تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

بازنگری سدسازی ها و طرح های انتقال آب روی میز وزیر نیرو

وزیر نیرو گفت: اعتقاد دارم نه صِرف انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر راهگشای همه مسائل مقصد است و نه بدون انتقال آب، مشکلات مبدا حل می شود.

رویداد۲۴-وزیر نیرو گفت: اعتقاد دارم نه صِرف انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر راهگشای همه مسائل مقصد است و نه بدون انتقال آب، مشکلات مبدا حل می شود.رضا اردکانیان عصر امروز (سه شنبه) پس از آیین تودیع و معارفه وزیر نیرو – که با حضور معاون اول رییس جمهوری در وزارت نیرو برگزار شد– در جمع خبرنگاران افزود: اتکای صرف به بحث انتقال آب، راهگشای ما نیست.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه «آیا علاوه بر سدسازی ها، در طرح های دیگری از جمله انتقال آب نیز بازنگری می شود؟ گفت: در برنامه تقدیمی به نمایندگان مجلس، یک سرفصل به موضوع بازنگری و بررسی طرح ها اختصاص داده شد؛ طبیعت مسایل آب با توجه به فقدان قطعیتی که در ذات آن وجود دارد، مستلزم این است که هر از چندی به اتکای آمار و اطلاعات جدید، تصمیم گذشته خود را بازنگری کنیم.
وی افزود: زنجیره اتفاق ها مانند کاهش تلفات و استفاده از پساب به شکل سالم، ابزارهایی است که به ما در استفاده بهینه آب کمک می کند.
وزیر نیرو گفت: با در نظر گرفتن همه این راهکارها، اگر با اجماع به این نقطه رسیدیم که برای مصارف شرب به انتقال آب نیازمندیم، این روش نیز در دستور کار قرار می گیرد.

** اولویت دولت استفاده از توانمندی های داخلی است
وی در پاسخ به این پرسش که «یکی از چالش های صنعت آب و برق، کمبود منابع مالی است؛ اواخر دولت قبل استفاده از منابع مالی خارجی در دستور کار قرار گفت، آیا شما این شیوه را قبول دارید یا خیر؟» گفت: اولویت دولت نه تنها در وزارت نیرو بلکه در سایر بخش ها، با توجه به نقش مهمی که این سیاست در ایجاد اشتغال دارد، استفاده از همه توانمندی های داخلی است.
اردکانیان ادامه داد: محدودیت منابع مالی در عرصه هایی از جمله صنعت برق موضوع تعیین کننده ای است؛ زیرا با بحث تولید و توسعه در کشور و آسایش مردم ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین، در این بخش باید همه ظرفیت ها را به کار گرفت.
وی تصریح کرد: ضمن تاکید بر استفاده از توان داخل، سعی می کنیم از فرصت هایی که برای جلب و جذب سرمایه خارجی فراهم می شود با رعایت اصولی که مورد تاکید دولت و قانونگذار است بهره مند شویم.

** طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی نیازمند حمایت مجلس
وی تاکید کرد طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی از اولویت های وزارت نیروست و با حمایت دولت باید وضعیت بهتری نسبت به گذشته ایجاد شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: دراین زمینه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کمک کار وزارت نیرو خواهند بود؛ کم کم به فصل بودجه نزدیک می شویم و امیدواریم با حمایت آنها عملکرد بهتری در موضوع تعادل بخشی آب های زیرزمینی داشته باشیم.
اردکانیان گفت: ماموریت اصلی ما در کنار پرداختن به طرح های توسعه، بحث مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف است؛ اگر آب همه رودهای همسایه را به داخل کشور منتقل کنیم اما وضع مصرف همینگونه بماند یا در تولید برق سرمایه گذاری کنیم اما در مصرف تغییری ندهیم، دیر یا زود دوباره در همین نقطه به شکل پیچیده تر قرار می گیریم.

** تعادل بخشی منابع و مصارف مالی وزارت نیرو روی میز وزیر
اردکانیان درباره مطالبات و بدهی های این وزارتخانه گفت: در برنامه تقدیمی به مجلس، یک فصل مربوط به تامین منابع مالی است؛ ما ظرفیت های مناسبی در زمینه تامین منابع مالی داریم که به تدوین راهکارهای عملیاتی برای استفاده از این ظرفیت ها نیازمند است و حمایت دولت و نمایندگان را می طلبد.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت های دولت و مجلس از وزارت نیرو، راه های خوبی برای تعادل بخشی در آب های زیرزمینی و همچنین متعادل سازی منابع و مصارف مالی ایجاد شود.
وزیر نیرو درباره بازنگری در قراردادهای بین المللی مانند ساخت نیروگاه با یونیت ترکیه، گفت: نه من و نه هیچ مسوول دیگری هیچ کار غیرقانونی را انجام نمی دهد؛ سعی می کنیم در چارچوب قانون و مقررات بهترین راهکار را پیدا کنیم؛ این البته نیازمند زمان است.

** همکاری های بین المللی با همسایگان در مورد آب های مرزی
وزیر نیرو درباره مشکل آب های مرزی با ترکیه و افغانستان گفت: ما در صحنه جغرافیا از حیث تنوع موضوع آبهای مرزی و مشترک، یک کشور کم نظیریم؛ هم در پایین دست و هم بالادست رودها قرار داریم و هم امکان صادرات و واردات آب فراهم است.
وی افزود: برای وزارت نیرو این یک فرصت است که روابط خود را با همسایگان تحکیم کنیم؛ در این مسیر از همراهی دستگاه دیپلماسی کشور و سایر دستگاه ها استفاده می کنیم.
اردکانیان گفت: همانطور که از گذشته این توفیق وجود داشته است که همکاری هایی را سازمان دهیم، این موضوع را به شکلی موثرتر دنبال می کنیم و بموقع، رسانه ها را در جریان قرار می دهیم.
هفتم آبان ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 225 رای موافق، «رضا اردکانیان» را به عنوان وزیر نیرو دولت دوازدهم انتخاب کردند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان