تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶

تلاش آژانس اطمینان‌دهی به دنیا از التزام ایران به برجام است/ آمریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده و حالا آمریکا بازی درآورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

رویداد۲۴-رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده و حالا آمریکا بازی درآورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: برجام یک تعهد بین‌المللی است و آژانس انرژی اتمی فقط حق رسیدگی به مسائل هسته‌ای را دارد. آژانس تلاش دارد با حمایت از برجام و بدون سمت‌گیری، دنیا را از التزام ایران به برجام مطمئن کند.

موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام نابجا بود

وی افزود: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و به‌دنبال فتوای رهبر انقلاب از برخی فعالیت‌های هسته‌ای انصراف دادیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام نابجا بود، اظهار داشت: آمانو تلاش می‌کند تا در خصوص برجام با مقامات کشورهای مختلف و از جمله فرانسه رایزنی کند و اخیرا این کار را انجام داده است. 

آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود

صالحی با اشاره به دیدار با آمانو در برهه‌های مختلف تصریح کرد: مدیرکل آژانس از یک مسئولیت مهم برخوردار است و باید مستقل عمل کند که البته این کار بسیار سخت است. آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود.

وی با بیان اینکه در برهه پسابرجام آمریکا نقش پلیس بد و فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند تا نقش پلیس خوب را ایفا کنند، خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش می کند تا برجام را از محتوا تهی کند و این کار با هزینه ایران صورت بگیرد. جمهوری اسلامی قطعا در این زمینه واکنش های لازم را خواهد داشت.

آمانو مستقل عمل نکند؛ اعتبار آژانس زیر سوال می‌رود

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سیر تحول به گونه‌ای پیش رفته تا آمانو اگر مستقل عمل نکند؛ اعتبار آژانس زیر سوال می‌رود، ابراز داشت: اگر اعتبار آژانس زیر سوال برود شاکله این نهاد سست خواهد شد. سفیر آمریکا در این زمینه گفته بود که به دنبال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با برجام است.

صالحی درباره باز تفسیر بند T برجام بیان کرد: بند T در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای است؛ از آنجا که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، گفتیم برخی فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهیم و به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی هستیم.

آمریکایی‌ها قصد دارند برجام را بی‌اثر کنند

وی با بیان اینکه متاسفانه هر متنی می‌تواند قابل تفسیر باشد؛ مگر آنکه به صورت محکم نوشته شود، یادآور شد: بازرسی خاصی برای بند T در نظر نگرفتیم و سکشن خاصی در این زمینه وجود ندارد و آمریکایی‌ها در برخی زمینه‌ها قائل به تفسیر بودند و ما هم در مواردی در این زمینه تفسیرهایی داشتیم.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: آن‌ها قصد دارند برجام را بی‌اثر کنند و قبلا هم ادعای آنها غنی‌سازی ۵۰ درصد ایران بود که ما گفتیم این آلودگی است و نهایتا پذیرفتند که این آلودگی است؛ اما به روی مبارکشان هم نیاوردند که چرا سه سال چنین ادعایی کردند.

آمریکا در انزوا است

صالحی با بیان استفاده آمریکا از غول‌های رسانه‌ای خود عنوان کرد: بعد از ۴۰ سال این برای اولین بار است که آمریکایی‌ها یک موضوع را توجیه می‌کنند و آمریکا در این چالش سیاسی در انزوا است. امیدواریم بتوانیم کیش و مات را انجام دهیم و طرف مقابل دست از این بازی‌ها بردارد.

وی درباره اقدامات ضد ایرانی و ضد برجامی ترامپ گفت: ما یک قواعدی داریم که در دنیا حاکم است؛ به هر حال آقای ترامپ آمده تا در این بازی سیاسی به گونه‌ای عمل کند که وارد یک تونل تاریک شود. او در سازمان ملل حرف‌های زشت و سخیفی علیه ملت ایران زد و تاکنون ندیده بودیم یک رییس‌جمهور چنین سخنانی را بگوید. این آقا به سیم آخر زد و حرف‌های زشتی را مطرح کرد که در بین روسای جمهور آمریکا حداقل در حفظ ظاهر سابقه نداشت.

مریکا می‌خواهد برجام را با هزینه ایران از بین ببرد

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده و حالا آمریکا بازی درآورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان