حوزه دولت هم در نوع انتصاباتی که وجود داشته، کاملاً مشهود است.

وی دراین‌باره اضافه کرد: دولت در دور دوم دچار بدعهدی شده است و به‌هیچ‌عنوان تصمیمات و نقطه نظراتش متناسب با ایام انتخابات نیست. به آقای رئیس‌جمهور و حلقه اول اطرافیان او توصیه می‌کنم که قدری پا را از فضای محفلی فراتر گذارند و یک‌بار دیگر سخنرانی‌های خود و مطالبات مردم در انتخابات ریاست جمهوری را مرور کند. این بزرگ‌ترین درس برای دولت محسوب می‌شود تا ملاحظه کند چه اندازه درمسیری که پیش از انتخابات حرکت می‌کرد، پیش می‌رود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان