تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶
قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در غرفه رویداد24:

اروپا خود را در برجام سهیم می‌داند و آن را با علاقمندی اجرا می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه یک آگاهی جدی در جهان امروز به‌خصوص در کشورهای اروپایی نسبت به سیاست‌های دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد، گفت: فکر می‌کنم اروپا قدرت تفکیک و تشخیص خوبی دارد و با توجه به اینکه خود را در مسئله برجام سهیم می‌داند، اجرای آن را با علاقمندی تمام دنبال خواهد کرد.
رویداد۲۴- سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه یک آگاهی جدی در جهان امروز به‌خصوص در کشورهای اروپایی نسبت به سیاست‌های دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد، گفت: فکر می‌کنم اروپا قدرت تفکیک و تشخیص خوبی دارد و با توجه به اینکه خود را در مسئله برجام سهیم می‌داند، اجرای آن را با علاقمندی تمام دنبال خواهد کرد.

بهرام قاسمی با حضور در غرفه رویداد۲۴ در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به این سؤال که اتحادیه اروپا تا چه اندازه به برجام پایبند می‌ماند گفت: برجام یک معاهده و تفاهم دوجانبه یا چندجانبه نیست، یک تفاهم جهانی متکی به قطعنامه 2231 و سازمان ملل است.

وی در ادامه افزود: بخش عمده‌ای از فرآیند توافق که همان برجام است، حاصل کار اتحادیه اروپا و عمدتاً سه کشور اروپایی که به نمایندگی از طرف جامعه اروپا حضور داشتند و نماینده خود اروپا یعنی خانم موگرینی در آن نقش اساسی داشتند. بنابراین اتحادیه اروپا برجام را به عنوان یک حرکت و روند موفق سیاسی در جهان می‌شناسد و نسبت به سیاست‌ها و جایگاه و نقش ایران آگاهی کامل دارد و اعتقاد وافر و کافی دارد که ایران پایبندی خود به تعهداتی که سهم خودش بوده را به‌خوبی انجام داده و تاکنون آن‌ها را به‌خوبی اجرا کرده است.

قاسمی با اشاره به اینکه یک آگاهی جدی در جهان امروز به‌خصوص در کشورهای اروپایی نسبت به سیاست‌های دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد، گفت: فکر می‌کنم اروپا قدرت تفکیک و تشخیص خوبی دارد و با توجه به اینکه خود را در مسئله برجام سهیم می‌داند، اجرای آن را با علاقمندی تمام دنبال خواهد کرد. ولی ما نهایتاً برای هر وضعیت و هر سناریویی آمادگی لازم را داریم و پیش‌بینی‌های قبلی را از ابتدایی که مذاکرات را شروع کردیم داشته‌ایم و خواهیم داشت، لذا جای نگرانی برای ما وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور با بیان اینکه اما فکر می‌کنم آمریکای امروز با سیاست‌های نابجایی که اتخاذ کرده در نهایت در راهی گام برمی‌دارد که به انزوای بیشتر آن منجر خواهد شد، تصریح کرد: مشکلات امروز آمریکا با سایر کشورهای جهان کم نیست و فکر نمی‌کنم که دولت فعلی آمریکا بتواند بر این چالش‌ها و مشکلات فائق آید. نکته مهم دیگر اینکه آمریکای امروز آمریکای دیروز نیست. آمریکا جایگاه خیلی ویژه‌ای در جهان امروز ندارد، چه به لحاظ نگاه مردم و چه به لحاظ توانمندی‌هایی که در گذشته می‌توانست داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: نه اروپا اروپای دیروز است و نه ایران ایران دیروز. ایران امروز ایرانی است توانمند که یک مرحله سخت از تحریم را با موفقیت پشت سر گذاشته و آمادگی‌های بسیاری را برای مقاومت دارد. ضمن اینکه مردم ما نشان داده‌اند تحت فشار سیاست‌های خصمانه دشمن نهایتاً در یک اتحاد جدی‌تر و قوی‌تری ظهور می‌کنند و دست در دست یکدیگر به مقاومت خود ادامه می‌دهند. لذا جای هیچ نگرانی نیست و تلاش‌های آمریکا بیشتر تلاش‌هایی است روانی برای محروم کردن ایران از مزایایی که می‌توانست برای خود داشته باشد و از آن‌ها بهره‌مند شود.

وی در خصوص اینکه آیا اجرایی شدن قانون کاستا را نقض برجام می‌داند یا خیر گفت: هیئت عالی نظارت بر برجام باید اعلام کند که قانون کاستا نقض برجام است یا خیر.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان